آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره ها و عزت نفس

طرحواره ها و عزت نفس

طرحواره ها و عزت نفس

نمی دونم فرزند دارین یا نه؟ کسی رو دوست دارین یا نه؟ اگه داشتین یا دارین به حسی فکر کنین که نسبت بهش دارین. به عشقی که بینتون بوده یا هست. اون عشق باعث میشه که شما نسبت به اون فرد هوشیار باشین، سعی کنین مراقبش باشین، حساسیت هاشو بشناسین، چیزی نگین که برنجه، براش غذایی آماده کنین که مفید باشه. و کلی کارهای دگه که نشون میده اون فرد برای شما عزیزه و هواشو دارین.آیا درباره  طرحواره ها و عزت نفس اطلاعاتی دارید؟

 

وقتی از عزت نفس حرف می زنیم، دقیقا منظورمون همچین مراقبتها و حمایتها و احترامها به خودتونه. عزت نفس یعنی احساس ارزشمندی داشتن.

اما اینجا من می خوام درباره ارتباطی که بین طرحواره ها و عزت نفس وجود داره صحبت کنم.

اگه با مفهوم طرحواره آشنا بشین متوجه میشین که این ارتباط، ارتباط قشنگی نیست.

منظور از طرحواره یا تله زندگی، چارچوبهای هیجانی و فکری هست که بخاطر اتفاقات بد کودکی، برآورده نشدن نیازها و خلق و خوی خاص ما، توی ذهنمون ایجاد شده و باعث شده ما دچار مشکلاتی تو جنبه های مختلف زندگی مون بشیم.

برخی از طرحواره ها تاثیر بسیار منفی روی عزت نفس داره که مواردی از اونها رو براتون شرح می دم.

چطور اعتماد به نفس را افزایش دهیم؟ برای دیدن جواب این سوال کلیک کنید.

نمونه هایی از رابطه طرحواره ها و عزت نفس

طرحواره های حوزه اول (رهاشدگی و بی ثباتی- محرومیت هیجانی- بی اعتمادی و بدرفتاری- نقص و شرم) رابطه بسیار عمیقی با عزت نفس پایین دارن.

کسی که طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی داره، این باور رو داره که تنهاست و یا در نهایت تنها می مونه، دیگران رابطه پایدار باهاش برقرار نمی کنن و برای همیشه نمی خوانش. یک علت این طرز فکر اینه که در دوران کودکی همین اتفاق افتاده و والدین رابطه محبت آمیز باثباتی باهاش نداشتن. بنابراین درون خودش احساس ارزشمندی نداره.

دوستم ندارند، درکم نمی کنند!!

طرحواره محرومیت هیجانی هم باعث احساس ارزشمندی پایین میشه و یکی از مصادیق بارز رابطه منفی طرحواره ها و عزت نفس هست. کسی که این طرحواره رو داره، این فکر و احساس رو داره که کسی دوستش نداره (یا اونقدر که باید) یا درکش نمی کنه یا ازش حمایت نمی کنه. این فرد ممکنه خودش به دیگران زیادی محبت کنه و اینکار باعث بشه دیگران بیشتر ازش توقع داشته باشن بجای اینکه بهش محبت کنن.

 

تله بی اعتمادی و بدرفتاری

فردی که توی تله بی اعتمادی و بدرفتاری داره، تو دوران کودکی مورد بدرفتاری قرار گرفته و از همونجا احساس ارزشمندیش، زخم خورده. بنابراین طبیعتا الان هم که بالغ شده و دیگران ممکنه باهاش بدرفتاری هم نکنن، اون درون خودش این احساس رو داره و هر حرف و رفتار ساده ای رو بدرفتاری برداشت می کنه و به خودش نسبت میده یا حتی ممکنه ناخودآگاه توی روابطی بیافته که بهش توهین و بدرفتاری و بی احترامی میشه. شاید بگین خوب میتونه آگاه بشه و از این رابطه بیاد بیرون و عزت نفس خودش رو ترمیم کنه. ولی بخاطر رابطه منفی چسبنده طرحواره ها و عزت نفس، نجات دادن خودش ازین تله به راحتی امکان پذیر نیست.

منم لیاقت محبت و احترام رو ندارم!!

طرحواره نقص و شرم که کاملا معادل احساس ارزشمندی پایینه هم باعث می شه فرد خودش لایق توجه و احترام ندونه. شخصی که دچار تله زندگی نقص و شرم هست، خودش رو ارزشمند نمی دونه چرا که فکر می کنه ناقص، حقیر، زشت و… هست. این تله ممکنه به این دلیل ایجاد شده باشه که خانواده اش به اون این احساس رو القا کرده باشن که بچه بدیه و لیاقت احترام و محبت رو نداره. زیادی انگشت گذاشته باشن روی اشتباهات و خطاها و نقص های اون و سرزنشش کرده باشن.

ویدئو های بیشتر در مورد طرحواره ها در اینستاگرام ما

این چند مثال از ارتباط منفی ای بود که بین طرحواره ها و عزت نفس وجود داره. و حالا باید چکار کنیم برای اینکه تاثیر طرحواره هارو از روی احساس ارزشمندی مون برداریم.

چه باید کرد؟

  • در صورتیکه شما احساس درونی ارزشمندی پایینی دارین. خودتونو دوست ندارین، از خودتون مراقبت نمی کنین، اجازه بی احترامی و بدرفتاری با خودتون، به دیگران می دین، بهتون پیشنهاد می کنم حتما تو دوره های طرحواره درمانی شرکت کنین. درمان طرحواره ها، به درمان رابطه آسیب زای طرحواره ها و عزت نفس منجر میشه.
  • برای خودتون نقش مادر رو ایفا کنین، از جسم و بدنتون مراقبت کنین. مواظب غذایی که می خورین باشین، و نکاتی که باعث سلامتی یا بیماری تون میشه رو رعایت کنین.
  • با یادگیری جرات ورزی، توی روابط از خودتون مراقبت کنین و اجازه بدرفتاری و سواستفاده به دیگران ندین.
  • توی روابط به دیگران اجازه بدین بهتون محبت کنن، فقط شما نباشین که پای درددل دیگران می شینین. بگذارین دیگران هم از شما مراقبت کنن و بهتون توجه کنن.
  • همیشه این دیگران نیستن که باعث احساس ارزشمندی پایین شما می شن. این دیگران نیستن که بهتون بی توجهی و بی محبتی می کنن، احتمال اینو بدین که چرخه معیوب طرحواره ها و عزت نفس توی شخصیت شما وجود داره و اطرافیانتون متوجه اون می شن و همین موجب میشه دیگران به خودشون اجازه بدرفتاری بدن، پس اول روی عزت نفس خودتون کار کنین تا ببینین که چطوری روابطتتون تغییر می کنه.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

 

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *