آخرین مقالات

آخرین محصولات

برگشت از طلاق

برگشت از طلاق

برگشت از طلاق

بعد از مدتها تردید و تجربه احساسات منفی مختلف و پشت سر گذاشتن چالشهای زیادی از جمله مخالفت خانواده، مخالفت همسر، نگرانی برای بچه ها و… از همسرتون جدا شدین و به هدفتون رسیدین اما هنوز یه چیزی ممکنه ته ذهنتون باشه که شاید میشد درستش کرد یا کاش می تونستم درستش کنم کاش می تونستم با همسرم بمونم، شاید برگردم بهتر باشه. همین تردیدها شمارو به این فکر می ندازه که به همسرم برگردم و دوباره با خودش ازدواج کنم و بعد اینهمه راهی که با سختی اومدین رو دوباره با یه تصمیم نامطمئن برمی گردین.

می دونم چرا ممکنه فکر برگشت از طلاق ممکنه اونقد باعث سردرگمی تون بشه. واقعیتش زندگی کردن به تنهایی تو جامعه ای که پذیرشش نسبت به افرادی که جدا شدن سخته و اینکه هر جا برین نگران نگاه و قضاوت دیگران باشه و بعضا با برخوردهای منفی و ناشایست هم مواجه بشه و از طرفی تصور برگشت با وجود همون مشکلاتی که قبلا تو زندگی مشترک داشتین شمارو آزار میده و بهتون حس درماندگی میده. بنابراین ازتون می خوام تامل کنین. قبل اینکار صبر کنین تا من براتون نکته هایی رو بگم بعد اقدام کنین.

پیشنهاد می کنم مقاله همه چیز درباره طلاق رو بخونین.

اثرات طلاق

برگشت از طلاق ابتدا باید در بستر قبل از طلاق بررسی بشه. اصلا چی شد که رابطه به انتها رسید؟ چه دلایل محکمی داشتیم برای جدایی؟ چطوری جدا شدیم؟  برخلاف باور عموم هه طلاقها اثر منفی ندارن. برای بسیاری از افراد طلاق یک موهبت الهیه. طلاق به رابطه های زیان بخش، ویرانگر و دردناک پایان میده، آزادی تازه بدست اومده و دگرگونی امور روزمره ممکنه برای فرد بسیار مثبت باشه و همچنین فرصت زندگی بدون دعوا و اختلاف، فرصت دوباره به دست گرفتن لگام زندگی رو فراهم میاره. از طرفی فرد دیگه نگران تاثیر اعمالش بر نگرش و رفتار همسرش نیست و طلاق می تونه برای بچه ها هم خوب باشه.

دلایل برگشت از طلاق

بیاین با هم ببینیم کدوم یک از این دلایل باعث شده تصمیم بگیرین برگردین.

اصرار همسر

برگشت از طلاق

در بسیاری موارد تلاش همسر برای بازگرداندن شما به زندگی پیشین باعث میشه که تو برنامه ای که برای زندگی تون ریختین سست بشین و به خودتون شک کنین. خب طبیعیه که اصرار کردن همسر می تونه دل شمارو بلرزونه. همسرتون ممکنه بخاطر بچه ها، بخاطر تنهایی، عشقش، نیازها یا آبروی خودش یا بازسازی زندگی مشترک قبلی یا اصرار خانواده ش بخواد شما برگردین.

دخالت خانواده ها

برگشت از طلاق

در بسیاری مواقع خانواده ها به دلایل مختلفی از زوجین می خوان برگشت از طلاق داشته باشن به عنوان مثال بخاطر آبروی خودشون در اقوام و همسایه ها، یا نجات زندگی مشترک فرزندشون، یا بخاطر نوه ها یا اینکه چون نمی تونن به فرزندشون که تنها شده کمک کنن و مسوولیتشو بپذیرن. در هر صورت خانواده ها دلسوز فرزندشون هستن هر چند ممکنه روش و طرز فکرشون خطا هم داشته باشه. مقاله طرحواره و خانواده همسر رو مطالعه کنین.

نگاه منفی جامعه به طلاق

برگشت از طلاق

این یکی از دلایلی هست که اغلب خانمهارو آزار میده و اونهارو مردد می کنه. این موضوعو  می تونین توی فیلمهای ایرانی هم ببینین که چطور یه خانم طلاق گرفته رو منفی نشون میده و این می تونه دلیل محکمی برای خیلیها برای برگشت از طلاق باشه. تا قبل طلاق اونها مرزی داشتن حتی اگه همسرشون اعتیاد داشته یا هر مشکل دیگه ای. همینکه به قول جامعه اسم زن توی شناسنامه مرد هست و اینکه متاهله باعث میشه که نگاه منفی یا بعضا سودجویانه به خانم تنها نداشته باشن ولی وقتی زن تنها میشه نگاه های منفی رو باید تحمل کنه و هم برخوردهای نادرست جامعه حتی گاها اقوام و دوستان که رفت و آمدشون رو باهاش کم می کنن.

شرایط بچه ها

برگشت از طلاق

داشتن فرزند شرایط طلاقو چند برابر و از جهات مختلف سخت می کنه. از جهت اقتصادی نگهداری بچه ها می تونه والد تنهارو تو محدودیت بندازه مثلا راحت نمی تونه بره سرکار و درآمد کسب کنه. از طرفی اگه بچه ها با خانم باشن خانم نمی تونه سراغ هر کاری بره و گاهی دستمزد خانمها خیلی کمه و بویژه اگه خانم تا قبل طلاق خانه دار بوده خب همه اینا باعث میشه به مشکل مالی بخوره، اگه حمایت مالی از خانواده هم نداشته باشه بدتر میشه. دلتنگی بچه ها و نگرانی از آسیب روحی دیدن بچه ها هم می تونه دلیلی برای برگشت از طلاق بشه.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره مقاله بچه های طلاق رو ملاحظه کنین.

مشکلات اقتصادی و آزادی

برگشت از طلاق

نداشتن حمایت مالی یا شغل مناسب بعد از طلاق، نداشتن منزل مستقل و زندگی کنار خانواده بعضی خانمهارو به این نتیجه می رسونه که اگه پیش همسرشون می موندن لااقل از نظر خرجی و آزادی عمل و داشتن اختیار برای رفت و آمد راحتتر بودن. خانمی که جدا شده و به خونه پدرش اومده مثل قبل ازدواج نمی تونه راحت خرج کنه و حتی راحت سر یخچال بره.

احساسات منفی بعد جدایی

زن و شوهر تا وقتی کنار هم هستن ممکنه هر روز دعوا کنن و از دست هم خسته شده باشن ولی وقتی جدا بشن و مدتی بگذره به فکر برگشت از طلاق می افتن چرا که خاطرات تلخ براشون کمرنگ میشه و احساس تنهایی و دلتنگی بهشون دست میده و خاطرات خوشی که با هم داشتن براشون زنده میشه. تو این موقعیت فکر می کنن می تونن اگه دوباره پیش هم برگردن نکات منفی همدیگه رو تحمل کنن. گاهی اوقات هم احساس گناه و عذاب وجدان باعث میشه به این فکر بیافتن که برگردن و جبران کنن که البته احتمالش هست که این عذاب وجدانو خانواده یا اطرافیان به فرد بدن.

مقاله طلاق در اسلام می تونه اطلاعات نابی بهتون بده.

البته که ممکنه شما بجز این موارد دلایل دیگه ای داشته باشین که می تونین تو قسمت دیدگاه کامنت کنین.

اثرات مثبت طلاق

برگشت از طلاق شاید اگه با تاثیرات و نتایج مثبت طلاق مواجه شده باشین یا اونارو درک کنین، شاید دیگه براتون معنی نداشته باشه. با هم چندتا از این نتایج رو ببینیم.

  • آرامش و احساس امنیت روانی؛ دیگه هر روز دعوا و اصطکاک تو رابطه نمی بینین. هم شما و هم بچه هاتون.
  • تجربه استقلال بویژه اگه فردی وابسته بودین.
  • ایجاد فرصت برای آشنایی های جدید و بدست آوردن یه رابطه خوب و با شناخت و پایدار دیگه.
  • آزادی از رنج های ارتباطی مزمن و غیرقابل حل که توی ازدواجتون وجود داشت.
  • فراهم شدن شرایطی برای خودشناسی و خودسازی بیشتر البته به شرطی که دنبالش برین. حتما حتی اگه به فکر برگشت از طلاق افتادین اول روی خودتون کار کنین. با ماشینی که خراب بوده هر قدر یه مسیرو بشناسی و بخوای بری و برگردی فرقی نمی کنه باز تو جاده می مونی.  می تونین از محصول خودشناسی با طرحواره ها استفاده کنین.
  • کاهش احساس گناهی که از چرخه ارتباطی معیوبی که با همسرتون داشتین یا آسیبی که بچه ها می دیدن.

شرایط برگشت از طلاق و چه باید کرد؟

اگه دلایلتون برای خودتون روشن و شفاف شده حالا بریم ببینیم که شرایط بازگشت باید چطوری باشه و اصلا درسته برگردین یا نه؟

حتی اگه همه این استدلالهای بالارو هم داشته باشین باز شما باید با طمانینه بیشتری درباره بازگشت تصمیم بگیرین. چرا؟  چون اگه شرایط زیر فراهم نشده باشه شما دوباره پشیمون میشین و اونوقت رنجهای زیادتری رو باید تحمل کنین.

  • ببینین آیا چیزی تغییر کرده؟ آیا اون دلایلی که شما بخاطرش جدا شدین برطرف شده؟ فرض کنین همسرتون اعتیاد داشته یا سرکار نمی رفته یا وظایف خودشو درست انجام نمیداده مثلا در رابطه زناشویی مشکل داشتین یا همسرتون خیانت کرده بوده، در صورت برگشت از طلاق در حالیکه این مسائل برطرف نشده باشه ممکنه مدتی بتونین تحمل کنین ولی دوباره آسیب دیدن و آسیب رسوندن شروع میشه.

 

  • بعضی از دلایل شما برای متارکه و مشکلاتی که داشتین مربوط به هر دو بوده مثلا دعواهاتون یا خانواده ها، اینها مسائلی هستن که اگه هر دو نقشتونو پذیرفته باشین و برای حلشون اقدام کنین و پیش روانشناس و زوج درمانگر برین و جلساتتونو ادامه بدین قابل حله، خب این خیلی خوبه که هر دو به این دیدگاه و نتیجه برسین و رابطه تونو از نو بسازین.

 

  • برگشت از طلاق اگه تحت تاثیر احساسات باشه معمولا تصمیم گیری هیجانیه و بدونین که این احساسات مث هوای طوفانیه که بعد از مدتی آروم میشه. اگه بخاطر احساس تنهایی، عذاب وجدان و اضطرابها این تصمیمو گرفتین حتما قبلش باید به روانشناس مراجعه کنین. همچنین مطمئن بشین که تصمیم همسرتون هم از روی احساسات نیست و اون خردمندانه و با آگاهی این تصمیمو گرفته باشه. مقاله طرحواره رهاشدگی برای شما درباره احساس تنهایی می گه.

 

  • برای برگشت مسلما باید بچه هارو در نظر بگیرین، شاید شما دلتنگ یا خسته شده باشین ولی اگه برگشتتون به ضرر فرزندانتون باشه و آینده اونهارو خراب کنه، به سختی قابل جبران خواهد بود.

 

  • برگشت از طلاق باید همراه با پختگی شخصیت باشه. پختگی یا بلوغ شخصیتی یعنی اینکه من سلامت روان داشته باشم، از نظر عاطفی مهارتهایی رو داشته باشم و بدونم تو ارتباطاتم چطوری برخورد مناسبی کنم که بتونم هم به خواسته های خودم برسم هم نیازهای طرف مقابلم تامین بشه. گاهی ممکنه مسائل شخصیتی شما یا همسرتون باعث طلاق شده باشه، مثل اعتماد به نفس یا عزت نفس پایین، پرخاشگری، جراتمندی پایین، نداشتن مدیریت اقتصادی، و یا گاهی ممکنه اختلالات شما مث وسواس، افسردگی. باید بدونین اگه قبل درمان اینها برای برگشت از طلاق قدمی بردارین حتما دوباره در مسیر طلاق می افتین و این مورد رو من در مراجعان زیادی دیدم که دو بار یا سه بار یا حتی بیشتر ازدواج کردن و طلاق گرفتن.

توصیه می کنم محصول دوره صوتی عزت نفس رو از سایت تهیه کنین و از آرامشی که بهتون میده لذت ببرین

  • شاید شما تصورتون این بوده که بلافاصله بعد طلاق ازدواج می کنین و حالا که نتونستین ازدواج کنین می گین با همسر قبلی ام باشم بهتر از تنها موندنه، اما در نظر داشته باشین که بهتره برای ازدواج مجدد ( برگشت از طلاق ) چه با همسر یا فرد جدید عجله نکنین، به این مثال توجه کنین که اگه ماشینی تصادف کرده و خراب شده قبل تعمیر اساسی باز تو جاده راه بیافته دوباره تصادف می کنه و گاهی تنها موندن و آرامش داشتن بهتر از زندگی مشترک با هیجاناته. پژوهشها نشون میدن طلاق بین کسانی که ازدواج مجدد کردن بیشتر از کسانیه که اصلا طلاق نگرفتن. خوندن مقاله مشاوره قبل از ازدواج رو بهتون توصیه می کنم.

 

  • ببینید خانواده ها آغوش بازی برای برگشت شما دارن و از شما حمایت می کنن یا ممکنه دخالت منفی کنن یا شمارو طرد کنن، اگه با اونا مشکلی داشتین برای برگشت از طلاق باید اول این مشکلات حل بشه یا برنامه ای مشترک که به صلاح هر دوتون باشه برای این امر مهم داشته باشین.

 

  • طرحواره ها که هسته های اصلی شخصیت هستن نقش مهمی توی تصمیم ما برای ازدواج، اختلافات، جدایی و ازدواج مجدد دارن. اگه الگوهای ارتباطی شما با همسرتون و دیگران آسیب رسان بوده و بارها تکرار می شدن، حتما اول باید طرحواره ها با کمک طرحواره درمانگر درمان بشن. محصول خودشناسی با طرحواره ها به شما میگه علت اصلی مشکلات شخصیتی و ارتباطی شما چیه.

 

  • یادتون باشه قول و قرارهای کلامی شرط کافی برای رجوع به همسر نیست. چه از سمت شما باشه چه از سمت همسرتون. برای برگشت از طلاق شما باید به بلوغی رسیده باشین که بخواین مسوولیت اشتباهات و کوتاهی هاتونو قبول کنین و اول عملا نشون بدین که واقعا پشیمون هستین و اقداماتی برای جبران کرده باشین بعد اینکارو بکنین.

 

  • می تونین ابتدا مدتی بدون رجوع به همدیگه ارتباط داشته باشین، پیش روانشناس برین، روی رشد شخصیتی، رابطه عاطفی تون و مشکلاتی که قبلا با هم داشتین کار کنین و اگه دیدین که می تونین مثل دو شریک تجاری با همدیگه همکاری صمیمانه و متعهدانه داشته باشین در اون صورت برای برگشت از طلاق به صورت رسمی قدمهای محکم بردارین.

 

  • برای هر اقدام قانونی درباره رجوع به همسر حتما حتما با وکیلتون در تماس باشین و سعی کنین با اطلاعات حقوقی پیش برین. یک بزرگسال فهمیده و سالم از همه نظر مراقب خودش و زندگی ش هست و با کارهای احساسی به خودش صدمه نمی زنه. مقاله قوانین طلاق رو بخونین.

 

  • اگه طلاقتون بخاطر ازدواج اجباری بوده و علاقه ای به همسرتون نداشتین به هیچ عنوان فکر برگشت از طلاق نداشته باشین، عشق تو ازدواج خیلی مهمه و دوست داشتنه که تحمل سختی هارو آسون می کنه. دوست نداشتن همسر باعث مشکلات زیادی مثل افسردگی یا خیانت میشه. اگه بعد طلاق دچار افسردگی شدین بهتون توصیه می کنم محصول درمان افسردگی رو دریافت کنین.

 

  • در نهایت به هیچ عنوان خودتون تنهایی و تحت تاثیر شرایط یا خانواده ها تصمیم به رجوع نگیرین. می تونین برای دریافت مشاوره حرفه ای تو این زمینه با من جلسه داشته باشین.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *