آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره و خیانت

طرحواره و خیانت

طرحواره و خیانت

شاید فکر کنین طرحواره و خیانت با هم ارتباطی ندارن. پس بهتون پیشنهاد می کنم با من همراه باشین.

اغلب افراد با این نیت ازدواج می کنن که همیشه وفادار بمونن و توی رابطه شون با همسرشون هیچ خللی وارد نشه و تعهدشونو زیر پا نگذارن. اما چرا در برخی ازدواجها ما می بینیم که ارتباطی خارج از رابطه زناشویی شکل می گیره و یکی یا هر دو زوجین، به همدیگه خیانت می کنن؟

رویکردهای مختلف روانشناسی هر کدوم از دیدگاه خودشون این مساله رو تبیین می کنن. من می خوام این مساله رو با رویکرد طرحواره درمانی براتون روشن کنم. با موضوع طرحواره و خیانت

اما شما می دونین طرحواره چیه؟

طرحواره ها، باورها و فکرهایی آسیب زا و آلوده به خطاهای شناختی ای هستن که منجر به احساسات ناراحت کننده ای میشن و شرایط روحی ما، ارتباطات و حوزه های مختلف زندگی مارو تحت تاثیر امواج منفی خودشون قرار می دن.

 

یانگ ۱۸ طرحواره معرفی کرده که بهتون پیشنهاد می کنم، مقالات مختلفی که هر کدوم از این ۱۸ تارو معرفی کرده رو حتما توی سایت مطالعه کنین تا بهتر این مقاله رو درک کنین.

نمونه های مختلف رابطه طرحواره و خیانت

افرادی که طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی دارن، تحمل فقدان و نبود موقتی همسر یا شریک عاطفی شونو ندارن. این افراد نمی تونن قهر و کم محلی و تنها موندن رو تاب بیارن و بخاطر احساس تنهایی و طردشدگی ای که دارن، خیلی راحت تو تله ارتباط فرازناشویی می افتن. در واقع میشه گفت ارتباطات موازی داشتن (ارتباط همزمان با چند نفر) یکی از فرارهای روانشناختی این افراده. اونا می خوان یکی رو داشته باشن که موقع تنهایی به اون پناه ببرن.

طرحواره محرومیت هیجانی

نمونه ای دیگه از رابطه طرحواره و خیانت رو در کسانی می بینیم که طرحواره محرومیت هیجانی شدید دارن. این اشخاص بخاطر دریافت محبت بیشتر، و به دلیل این که به نوازش زیاد نیاز دارن، با دیگری رابطه برقرار می کنن. این افراد سریع جذب کسانی می شن که به اونها روی خوش نشون میدن و بهشون مهربانی می کنن یا پای درددلشون می شینن.

ویدئو های بیشتر در مورد طرحواره ها در اینستاگرام ما

احساس نقص در شخصیت

همسرانی که توی تله نقص و شرم گیر کردن، و احساس نقص توی شخصیت یا ظاهر یا رفتار و کارشون دارن، سمت کسانی جذب می شن که اعتماد به نفس زیادی دارن. (باز هم طرحواره و خیانت) مثلا خانمی تو محل کار به سمت مردی که خیلی با جذبه است و خودشو داره، کشیده می شه. همین موضوع برای مردها هم صادقه. یکی از نمونه های این موضوع مردانی هست که از خانمهای بااعتماد به نفس و محکم خوششون میاد. حالا اگه خانم خودشون فرد وابسته و بی کفایتی باشه، بیشتر این اتفاق می افته. البته این توجیهی برای کار اونها نیست. یا ممکنه فردی با طرحواره نقص و شرم چون خودشو قبول نداره، به آسونی گول کسی رو بخوره که ازش تعریف می کنه و بهش حس خوب بودن رو میده.

طرحواره اطاعت

یکی از موارد رابطه طرحواره و خیانت رو من توی افرادی دیدم که طرحواره اطاعت دارن، و بخاطر جرات ورزی پایین ممکنه اگه اشتباهی کرده باشن و ارتباطی رو شکل داده باشن، جرات بیرون اومدن از اون ارتباط رو ندارن و احتمال داره تا جایی ادامه بدن که در معرض آسیب قرار بگیرن. مثلا ممکنه نتونن به درخواست یه مرد یا زن دیگه نه بگن چون نمی خوان اونو ناراحت کنن. یا اینکه از تهدید و انتقام می ترسن و برای همین باج هم میدن. (باج عاطفی یا مالی). این افراد طعمه های خوبی برای افراد سواستفاده گر هستن چرا که به دلیل ترسهاشون قدرت مخالفت و مراقبت از خودشونو ندارن.

حساس دلسوزی افراطی

از مثالهای مشخص طرحواره و خیانت تو افرادی دیده میشه که طرحواره ایثار دارن. کلا هرجا پای احساس در میون باشه احتمال خطا و خیانت و ضربه خوردن هست. احساس دلسوزی افراطی که تو این افراد هست، اونها رو به طرف کمک کردن به دیگران می کشونه و ممکنه اولش حتی به خیانت هم فکر نکنن، ولی در انتها تا جایی پیش می رن که نمی تونن طرف مقابلشونو رها کنن و بهش وابسته ندارن یا می خوان ناجی ش باشن.

 

مرد یا زنی که زیادی مهربونه و مرزبندی نمی کنه این احساس و کارهاشو، ممکنه تو دام فرد سومی بیافته و طرحواره ایثار باعث بشه در حق خانواده ش و خودش کوتاهی کنه و به اونها آزار برسونه. مثلا می خواسته به زنی نیازمند کمک کنه یا به همکار مشکل دارش، کمک کنه.

معرفی فیلم

اگه فیلم آاادت نمی کنیم (عادت نمی کنیم) با بازی هدیه تهرانی رو دیده باشین، می تونین نمونه ای از رابطه طرحواره و خیانت رو ببینین. همسر هدیه تهرانی توی اون فیلم فردی هست که اعتیاد داره، مدیریت اقتصادی نداره و همزمان تو یه رابطه فرازناشویی با معلم خصوصی دخترش هم افتاده و… مجموعه رفتارهای این فرد نشون از طرحواره شکست و عدم خویشتن داری و خودانضباطی ناکافی داره. می تونیم بگیم این طرحواره ها برای اون یه زندگی نابسامان رو رقم زده و اون توی تله های مختلف زندگی ش گیر کرده و دست و پا می زنه تا خودشو نجات بده.

و در نهایت اگه خیانت رو بررسی کنیم می تونیم ردپای طرحواره های مختلف دیگه رو هم توی اون ببینیم.

آیا طرحواره ها، خیانت رو توجیه می کنن؟

در واقع باید بگم که رویکرد طرحواره درمانی به بررسی و تبیین رفتارها  و احساسات و افکار آسیب زا می پردازه و می خواد تاثیر منفی اونهارو تو زندگی اشخاص کم کنه. اگه اینجا من رابطه طرحواره و خیانت رو می گم به معنای مجوز دادن برای این کار نیست. بلکه برای اینه که به افرادی که آگاهی ندارن از علت رفتارهای خودشون، اطلاعات و دانشی برای فهم چرخه های ناسالم زندگی شون بدم و همچنین کسانی که همسرشون خیانت می کنن بدونن که کار ناهنجار همسرشون بخاطر این نیست که اونها کامل نیستن یا اینکه حتما مشکل و نقصی دارن و اعتمادشون به خودشون کمه. بلکه باید بدونین که خیانت در اغلب موارد، بخاطر کوتاهی دوطرف توی رابطه رخ می ده و نه صرفا فرد قربانی. (آنچنان که زنها رو مقصر می دونن بیشتر و می گن حتما زنش کوتاهی کرده).

چه باید کرد؟

  • اگه نگران خیانت همسرتون هستین و دچار شک و تردید هستین، این ترس می تونه واقعی یا کاذب باشه. تا وقتی مدرکی دال بر خیانت به طور واضح ندیدین، با اعصاب و روان خودتونو و همسرتون بازی نکنین.
  • اگه هر کدوم از مواردی که در مورد طرحواره و خیانت رو در خودتون یا همسرتون مشاهده می کنین، حتما به طرحواره درمانگر مراجعه کنین و تا شرایط حادتر نشده، رابطه تونو نجات بدین.
  • طرحواره ها، ممکنه باعث بشن شما دست به رفتارهای نادرستی برای آزمون همسرتون بزنین مثلا اونو کنترل یا چک کنین، پرخاشگری داشته باشین و با قهر و دعوا و تهدید بخواین اونو متعهد نگه دارین، همه این رفتارها، بیشتر رابطه تونو تخریب می کنه و شرایط رو برای خیانت مساعدتر می کنه.
  • اگه مقاله طرحواره و خیانت نگرانتون کرده، حتما با یادگیری مهارتهای رابطه عاشقانه و بالغانه با همسر، ازدواج خودتونو بیمه کنین. مثل بیمه سلامت و ماشین و خونه که تا وقتی آسیب ندیدن، این بیمه کردن می تونه به دردتون بخوره، نه وقتی که ضربه وارد شده.

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

 

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *