آخرین مقالات

آخرین محصولات

مقابله با همسر انتقادگر

مقابله با همسر انتقادگر

برای مقابله با همسر انتقادگر چه باید کرد؟
طی سالها مشاوره با بسیاری از زوجین، با افرادی برخورد کرده ام که همسری ایرادگیر و انتقادگر داشته اند. زندگی با فرد ایرادگیر و انتقادگر می تونه بسیار فرسوده کننده باشه. فرد سختگیر و عیبجو، عزت نفس و اعتماد به نفس همسرش رو نشونه می گیره و با ایرادگیری زیاد باعث ایجاد دلسردی و احساس ناامنی توی رابطه میشه.

ممکنه فردی که اعتماد به نفس یا عزت نفسش پایین باشه در ابتدای آشنایی جذب یه فرد ایرادگیر و سختگیر بشه ولی در طول زمان می بینه که در حضور همسر سختگیرش دچار استرس میشه و نمی تونه خود واقعی شو بروز بده.

برای مقابله با همسر انتقادگر باید بدونیم توی ذهن و شخصیت اون چی می گذره و چرا اینکارو می کنه ؟

 

ویژگیهای فرد همسر انتقادگر

  • این فرد درون خودش یک ذهنیت والدگونه سختگیر داره. ذهنیتی که پرتوقعه و انتظارات زیاد از خودش یا دیگران داره.
  • ممکنه خودش طرحواره نقص و شرم یا منفی گرایی و بدبینی داشته باشه و بخاطر اینکه عیب و ایراد خودش دیده نشه، همیشه از همسرش شاکی و ناراضیه و عیب های اونو می بینه و مطرح می کنه.
  • افراد ایرادگیر انعطاف پذیری ندارن و نمی تونن دیگری رو همونطوری که هست بپذیرن حتی اگه همسرشون باشه.ویژگی های همسر انتقادگر
  • برای مقابله با همسر انتقادگر وجود طرحواره معیار سرسختانه و عیبجویی افراطی در همسرتون رو بررسی کنین. این طرحواره باعث میشه فرد انتظار کامل بودن از همسر و اطرافیانش داشته باشه و معیارها و باید و نبایدهای زیادی برای دیگران داشته باشه و بخواد همه رو اصلاح کنه.
  • همچنین فردی که تله استحقاق و بزرگ منشی  داشته باشه همسرشو تحقیر می کنه و خودش رو از اون بالاتر می دونه و به اینکه با تحقیر و عیب جویی اش چه بلایی سر احساسات همسرش میاره بی توجه هست.

 

بعد از شناخت روحیات این افراد باید یاد بگیرین با اونها و در مقابل رفتار سختگیرانه و عیب جویانه شون چه اقدامی بکنین.

 

۶ تکنیک برای مقابله با همسر انتقادگر

  • بررسی صحت و سقم انتقاد

وقتی که انتقاد درست و سازنده باشه، توجه کردن به اون می تونه مفید باشه. اما وقتی انتقاد تخریب کننده ست باید صدمات اونو کاهش بدین و به شیوه مناسبی پاسخ بدین. برای بررسی درست و غلط بودن انتقاد باید به شیوه بالغانه از همسرتون سوالاتی بپرسین. بدون اینکه واکنش ضعف و گریه یا پرخاشگری و عصبانیت نشون بدین. با سوالاتی مثل: چی شده که این موضوع رو مطرح کردی؟ چه احساسی به تو دست می ده بابت این رفتار من؟ چی این موضوع برای تو ناراحت کننده یا آزاردهنده است و انتظارت از من چیه؟…

برای پاسخ درست و مقابله با همسر انتقادگر لازمه شما کودک وار و هیجانی برخورد نکنین و یا اینکه مثل خود او سرزنشگرانه و طلبکارانه حرف نزنین.

  • تصدیق و تایید

هر آدمی دوست داره تایید بشه و دیگران اونو قبول داشته باشن. انتقاد به شما حس طردشدگی و عدم پذیرش و دوست داشتنی نبودن میده. با این حال اگه انتقادی درست باشه انکار اون به نفع شما نیست و رفتار سالم اینه که اونو تصدیق کنین و بپذیرین. حتی اگه همسرتون انتقادگر و سختگیر باشه

مثلا اگه همسرتون گفت چقدر کند کار می کنی. شام رو آماده نکردی.

بگین: آره حق با توئه. من دیر شروع کردم و شام رو آماده نکردم.

اما یه نکته مهم برای دومین تکنیک مقابله با همسر انتقادگر وجود داره. نکته ای که خیلی ها رعایتش نمی کنن. و اون هم اینه که نباید تصدیق شما طعنه آمیز باشه. حالا چه به صورت کلامی چه غیرکلامی. مثلا نگین بله تو درست می گی. تو همیشه درست می گی و…

نکته مهم دیگه اینه که لازم نیست در مقابل همسر انتقادگر و سختگیر مدام عذرخواهی کنین یا دلایل رفتارتون رو بگین. مگر اینکه اینکار باعث بشه اون شمارو درک کنه و دیگه در این مورد از شما عیب جویی نکنه. مهم پذیرش خطا و جبران اونه.

 

در برخورد و مقابله با همسر انتقادگر مدنظر داشته باشین که واکنش نسبت به انتقادهایی که تخریب کننده هستن باید متفاوت باشه.

و یک اقدام مهم در این مورد *منحرف کردن* هست که به سه شیوه می تونه انجام بشه.

 

  • تغییر بحث از محتوا به فرایند

یعنی بجای اینکه به جملات فرد انتقادگر توجه کنین تمرکزتون رو بر واکنشها و رفتارهاتون ببرین.  بویژه وقتی بین شما هیجان منفی زیاد شده و داره با شما با داد و پرخاشگری و توهین رفتار میشه. هیجانات مانع ارتباط موثر میشن. بنابراین می تونین بگین: امروز سومین باره که داری از من انتقاد می کنی چی شده؟ (کاری به انتقادی که اون موقع می کنه نداشته باشین)، من دوست ندارم تو این حالت بحثمون رو ادامه بدیم. این منو عصبی می کنه… مراقب باشین جملات شما حالت حمله و انتقادی نداشته باشن.

تکنیک های مقابله با همسر انتقادگر

بریم سراغ تکنیک بعدی مقابله با همسر انتقادگر

  • واکنش جرات مند

برای اینکه به همسر انتقادگرتون بگین که از شما خرده گیری نکنه این راهکار بسیار مفیده. توی این راهکار شما نیت خوب همسر منتقدتونو تایید می کنین و بدون حمله به شخصیت او، با انتقاد او موافقت نمی کنین و کار خودتونو انجام میدین. استفاده درست از تکنیک سوزن گرامافون گیر کرده (تکرار جمله درست خودتون) می تونه موثر باشه. مثلا اگه گفت چرا همیشه از این مسیر می ری؟ منکه بهت گفتم از یه مسیر دیگه بریم… در مقابله با همسر انتقادگر شما می گین می دونم که اینو گفتی ولی من ترجیح میدم از این مسیر برم. می دونم نظرتو گفتی ولی دریافتمون از این قضیه متفاوته. من از ابراز نظر و نگرانی ات ممنونم ولی ترجیح میدم با روشی که راحتتر هستم عمل کنم. تو می تونی فقط پیشنهاد بدی.

 

  • به تاخیر انداختن جرات مندانه پاسخ

تاخیر جراتمندانه به شما اجازه میده بجای اینکه حتما بلافاصله به انتقاد جواب بدین، مهلتی رو تعیین کنین. وقفه به مدت چند ثانیه تا چند ساعت، به شما اجازه میده آروم بشین. به دقت در مورد چیزی که گفته شده فکر کنین، برخی از راهکارهای مقابله ای خودتونو فعال کنین و پاسختونو آماده کنین. توی موقعیت انتقاد برای استفاده از این تکنیک در مقابله با همسر انتقادگر از این جملات استفاده کنین: تو چیزهای زیادی گفتی و من برای خلاصه کردن اونها نیاز به زمان دارم، بعد از ناهار دوباره صحبت می کنیم. چند لحظه صبر کن و بگذار در مورد موضوعی که گفتی فکر کنم. صبر کن آهسته تر من می خوام همه چیزهایی که گفتی رو بفهمم.

  • یافتن موارد درست از بین انتقاد و تایید اونها برای مقابله با همسر انتقادگر

توی این روش دنبال این هستیم که از لابه لای حرفهای تخریب گر که حالمونو بد می کنه فقط به موارد درستش توجه کنیم و بقیه رو ندیده و نشنیده بگیریم. پس دقتتون اینجا باید زیاد باشه.

و برای مقابله با همسر انتقادگر

الف- موافقت با بخشی از حرفها: فقط بخشی از حرفهاش که موافق هستین رو تایید کنین. می تونین در عین حال که اصل انتقاد رو مورد توجه قرار می دین به تعمیم های بیش از حد مثل هرگز و همیشه بی توجه باشین.

همسر: خونه همیشه کثیفه و به هم ریخته است. تو هیچوقت اهمیت نمی دی.

شما: حق با توئه، خونه خیلی شلوغه.

همسر: درآمد تو خیلی کمه. نمی تونم باور کنم که تو اینقدر در مورد مخارج بی مسولیت هستی.

شما: آره، درآمد من پایینه.

ب- موافقت احتمالی: برای آروم کردن و مقابله با همسر انتقادگر شما تایید می کنین که احتمال داره انتقادش درست باشه. موافقت احتمالی برای مثالهای قبلی می تونه اینطوری باشه: احتمالا من به اندازه کافی تو تمیز نگه داشتن خونه موفق نبودم. ممکنه حق با تو باشه که درآمد من خیلی پایینه.

ج- موافقت با اصل موضوع: تو این حالت عنوان می کنین که اگه شرایطی که همسرتون توصیف  می کنه وجود داشته باشه، پس نتیجه گیری اون می تونه درست باشه اما تایید نمی کنین که اون شرایط وجود دارن یا نه.

همسر: اگه تو سخت کار نکنی، هرگز نمی  تونی ارتقا بگیری.

شما: درسته، برای ارتقا باید سخت کار کرد.

همسر: اگه بیشتر به خانواده من محبت نکنی، هیچوقت رابطه تون خوب نمیشه.

شما: حق با توئه. اگه من به خانواده تو محبت نکنم، رابطه مون خوب نمی شه.

توی این تکنیک مقابله با همسر انتقادگر شما تایید نکردین که سخت کار نمی کنین یا به خانواده ش محبت نمی کنین.

 

دوست خوب من ارتباط با همسر یه ارتباط پایدار و طولانی مدته. می ارزه که وقت بگذاری و این تکنیکهارو بارها تمرین کنی. می تونی حتی اونارو با اطرافیان خودت تو شرایط آرامش تمرین کنی تا مهارت پیدا کنی و کیفیت ازدواجتونو بالا ببری و توی رابطه تون بجای تنش، عشق رو تجربه کنی.

 

ویدئو های بیشتر در مورد طرحواره ها در اینستاگرام ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *