آخرین مقالات

آخرین محصولات

نقش رابطه جنسی در طلاق

رابطه جنسی و طلاق

نقش رابطه جنسی در طلاق

بنظرتون بین رابطه جنسی و طلاق رابطه ای وجود داره؟ نمیدونین؟ بیاین براتون چندتا مثال بزنم ببینیم آیا زوجینی که مشکل جنسی دارن به طلاق فکر می کنن یا نه؟

۱۵ ساله ازدواج کردم همسرم زودانزالی داره و هر بار با من رابطه برقرار می کنه زودی تمومش می کنه و منو ول می کنه. سردرد می گیرم چون تا تحریک می شم همسرم ارضا میشه و میره کنار. میگه من دیگه نمی تونم یا میگه تو مشکل داری. چکار کنم؟

من مجبورم پیش دیگران بگم تفاهم نداریم ولی در اصل رابطه جنسی و طلاق من و شوهرم به هم گره خورده. چون شوهرم مشکل داره. موقع رابطه اسم خانمهای فامیل یا دوستای منو میاره. منم حالم به هم می خورد. چندبار که اینکارو کرد شروع کردم دعوا و  اینا و دیگه باهاش رابطه برقرار نکردم تا راضی بشه به طلاق.

۶ ماهه تو عقدیم. خانمم حاضر نیست پیش من لباساشو دربیاره. میگه تو منو برا رابطه می خوای. بهش میگم همه بخاطر رابطه جنسی ازدواج می کنن. ولی اون قبول نمیکنه. ازدواجمون فامیلیه. بارها به طلاق فکر کردم. ولی مهریه رو چکار کنم؟

اینا  چند نمونه از ماجراهاییه که ما تو اتاق مشاوره از مراجعینمون می شنویم. خب اگه حاضرین تو این مقاله به ارتباط بین رابطه جنسی و طلاق بپردازیم.

رابطه جنسی چیه؟

عمل زناشویی که بین دو جنس مخالف یا موافق صورت میگیره رو رابطه جنسی می گن. این رابطه ارتباط بین دو بدن و دو روح می تونه باشه. رابطه جنسی از نیاز جنسی سرچشمه می گیره که از دوران بلوغ فعال میشه و شروع اون با گرایش به جنس مخالف یا موافقه.

رفتار جنسی، جنبه مهمی از کیفیت زندگی زناشوییه، منظور از رفتار جنسی ترکیبی از مفاهیم و رفتارها از جمله نگرشها، تجربه ها، فعالیتها و احساسات و اندیشه های همراه با اونه (دنرشتاین،۲۰۰۱ نقل از خمسه، ۱۳۸۸).

در مورد کیفیت رابطه جنسی و طلاق و اختلافات زناشویی یک نکته جالب تو تحقیقات هست که وقتی رابطه جنسی کیفیت داره نقش اون تو رضایتمندی و نشاط زناشویی ۱۵ تا ۲۵ درصده ولی وقتی رابطه زناشویی مختله یا وجود نداره نقش اون توی از بین بردن کیفیت رابطه و تهدید ازدواج بین ۵۰ تا ۷۵ درصده.

رابطه جنسی و ازدواج

رابطه جنسی و طلاق

برطرف کردن نیاز جنسی یکی از اهداف ازدواجه. هم برای زن و هم برای مرد. توی بعضی فرهنگها دختران و پسران میتونن بدون ازدواج با هم باشن و نیازشونو برطرف کنن ولی تو جامعه دینی ما دختر و پسر  عمدتا با ازدواج می تونن این نیازو برآورده کنن.

ارتباط رابطه جنسی و طلاق هم می تونه از همینجا ناشی بشه که اگه این هدف در ازدواج فراهم نشه فرد به سمت جدایی پیش بره. چرا که مساله جنسی هم یک نیاز جسمیه و اگه تامین نشه می تونه باعث مسائل جسمی مثل سردرد، بیماریهای روان تنی بشه و هم یک نیاز روحی و ارتباطی که تامین اون باعث آرامش روان و  صمیمیت بیشتر زوجین و عدم تامین اون منجر به  ناراحتی و سردی زوجین بشه.

برخی آمارها می گن درصد زیادی از طلاقها به علت مشکلات جنسیه. این آمار تو کشور ما چون این موضوع تابو هست و بیان نمی شه، ممکنه بیشتر هم باشه.

اما برای بررسی بیشتر ارتباط بین رابطه جنسی و طلاق باید این موضوع رو دقیقتر و از دیدگاه زن و مرد هم به اون توجه کنیم. مطالعه مقاله چرا طلاق رو پیشنهاد می کنم.

رابطه جنسی و مردان

رابطه جنسی و طلاق

مردان براساس کلیشه های فرهنگی بیشتر به جنبه جسمانی رابطه علاقمند هستن و نگرش سطحی تر به این رابطه دارن، از سوی دیگه زنان به احساسات عاشقانه بیشتر توجه دارن و به جنبه های بین- فردی رابطه بیشتر از جنبه های جسمانی اون اهمیت میدن.

مردان و زنان در اصل مراحل رشد و تحول جنسی رو تو نوجوانی و بزرگسالی با نظم های مختلف طی می کنن؛ (دونستن این مطالب برای درک بهتر همبستگی رابطه جنسی و طلاق خیلی بهتره) برای مردان تمایلات جنسی در نوجوانی معطوف به اندامهای تناسلیه. اما در سنین میانسالی تاکید از احساسات مربوط به اندامها به سوی کیفیت ارتباط با شریک زندگی معطوف میشه.

تو زنان تمایلات جنسی تو  نوجوانی معطوف به اندامهای تناسلی نیست و تاکید بیشتر به رابطه است. و تمایلات جنسی در رابطه با اندامهای جنسی بعدها تو زنان شکل می گیره و تا سنین ۳۰-۴۰ سالگی کامل نیست.

درسته که نیاز جنسی برای مردان یکی از هدفهای مهم ازدواجه ولی کیفیت برآورده کردن اون هم از موضوعات مهم برای اونهاست. یعنی صرف اینکه نیازشون برآورده بشه باعث نمیشه ازدواج کنن.

برخلاف اینکه این تصور کلیشه ای وجود داره که مردها فقط سکس براشون مهمه. برای خیلی آقایون میزان رابطه و چگونگی اون هم تو این امر دخیله. مثل این که خانمش با تمایل اینکارو انجام بده یا صرفا از روی وظیفه، مهارت داشته باشه تو این موضوع یا چیز زیادی ندونه و همیشه با یک روش رابطه برقرار کنه.

پای درددل خیلی از آقایون که تو ازدواجشون مشکل دارن بشینین موضوعاتی که باعث پررنگ شدن ارتباط بین رابطه جنسی و طلاق توی اونها شده می تونه اینها باشه که میگن:

خانمم موقع رابطه مث جنازه ست، کاری نمی کنه.

همه چی برای خانمم اولویت داره جز این رابطه.

خانمم اینقد درگیر کار و بچه می کنه خودشو که دیگه برای این رابطه خسته ست و حاضر نیست همراهی کنه. مطلب طرحواره و فرزندپروری رو هم بخونین.

من دوست دارم رابطه با عشق و لذت دو طرفه باشه ولی همسرم با بی میلی اینکارو می کنه.

همسر من در مورد رابطه جنسی چیز زیادی نمی دونه یا منو درک نمیکنه که وقتی نیازم برطرف نشه در طول روز تمرکز ندارم و فکرم هزارجا میره.

این مثالها می تونه ارتباط رابطه جنسی و طلاق رو مثبت کنه یعنی اگه این موارد برطرف نشه زوجین مشکلاتشون زیادتر میشه و نمی تونن حل و فصلش کنن بویژه اگه سراغ درمان درست نرن.

این نمونه ها جدای از اینه که مردی مشکلاتی مثل تنوع طلبی زیاد، انحراف یا اختلال جنسی داشته باشه.

رابطه جنسی و زنان

رابطه جنسی و طلاق

رابطه جنسی برای زنان بیشتر جنبه عاطفی داره، برای زنها بسیار مهمه که با فردی که دوستش دارن یا ارتباط خوبی دارن رابطه جنسی برقرار کنن. مثلا اگه با همسرشونم دعوا کنن تا وقتی که آشتی نکنن تمایلی به رابطه ندارن و به گفته برخی از زنها حس می کنن یه غریبه بهشون دست می زنه. حالا تصور کنین چطوری بین رابطه جنسی و طلاق ایجاد میشه. درباره طلاق عاطفی اینجا بیشتر بخونین.

باورها و پیام های پنهانی که زنها از کودکی در ارتباط با مردها و رابطه جنسی از محیط و خانواده شون دریافت کردن روی دیدگاهشون نسبت به رابطه جنسی و نحوه ارتباط جنسی شون تاثیر میذاره.

اگه تو کودکی اتفاقی افتاده باشه براشون و مورد سواستفاده قرار گرفته باشن یا صحنه هایی رو دیده باشن که مناسب نبوده می تونه ذهنیتشونو نسبت به این رابطه منفی کنه.  در این رابطه خوبه مقاله طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری رو مطالعه کنین.

گرچه در ارتباط بین رابطه جنسی و طلاق، مردها ممکنه بیشتر در مورد رسیدگی خانمها به خودشون شاکی باشن اما بهداشت مردها هم برای خانمها یه موضوع مهمه و از اونجایی که مردها بیشتر بیرون کار میکنن و ممکنه تو محیط کار لباس و بدنشون آلوده بشه ممکنه به این موضوع برای رابطه توجه نکنن و موجبات سردی خانمهارو  بوجود بیارن.

عوامل مهم دیگه ای مثل نداشتن رابطه عاشقانه و معاشقه قبل از رابطه زناشویی، اختلاف و عدم تفاهم جدی و درک نکردن همسر، کتک کاری و پرخاشگری، بیکاری، اعتیاد، خرجی ندادن و… باعث دوری عاطفی زن از شوهر میشه و در نتیجه ارتباط رابطه جنسی و طلاق بین زوجین تقویت می شه. مقاله طرحواره و ازدواج رو هم بخونین.

اختلالات و انحرافات جنسی موثر در طلاق

رابطه جنسی و طلاق

  • اختلال در نعوظ: این یکی از دلایل مهم نارضایتی جنسی در رابطه میشه و اگه مرد بدنبال درمان اون نباشه می تونه عاملی برای طلاق بشه.

 

  • زودانزالی: وقتی مرد زودتر از حد طبیعی به ارگاسم برسه و قبل اینکه خانمش ارضا بشه و بعد هم خودش نتونه همسرشو به لذت جنسی برسونه، رابطه جنسی زوجین پر از تنش میشه.

 

  • بی میلی یا سردمزاجی: برخی زنها و مردها نیاز جنسی کمتر از حد معمول دارن یا به دلایل روانشناختی یا جسمی و ارتباط رابطه جنسی و طلاق رو پررنگتر می کنه.

 

  • واژینیسم (گرفتگی عضلات واژن): زنها موقع سکس اندامشونو سفت می کنن و هراس از رابطه دارن.

 

  • رفتارهای نامعمول جنسی مانند اینکه مرد موقع رابطه اسم دیگران رو ببره، یا تمایل به سکس گروهی، خیانت جنسی و…

 

  • برخی انحرافات جنسی مانند فتیشیسم (تمایل به اشیا)، سادیسم و مازوخیسم.

 

اختلالات روانی و طرحواره های تخریب کننده رابطه جنسی

رابطه جنسی و طلاق

  • وسواس فکری و عملی از اختلالات نوروتیک هست که کیفیت و کمیت رابطه زناشویی رو پایین میاره. فردی که وسواس داره بویژه وسواس نجس و پاکی یا تمیزی یا آیینی، توی ارتباط زناشویی اسیر قوانین وسواسی میشه و رابطه شونو خراب می کنه. با نشونه های وسواس فکری – عملی بیشتر آشنا بشین.

 

  • افسردگی اختلالی هست که به شدت روی سکس تاثیر می ذاره و ارتباط بین رابطه جنسی و طلاق رو مثبت می کنه چون باعث کاهش میل جنسی میشه.

 

  • اختلال دوقطبی می تونه منجر به افزایش نیاز جنسی و حتی روابط متعدد و پرریسک بشه و اگه همسر فرد متوجه نشه که این مشکل ناشی از اختلال دوقطبیه و برای درمان روانپزشکی اقدام نکنه، مسلما هم رابطه عاطفی و هم رابطه جنسی آسیب می بینه.
  • طرحواره بازداری هیجانی از طرحواره هایی هست که می تونه باعث بی میلی جنسی بشه. همچنین طرحواره معیارهای سرسختانه هم ممکنه باعث قراردادن یک سری ملاکها و آداب سختگیرانه برای رابطه بشه. برای اینکه بدونین شما چه طرحواره هایی دارین می تونین محصول خودشناسی با طرحواره ها رو تهیه کنین.

با این توصیفات بیایین تا چند نکته برای پیشگیری از طلاق در اثر مشکلات در رابطه جنسی براتون بگم.

چه باید کرد؟

برخلاف افسانه های فرهنگی، مشکلات جنسی توی دو سال او ازدواج بیشترین میزان رو داره و علت اصلی جدایی یا طلاقه. من نظرم اینه که قبل از جدایی اول بهتره مسیر درمانی رو پیش بگیریم بویژه تو این زمونه که ازدواج و طلاق چه برای زن چه برای مرد راحت نیست و می تونه تا مدتها آسیبهای عاطفی و خانوادگی به همراه داشته باشه.

  • اولین اقدام و مهمترین اقدام صحبت درباره نیاز جنسی در دوران آشناییه. درسته که این برای خیلی ها سخته و به خاطر جو مذهبی و فرهنگی ما دختر و پسر از این موضوع صحبتی نمی کنن ولی به دلیل اهمیتش (پیشگیری از مثبت شدن رابطه جنسی و طلاق) باید این تابو شکسته بشه و با سوالات محترمانه درباره این موضوع اطلاعات کسب کرد. مثلا می شه پرسید شما درباره رابطه زناشویی مطالعه داشتین؟ شما دیدتون نسبت به این موضوع چیه؟ چقدر اطلاعات درست از این موضوع دارین؟ بنظرتون اهمیت این مساله توی ازدواج چند درصده؟ بین ملاکهایی که برای شما مهمه این فاکتور چه جایگاهی داره؟ بنظرتون نیازه آدم تو این زمینه آموزش ببینه؟ طبق اطلاعاتی که شما دارین نقش زن و مرد برای بهبود این رابطه چیه و هر کدوم چه کاری می تونن بکنن؟ بعضیا میگن رابطه جنسی و طلاق تا ۷۰ – ۸۰ درصد با هم ربط دارن شما هم اینو شنیدید و فکر می کنین علتش چیه؟ اگه این رابطه مشکل داشته باشه آدم می تونه بره مشاوره؟ توصیه می کنم مقاله مشاوره قبل از ازدواج رو مطالعه کنین.

 

  • قدم دوم اینه که از همون دوران عقد شروع به کسب اطلاعات درست در این باره بکنین. کتاب بخونین، با هم فیلم های آموزشی ببینین، با همدیگه درباره فانتزی های خودتون حرف بزنین، پیش روانشناس یا سکستراپ برین و مشاوره بگیرین در این مورد.

 

  • از همبودی رابطه جنسی و طلاق باید اینقد جلوگیری کنین که حتما برای ارتباط جنسی تون محیط و زمان مناسبی رو با همدیگه توافق کنین که آماده کنین چه تو دوران عقد و چه بعد ازدواج به این مساله توجه کنین که باعث رنجش و ناکامی همدیگه نشین.

 

  • اگه هر کدوم اختلال یا انحراف جنسی داشته باشین حتما حتما برای درمانش اقدام کنین، این مشکلات چیزی نیست که با توافق موقتی بشه حلش کرد.

 

  • مسائل ارتباطی و عدم تفاهم هارو با مراجعه به زوج درمانگر برطرف کنین چرا که به مرور زمان افزایش خشم و تنش بین شما به رابطه جنسی تون هم سرایت می کنه.

 

  • به منظور عدم ایجاد بین رابطه جنسی و طلاق، خانمهای عزیز باید بدونن که شوهرشون توی خانواده اولویت داره به فرزندان، پس باید زود محل خواب بچه رو جدا کنن و به رابطه زناشویی اهمیت بدن. این رابطه یکی از ستونهای مهم ازدواجه که نباید متزلزل بشه.

 

  • آقایون موقعی که بچه بدنیا میاد باید بخشی از مسوولیت بچه رو به عهده بگیرن تا همسرشون کمتر خسته بشه و بتونه زمانی رو با آرامش برای رابطه زناشویی بذاره. و اینکار به معنی زن ذلیلی یا کوچیک شدن نیست بلکه به معنای درک  و فهم بیشتر از زندگی مشترکه. حتی شده روزی نیم یا یه ساعت می تونه باعث تجدید قوای خانم بشه.همچنین برای پیشگیری از تقویت اثر رابطه جنسی و طلاق و برای بهتر کردن و ارتقا ازدواج،  از اونجایی که خانمها تمرکزشون بیشتر تو رابطه بیشتر به بخش عاطفیه اونه، خوبه که تو این زمینه آقایون بیشتر با نیازهای عاطفی همسرشون آشنا باشن و برآورده ش بکنن. تو همین زمینه مقاله نیاز عاطفی رو بخونین.

 

  • شرایط جسمی خانمها طوری نیست که همیشه برای رابطه آماده باشن، زیست زندگی طوریه که مساله بارداری و زایمان به عهده خانمهاست و همین مساله براشون محدودیت ایجاد می کنه. برای داشتن رابطه جنسی و طلاق جنسی نگرفتن در مراحل مهم زندگی حتما در مورد نوع رابطه جنسی در زمان پریود، بارداری، اوایل زایمان با هم گفتگو کنین تا این مراحل روی ارتباط زناشویی شما اثر مخرب نذاره.

 

  • و در نهایت اگه رابطه جنسی تون خراب شده و می خواین بخاطر این موضوع طلاق بگیرین اول حتما به روانشناس و سکستراپ مراجعه کنین تا اگه امکان بهبود هست، ازدواجتون رو به اتمام نرسونین. نگران اینکه بخواین درباره این مسائل با روانشناس صحبت کنین نباشین، نجات زندگی تون از هر کلیشه و باوری مهمتره. مطالعه مقاله روانشناس خوب رو بهتون سفارش می کنم.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *