آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره و خانواده همسر

طرحواره و خانواده همسر

طرحواره و خانواده همسر

|| طرحواره و خانواده همسر || مادرشوهرم به جاری ام بیشتر احترام می گذاره با اینکه من بیشتر بهش کمک می کنم.

شوهرم رابطه خوبی با پدرم نداره، وقتی از خونه بابام برمی گردیم، شروع می کنه به ایرادگیری و بد گفتن از پدرم.

مادرزنم هوای باجناقم رو بیشتر داره، اونکه میاد خونه شون چه سفره ای پهن می کنه، از رو زبونش احمدآقا، احمدآقا نمی افته.

 

پدرخانمم زیاد تو کارمون دخالت می کنه، می خواد بگه یعنی کنترل دست منه. تو دوران عقد وقتی می رفتم خونه شون همش سرش تو گوشی بود و تحویل نمی گرفت.

طرحواره و خانواده همسر، موضوعی هست که می تونه توضیحی برای رفتارهایی بیاره که از یه عروس و داماد سر می زنه و ذهنیت های ناسازگارانه ای که در رابطه با خانواده همسرشون دارن.

طرحواره چیه؟

به ذهنیتها و احساساتی که ما از اوان کودکی در ارتباط با دنیا، اطرافیانمون پیدا می کنیم، طرحواره گفته می شه و متاسفانه خبر بد اینه که این طرحواره ها به شدت می تونن به روابط ما لطمه بزنن.

۱۸ طرحواره ناسازگار توسط یانگ معرفی شده که همه شون توی روابط ما نقش بازی می کنن. و دوستانی که توی دوره های طرحواره درمانی شرکت می کنن و با این مباحث آشنا هستن، می دونن که الگوی طرحواره و خانواده همسر، چقد مساله ی مهمیه و می تونه توی کیفیت ازدواج تاثیر بگذاره.

تو این مقاله آموزشی به چند نمونه از این آسیبها اشاره می کنم.

دخالت خانواده همسر

مردی رو تصور کنین که نسبت به مادرش طرحواره اطاعت داره و چون مادرش کنترلگر بوده باعث شده اون هم مطیع باشه. اما همین مرد بخاطر سلطه گری مادرش، نسبت به هر گونه دخالتی توی زندگی اش حتی به شکل پیشنهاد، حساس شده، بنابراین حالا که ازدواج کرده اگه مادرزنش حتی پیشنهادات سازنده و خوبی هم بده یا حرفی معمولی هم بزنه، اونارو دخالت تصور می کنه و واکنش شدید نشون میده. همین موقعیت رو می تونین برای عروس یک خانواده در نظر بگیرین.

نمونه دیگه ای از رابطه منفی طرحواره و خانواده همسر، عروسی هست که چون توی خونه خودشون مدام مورد توجه بوده و درگیر تله (طرحواره) استحقاق و بزرگ منشی شده، حالا از خانواده همسرش هم همین انتظار رو داره. بنابراین وقتی خونه اونها می ره نسبت به بی توجهی، عکس العمل تند نشون میده. ممکنه با حرفهاش و کنایه هاش (بویژه اگه طرحواره بی اعتمادی هم داشته باشه) باعث رنجش اونها بشه و براش مهم نباشه که یه مهمونی رو به کام بقیه تلخ کنه.

حسادت و رقابت با اعضای خانواده همسر

مورد دیگه ای از چرخه منفی طرحواره و خانواده همسر، اتفاقیه که برای خیلی هاتون آشناست و به شکل طنز هم مطرح میشه. حسادت باجناق با باجناق یا حسادت جاری با جاری، حسادت خواهرشوهر با عروس یا بالعکس و… چرا باید کسی که بالغ شده، به موضوعات ساده ای مث اینکه مادرشوهرم برای جاری م بیشتر سوغاتی آورده.

یا پدرخانمم با دوماد کوچیکه یا بزرگه صمیمی تره و … اینقد اهمیت بده که تبدیل به بحث بین اون و همسرش بشه. علت این رفتارهای نپخته به رابطه منفی که بین طرحواره و خانواده همسر مربوط میشه. باجناق، جاری، خواهرشوهر، عروس و… تداعی کننده خواهر و برادری هستن که تو دوران کودکی، توجه پدر و مادر مارو جلب می کردن یا باعث می شدن محبت والدین به ما کمتر بشه.

تداعی کننده خواهر و برادری هستن که ما باهاشون، رقابت داشتیم سر چیزای مختلفی مث نمره و درس، تعداد دوستان بیشتر، توجه بیشتر والدین و… ما می خوایم تو خونه و خانواده همسرمون هم، عشق و توجه بیشتر رو دریافت کنیم. اما وقتی چرخه منفی طرحواره و خانواده همسر شروع میشه، ما به خلاف چیزی که می خوایم می رسیم. (علت این رفتارها می تونه ناشی از تله های محرومیت هیجانی، پذیرش جویی، بی اعتمادی، رهاشدگی، و نقص و شرم باشه)

حمایت مالی والدین همسر

نیاز به حمایت از سمت خانواده همسر هم یکی دیگه از خاستگاه هایی هست که ما می تونیم شاهد رفتارهای مشکل ساز باشیم. وقتی عروس یا داماد تاکید زیادی روی دریافت حمایت مالی از پدرزن یا پدرشوهرشون دارن، پای یک طرحواره در میان هست. خیلی از عروس و دامادها نمی دونن که با دریافت کمک مالی خودشون رو زیر دین و کنترل خانواده همسرشون می برن. اونها انتظار دریافت کمک دارن اما توقع دخالت ندارن. مثلا می گن پدرت بهت پول بده ولی وقتی همون پدر پول میده و بعد در مورد کارشون نظر میده شاکی می شن که چرا داره دخالت می کنه. و این نمونه ای از رفتار آسیب زای ناشی از تاثیر منفی چرخه مشکل ساز طرحواره و خانواده همسره. (علت این رفتار می تونه ناشی از طرحواره یا تله وابستگی و بی کفایتی و محرومیت هیجانی باشه).

 

چه باید کرد؟

وقتی طرحواره ها درمان نشن به روابط ما خدشه وارد می کنن، افرادی که بدون درمان طرحواره هاشون ازدواج می کنن، ازدواجشون رو بیشتر در معرض خطر قرار می گیره. بنابراین اگه ازدواج نکردین و هنوز فرصت دارین حتما پیگیر درمان خودتون باشین و اگه ازدواج کردین و در ارتباط با خانواده همسرتون مشکل دارین، حتما برای درمان طرحواره ای اقدام کنین و چند نکته رو برای بیرون اومدن از چرخه منفی طرحواره و خانواده همسر رعایت کنین؛

  • ازدواج یعنی استقلال، هر چی دستتون تو جیب خودتون باشه، آزادترین. پس برای حفظ آرامش و آزادی تون روی مسوولیت پذیری خودتون و همسرتون بیشتر حساب کنین. و دخل و خرج مراسمتونم متعادل نگه دارین.
  • تو رابطه با خانواده همسر، رسمیت باید بیشتر از صمیمیت باشه. پس اگه خیلی دارین روی صمیمی بودن، محبت کردن و سراغ گرفتن اونا و… مانور میدین، بدونین که ممکنه محرومیت عاطفی های گذشته تون و نیازهای کودکی تون، به شکل الگوی مخرب طرحواره و خانواده همسر بروز کرده باشه.
  • مهارتهای ارتباطی مثل جرات ورزی، و مهارت خویشتن داری و کنترل هیجانی تونو باید بالا ببرین. شرکت تو دوره جرات ورزی و درمان طرحواره اطاعت، می تونه کمکتون بکنه.
  • اگه تو ارتباط با خانواده همسر خیلی حساسین و آدم زودرنجی هستین این می تونه ناشی از اعتمادبه نفس و عزت نفس پایینتون باشه که با افزایش دادن اونها، احساس قدرت و توانمندی درونی پیدا می کنین و از آسیب های فعال شدگی طرحواره و خانواده همسر در امان می مونین.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

 

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *