آخرین مقالات

آخرین محصولات

مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره--ازدواج

شما ازدواج کردین یا مجردین؟ مشاوره قبل از ازدواج داشتین یا نه؟

اگه ازدواج کردین، یادتونه چطور با هم آشنا شدین؟ چطوری کم کم متوجه خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی و خانوادگی همدیگه شدین؟

و اگه مجردین و قصد ازدواج دارین برنامه تون برای آشنایی با طرف مقابلتون چیه؟ چطوری می خواین با شخصی که قراره سالها باهاش زندگی کنین، خانواده و اقوامش رو جزئی از اقوام خودتون بکنین، اونو پدر یا مادر فرزند خودتون بکنین و ژنهای اون و اقوامش به فرزند شما انتقال پیدا بکنه رو بشناسین.

 

مشاوره قبل از ازدواج چیه؟

وقتی افراد برای دریافت مشاوره و راهنمایی و کمک حرفه ای روانشناختی به روانشناس برای آگاهی درباره ازدواج و گرفتن یک تصمیم درست، و برطرف کردن تردیدها و افکار مساله ساز برای ازدواج مراجعه می کنن در جریان یک مشاوره پیش از ازدواج قرار می گیرن.

مشاوره ی قبل ازدواج چیه؟

افراد ممکنه به صورت تنهایی یا به صورت دونفره برای این موضوع مراجعه کنن و این مشاوره مثل اینه که شما سوار ماشینی شده باشین و در تاریکی می خواین حرکت کنین، مشاور مسیر رو برای شما روشن می کنه تا بتونین با آگاهی و بینش زیادتری مزایا و معایب تصمیمتون رو بسنجین.

 

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

ما برای به دنیا اومدن و برای مرگ امکان تصمیم و انتخاب نداریم. اما در طول این دو قطب، انتخابهای بسیاری داریم که باید درباره اونها تصمیم بگیریم. ازدواج مهمترین انتخاب این مسیر طولانیه. اینکه بتونیم همراه و همدم مسیر زندگی مون رو انتخاب کنیم تصمیم سرنوشت سازیه که میتونه حتی رو روی نسلهای بعد ما هم تاثیر بگذاره. بنابراین آیا نباید بتونیم درباره اون به اندازه کافی زمان صرف کنیم و سعی کنیم بهترین گزینش رو داشته باشیم. ما برای خرید یه لباس یا یه ماشین ممکنه مدتها زمان بگذاریم در حالیکه این وسایل موقتی هستن و امکان تعویض دارن، خب برای ازدواج که تصمیم  مهمتری هست و بویژه در جامعه سنتی ما به راحتی قابل بازگشت نیست، باید حتما از کمک متخصص برای یه انتخاب درست استفاده کنیم.

در مشاوره قبل از ازدواج چه اتفاقی می افته؟

  • روانشناس با شما و طرف مقابلتون مصاحبه بالینی برای ارزیابی شرایط روحی و شخصیتی تون انجام میده.
  • از تستهای شخصیتی مثل تست پنج عاملی نئو برای ارزیابی ویژگیهای مهم شخصیتی مثل تنش درونی، توافق پذیری و سازگاری اجتماعی، برونگرایی و درونگرایی، وجدان کاری و وظیفه شناسی و انعطاف پذیری استفاده میشه.
  • وضعیت خانوادگی و گذشته شما، وضعیت رابطه تون ( اگه آشنایی شما از طریق خواستگاری سنتی نبوده و مدتی هست که با هم آشنا هستین ) بررسی میشه و اگه مشکلاتی داشته باشین مورد ارزیابی قرار می گیره.
  • یکی از اقدامات مهم مشاوره قبل از ازدواج اینه که ملاکهای شما و دورنمای شما برای ازدواج مورد بررسی قرار بگیره.
  • جلسات مشاوره بطور میانگین ۶ جلسه است و بسته به میزان نیازی که به مشاوره دارین متغیره. البته خیلی اوقات متاسفانه دیده میشه که طرفین خیلی عجله دارن و می خوان زودتر این فرایند تموم بشه. گاهی حتی ممکنه بگن ما می خوایم تو همین یه جلسه شما نظر نهایی تونو بگین و ما تصمیمونو بگیریم. خود این عجول بودن و زمان و هزینه صرف نکردن به عنوان علامتی منفی برای ازدواج اونهاست و می تونه نشانه ای از تکانشوری و نپختگی اون افراد باشه.
  • زمان مناسب برای مشاوره قبل از ازدواج بستگی به میزان و نحوه آشنایی و مساله طرفین داره. نکته مهم اینه که حتما قبل از مراسم بله برون که طی اون اقوام هم خبردار میشن صورت بگیره. یعنی تا وقتی فقط طرفین و خانواده هاشون در جریان هستن و آشنایی و خواستگاری بین اقوام علنی و جدی نشده به روانشناس مراجعه کنن. گاهی اوقات شده که افراد وقتی به ما مراجعه می کنن که برای فرداشب یا چندروز بعد قرار بله برون و یا عقد رو گذاشتن و اینطوری متاسفانه فرصت کافی برای بررسی دقیق و انجام ارزیابی های کامل باقی نمی مونه. مشاوره قبل از ازدواج در فرصت کم مثل این می مونه که شما در فرصت کم بخواین تصمیم بگیرین ماشینی رو بخرین یا نه. این فرصت کم روی نحوه تصمیم گیری شما تاثیر منفی می گذاره.
  • این جلسات هم به صورت فردی با تک تک شما و هم به صورت دونفره صورت که می گیره و در صورتی که نیاز به حضور خانواده ها هم باشه، از اونها هم با توجه به مسائلی که در آشنایی یا رابطه تون داشته باشین دعوت میشه. البته در بسیاری موارد خانواده ها خودشون حضور پیدا می کنن و دوست دارن از نتیجه جلسات اطلاع پیدا کنن.

 

 

چرا مشاوره قبل از ازدواج؟

برای پاسخ این سوال ازتون می خوام به این فکر کنین که چرا آزمایش خون و ژنتیک قبل از ازدواج؟

آزمایش خون قبل از ازدواج برای بررسی ریسک بیماریهایی مثل تالاسمی، هپاتیت و غیره است. این اقدام برای پیشگیری از آسیب در ازدواج و فرزندآوریه. سالیان دور قبل از اینکه انجام این آزمایش اجباری بشه چه بسا ازدواجهایی که دچار مشکل شدن و بچه هایی که بیمار بدنیا اومدن بخاطر اینکه این عمل پیشگیرانه انجام نمیشد.

چرا-مشاوره-ی-قبل-ازدواج

مزیت های مشاوره قبل از ازدواج

  • مراجعه به روانشناس هم برای پیشگیری از آسیب هایی هست که ممکنه توی ازدواج بوجود بیاد و ما بهتره از اونها آگاه بشیم و با آگاهی تصمیم بگیریم. مشاوره قبل از ازدواج می تونه فراتر از صحبتهایی که تو جلسات خواستگاری میشه و همچنین تحقیقاتی که خانواده ها از همدیگه می کنن، عمل کنه. چرا که یک متخصص که با مشکلات شخصیتی، فاکتورهای لازم برای ازدواج و علم یک ازدواج آگاهانه آشنا هست و خارج از این رابطه قرار داره و نظری که می ده سوگیرانه نیست، به شما کمک می کنه با چشم اندازی شفاف به رابطه تون نگاه کنین و تصمیم بگیرین. روانشناس هر روز با افراد مجرد و متاهل زیادی ارتباط داره و زندگی های زیادی رو قبل و بعد از ازدواج دیده، بنابراین تجربه های درمانی که داره به شما میگه زندگی آینده شما چطور خواهد بود.
  • مشاوره قبل از ازدواج مانع تصمیم گیری احساسی می شه. اغلب افرادی که می خوان ازدواج کنن یا توی رابطه عاطفی قرار گرفتن و این احساسات مانع از دیدن هشدارها و مشکلات رابطه میشه و
  • افرادی که با خواستگاری سنتی با هم آشنا شدن حتی اگه فامیل باشن نسبت به خیلی از مسائل درون خانوادگی و خصوصی همدیگه آگاه نیستن و با مشاوره می تونن از اونها مطلع بشن. تحقیقات قبل ازدواج از همسایه و محل کار گرچه کمک کننده است ولی دیگران رفتار مارو توی قالب رسمی و نقاب اجتماعی می بینن بنابراین این تحقیق ها هم شناخت کاملی به طرفین نمیده.
  • مشاوره قبل از ازدواج برای طرح مسائل چالش برانگیز جای مناسبیه. بسیاری از افراد ممکنه سوالات یا موضوعات چالش برانگیزی داشته باشن که توی خواستگاری نمی تونن مطرح کنن یا نگرانن اگه مطرح کنن مشکلی بوجود بیاد مثل مسائل جنسی یا مالی، عدم داشتن حس خوب به طرف مقابل یا اینکه ممکنه این موضوعات چالش برانگیز رابطه شونو خراب کرده باشه مثلا حساسیت هایی که نسبت به همدیگه دارن و… به عنوان مثال موارد بسیاری پیش میاد که خانم فکر می کنه آقا خسیسه یا آقا نگرانه نکنه خانم سردمزاج باشه و… وقتی افراد این دغدغه رو طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج مطرح کنن، می تونن با آرامش خاطر به پاسخی که می خوان برسن.

برای مطالعه مطالب بیشتر  در رابطه با ازدواج می توانید به مقاله طرحواره و ازدواج مراجعه فرمایید.

امیدوارم با خوندن این مقاله پی به اهمیت مشاوره پیش از ازدواج برده باشین و حتما حتما برای مهمترین انتخاب زندگی تون از این مسیر درست حرکت کنین.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *