آخرین مقالات

آخرین محصولات

باورهای اشتباه درباره اشتغال زنان

اشتغال زنان

باورهای اشتباه درباره اشتغال زنان

سالها تو کار رواندرمانی بسیار خانمهایی رو دیدم که بخاطر نداشتن استقلال مالی دارن ضربه می خورن و از طرفی خونواده هایی که نمی گذاشتن دختر بالغشون سرکار بره یا زن و شوهرهایی که بخاطر اشتغال زنان شون مشکل داشتن.

باورهای اشتباه درباره اشتغال زنان

علت اینکه این اتفاق می افته چیه؟ هرجا که رفتار نادرستی رو می بینین، احتمال بدین که پای یه سری موانع ذهنی و باورهای اشتباه در میون باشه.

موافقین با هم این افکار اشتباه درباره سرکار رفتن زنان رو بررسی کنیم؟

نمونه هایی از باورهای نادرست درباره اشتغال زنان

  1. زن هر قدر هم درس بخونه و کار کنه آخرش باید پوشک بچه رو عوض کنه.

این باور اشاره به این واقعیت از زندگی داره که نقش اصلی زن متاهل تو اجتماع نقش مادری و همسریه. و با وجود شغل، وظیفه مادری و همسریشو نمی تونه کنار بگذاره و جامعه ازش این توقع رو داره. اما این باور به نوعی ظریف داره کار و تحصیل زن رو ناارزنده سازی می کنه. و می گه هر قدر هم پست و تحصیلات بالایی داشته باشه باید کار نظافتی انجام بده.

اشتغال زنان

  1. زن اگه کار کنه نمی تونه به وظایف مادریش و همسریش برسه و خونواده دچار محرومیت عاطفی میشه.

این هم یکی دیگه از مانع های ذهنی درباره اشتغال زنان هست که خیلی کلیه. اینکه یه زن بتونه از بعد عاطفی و مراقبتی به خونواده اش برسه و اونارو از محبت و حضور خودش محروم نکنه بستگی به خیلی فاکتورها داره از جمله نوع شغل، محیط و قوانین کاری، مدت زمانی که سرکاره  و فاکتورهای دیگه هم مث سن و تعداد بچه ها، همکاری همسر و خانواده، شخصیت خود زن مثل زمان بندی، توان جسمی و مدیریت حل مساله هم تو این قضیه موثرن.

اشتغال زنان

  1. زن اگه کار کنه، مرد مسوولیت خودشو رها می کنه و دیگه به فکر خرج خونه نیست.

این طرز فکر درباره اشتغال زنان، باید بیشتر بررسی بشه. در واقع این موضوع بستگی به نوع کار خانم و نحوه مدیریت درآمدش داره. اگه بره سرکار و بیاد همه حقوق رو تو خونه خرج کنه و بگه من نمیخام از همسرم چیزی بگیرم و کم کم خودشو درگیر خرج خونه بشه همین موضوع پیش میاد. بعضی آقایون که مسوولیت پذیر نیستن از این موضوع بدشون نمیاد و کنترل درآمد خانم رو هم دست می گیرن. اما اگه خانم سیاست داشته باشه و درآمدشو صرف چیزای پایدار مث خرید خونه، ملک، بیمه، طلا و سرمایه گذاری بکنه و مسوولیت خرجی دادن به عهده مرد بمونه، این مشکل کمتر پیش میاد.

 

  1. زن خودش توانایی مدیریت مالی نداره و شوهرش چون سرپرستشه باید بهش بگه با حقوقش چکار کنه و چکار نکنه.

این طرز فکر نادرست درباره توانایی مدیریت اقتصادی زنها، تاثیر منفی توی اشتغال زنان می گذاره. زنها از کودکی تشویق به مسائل اقتصادی نمیشن و این باعث میشه اطالاعتشون تو این زمینه ها افزایش پیدا نکنه. بنیین مثلا دختر خانما با خیال راحت درس می خونن و تعدادشون تو دانشگاه از پسرا بیشتره چون پسرا می دونن که در نهایت مسوول خرج خونه هستن پس قید درس خوندنو می زنن و میرن دنبال کار ولی چون از دخترا چنین انتظاری نمیره پس با آرامش میرن درسشونو می خونن و کاری به بازار کار ندارن.

ویدئو های بیشتر در مورد طرحواره ها در اینستاگرام ما

  1. زن اگه کار کنه و درآمد داشته باشه پرتوقع و ولخرج میشه.

دقیقا این فکر اشتباه درباره اشتغال زنان و اینکه یه زن کار و درآمد داشته باشه، باعث پرتوقعی و ولخرجی نمیشه. بلکه یه فاکتوری هم این وسط هست. شخصیت خود زن. اینکه چقدر مدیریت مالی داشته باشه. چقدر بلوغ اقتصادی داشته باشه. خودکنترلی داشته باشه و دنبال چشم و هم چشمی نباشه. و طبیعیه که زنی که مستقل هست از نظر مالی و داره زحمت می کشه، توقع زندگی مرفه تری هم داره.

 

  1. بخاطر کار کردن زنهاست که مردها کار ندارن.

درسته خانما خیلی بیشتر از قبل می رن سرکار، ولی به همون اندازه حتی بیشتر هم تنوع شغلی تو جوامع زیاد شده. اون افرادی که میگن کارمون بخاطر خانما کم شده. اگه بهونه اشتغال زنان رو ازشون بگیری بهونه های دیگه ام میارن. اینا مث همون ها هستن که میگن چون اتباع افغان اومدن تو ایران کار میکنن، بازار کار ما کم شده. بله بازار کار واسه آدمای منفعل کمه چون اونا کار راحت می خوان. ولی آدمایی که دنبال موفقیت هستن، شایستگی خودشونو نشون می دن و تو هر کاری که قدم بگذارن ازشون استقبال میشه و آخرشم به درآمد میرسن.

 

  1. کار کردن زنها باعث اختلاف تو خونه میشه و در نهایت خانهایی که کار می کنن راحتتر طلاق می گیرن.

این یه باور سنتیه. تو خونه ای که کار خانم باعث اختلاف شده بدونین که ریشه های اختلاف از قبل بوده و اون مسائل حل نشده و حالا تو موضوع کار بیشتر خودشو نشون میده. در واقع اشتغال زنان باید باعث رشد بیشتر خونواده بشه و وقتی این اتفاق نمی افته، یعنی مشکلاتی هست که نمیگذاره این عامل مثبت و مفید نتیجه خودشو نشون بده.

اشتغال زنان

از طرفی اگه اختلافات ادامه پیدا کنه، زنی که استقلال مالی داره محدودیتهای یک زن بدون درآمدو نداره. دو خانم با ویژگیهای یکسان و شرایط و مشکلات یکسان تو خونواده اش رو در نظر بگیرین. اگه هر دو به این نتیجه برسن که طلاق بهترین راه حله. کدومشون راحتتر جدا میشن؟ مسلما اونی که درآمد داره. ینی درآمد داشتن باعث میشه ترسهای اون خانم کمتر بشه. شاید برای خیلی ها این جنبه منفی کاره که باعث شده خانم طلاق بگیره ولی اگه به دید مثبت به اشتغال زنان نگاه کنین، می بینین که خانم اولی بخاطر ضعف مالی تو ازدواج آسیب زا می مونه و شرایطش بدتر میشه ولی خانم شاغل حداقل می تونه خودشو نجات بده و شاید بچه هاشو هم.

 

  1. خانمایی که کار می کنن می خوان ریاست کنن تو خونه و منم منم کنن.

این مساله بستگی به نگاه مرد به این مساله و از طرفی شخصیت زن داره. اگه نگاه مرد این باشه که حق خانمه که کار بکنه یا نه، تو امور منزل با من همفکری کنه و نظر بده پس مشکلی پیش نمیاد. اگه شخصیت خانم لجباز باشه و ریاست طلب، کار هم نداشته باشه باز لجبازی و سلطه گری خودشو داره و بلد نیست با همسرش همفکری سالم و بالغانه داشته باشه. این باور اشتباه درباره اشتغال زنان بیشتر مختص افرادی هست که قدرت طلب هستن و فکر می کنن زنی که کار کنه، قدرتشو ازش می گیره.

 

  1. زن اگه کار کنه و درآمد داشته باشه، وابستگی اش به همسرش کم میشه و این تو رابطه عاطفی شون تاثیر می گذاره.

زن و شوهر باید بدونن که مسائل اقتصادی شونو باید جدا از مسائل عاطفی شون بکنن. در واقع مسائل عاطفی جای مهم خودشو تو زندگی مشترک داره. و بیشترین نیاز خانم به همسرش توی زندگی سالم و خونواده بالنده، نیاز عاطفی و زناشوییه. ارتباطی که بخاطر مسائل مالی باشه رنگ صمیمیت و عاطفه خانواده رو کمتر می کنه. و اتفاقا برعکس این باور اشتباه درباره اشتغال زنان، زنی که بخاطر نیاز مالی به همسرش وابستگی عاطفی داشته باشه. یه ارتباط بالغانه و برنده – برنده با همسرش نداره.

از محصولات ما دیدن کنید

چرایی و مزایای شاغل بودن زنان

  • بخش عظیمی از جمعیت کشور رو زنان تشکیل میدن و نمیشه مانع این جمعیت زیاد شد که رشد نکنن و تنها مرد مسوول نان آوری خانواده باشه. در بسیاری خانواده ها، مرد ممکنه مشکل جسمی داشته باشه یا فوت شده باشه یا زن جدا شده باشه یا اصلا ازدواج نکرده باشه، در این صورت جامعه ای که جلوی درآمدزایی زنان رو می گیره، چطوری میخواد به این زنان کمک کنه.
  • اشتغال زنان اگه با در نظر گرفتن محدودیتهای زنها باشه و مثل کشورهای پیشرفته شرایط خاص جسمی زنها و مسوولیتهای اونهارو در خونه، در نظر بگیره و هوای اونهارو تو این موارد داشته باشه، شغل زن به سیستم خانواده آسیب نمی زنه.
  • زنهای کنونی نسبت به زنهای قدیم، وقت آزاد بیشتری دارند، چرا که تعداد بچه ها کمتر شده و از طرفی بسیاری وسایل رفاهی مثل ماشین ظرفشویی و لباسشویی و … کار زنهارو کمتر کرده، بنابراین اشتغال زنان برای اینکه اونها مشغولیتی داشته باشن و پویا باشن و تو شغلهایی که زنها موثرترن، حضور داشته باشن هم از نظر روانی به نفع زنهاست و هم از نظر اقتصادی به نفع خانواده و جامعه.

اینها برخی از مزایای کار کردن زنها بود که من تو این مقاله ذکر کردم. امیدوارم دید گسترده تری نسبت به این مساله پیدا کرده باشین. اگه نظری داشتین حتما به شماره من بفرستین. و این مقاله رو برای اطرافیانتون بفرستین و به آگاهی اونها هم کمک کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *