آخرین مقالات

آخرین محصولات

همه چیز در مورد طلاق

طلاق گرفتن

طلاق گرفتن…

طلاق چیه؟

اصطلاح طلاق گرفتن فقط برای دو عضو خانواده بکار می ره. خانواده به عنوان مهمترین نهاد موجود تو هر جامعه همواره در طول تاریخ با آسیبهای مختلفی مواجه بوده که مسئله طلاق بزرگترین معضل این نهاد اجتماعی محسوب میشه. طلاق در لغت جدا شدن زن از مرد، رها شدن از قید نکاح و رهایی از رابطه زناشوییه (فرهنگ عمید).
قطع روابط بین انسانها تو همه اعصار وجود داشته، هرجا رابطه ای هست امکان قطع اونم وجود داره.
طلاق شیوه ای نهادی شده (قانونی و مشخص شده) در پایان دادن به پیوند زناشوییه. وقتی طلاق صورت می گیره زن و شوهر قرارداد شرعی و رسمی ازدواجشون رو بهم می زنن و رابطه شونو تموم می کنن.

مقاله طرحواره و ازدواج در مورد مشکلات شخصیتی که تو ازدواج مداخله می کنه صحبت می کنه.

طلاق گرفتن

طلاق گرفتن در اسلام

از نظر ماهیت حقوقی در فقه اسلامی و قانون مدنی، طلاق ایقاعی هست که از سمت مرد یا نماینده اون واقع میشه. حتی در مواردی که طلاق بر اساس توافق زوجین صورت می گیره باید اونو یک عمل حقوقی یک جانبه به شمار آورد، زیرا توافق زوجین که شرط یا انگیزه طلاقه، غیر از خود اونه و طلاق، یعنی آخرین عملی که با اجرای صیغه تحقق می پذیره و رابطه نکاح رو منحل میکنه. یعنی درسته که زن و شوهر توافق می کنن ولی در واقع اجازه این موضوع کاملا دست مرده.

طلاق در اسلام مورد پسند نیست و به عنوان آخرین راه حل برای پایان دادن به اختلافات زناشویی ذکر شده و این بخاطر نگه داشتن پیوند زوج و ساختار خانواده ست. مطالعه مقاله طلاق در اسلام اطلاعات جامعی تو این زمینه بهتون میده.

قوانین طلاق

طلاق گرفتن

 

در مورد طلاق گرفتن یکسری قوانین وجود داره که اینجا چندتاشو براتون می گم.

  • اجازه طلاق دست شوهره یا نماینده قانونی اون، یعنی یک وکیل بجای اون بره دادگاه و جلسات رو شرکت کنه.

 

  • زن می تونه تو عقدنامه حق طلاق رو بگیره در این صورت برای امر طلاق می تونه خودش اقدام کنه.

 

  • چه مرد بخواد طلاق بده و چه زن بخواد طلاق بگیره مهریه زن باید پرداخت بشه.

 

  • زن می تونه موقع طلاق هزینه شیر دادن به فرزند یا کار کردن خودشو تو خونه با در نظر گرفتن یکسری شرایط از همسرش بخواد.

 

  • جهزیه زن موقع طلاق گرفتن به خودش می رسه.

 

  • سن فرزند از عوامل تعیین کننده مهم برای نگهداری فرزند پیش هر کدوم از والدینه. اگه زیر ۷ سال باشه در صورتی که مادر بخواد می تونه بچه رو پیش خودش نگه داره. ولی بعد ۷ سالگی اگه پسر باشه تا ۱۵ سالگی و اگه دختر باشه تا ۹ سالگی که سن بلوغ شرعی بچه هاست، قانون بچه رو به پدر می سپره تا فرزند موقع بلوغ خودش تصمیم بگیره پیش کی زندگی کنه. البته مواردی هست که قانون با تشخیص و کمک روانشناس تصمیم می گیره که بچه پیش کی باشه.

علل طلاق

طلاق گرفتن

طلاق گرفتن به سادگی صورت نمی گیره. واقعا اینطوری نیست که یه دفه زن و مرد تصمیم گرفته باشن طلاق بگیرن. در واقع طلاق یه فرایند طولانی مدته که طی ماه ها و سالها آروم آروم رخ داده و بعد وقتی به مرحله حاد بحران ازدواج می رسه خودشو نشون می ده.

اینجا من چند علت رو میگم:

  • ازدواج اجباری: وقتی دختر و پسر به اصرار والدین ازدواج می کنن در طول زندگی می بینن که نمی تونن ادامه بدن، در نهایت تصمیم می گیرن که جدا بشن.
  • مسائل مالی: وقتی که مرد نتونه مسائل اقتصادی خانواده رو مدیریت کنه و بیکار باشه یا مسوولیت پذیر نباشه و زن از نظر نفقه تو مشکل باشه، زن به سمت طلاق گرفتن میره، گرچه زن ممکنه خودش هم سالها کار کنه تا بتونه ادامه بده ولی احتمال اینکه نتونه تحمل کنه و جدا بشه زیاده. البته بعضی وقتا ممکنه توقع زن هم از نظر مالی بسیار بیشتر از عرف جامعه باشه.

پیشنهاد می کنم مقاله طرحواره و مدیریت اقتصادی رو مطالعه کنین.

  • دخالت خانواده ها: برخی تحقیقات نشون دادن که دخالت خانواده ها تو روابط زن و شوهر اجازه داشتن یه رابطه سالم و امن رو به اونا نمیده و مشکلات اونارو بدتر می کنه و در نهایت باعث جدایی شون میشه. مقاله طرحواره و خانواده همسر می تونه بهتون اطلاعات خوبی در این زمینه بده.

 

  • خیانت: یکی از دلایل مهم برای طلاق عاطفی و سپس رسمی، همین مساله ارتباط فرازناشوییه. معمولا ساختن رابطه بعد از خیانت خیلی سخته.

 

  • اعتیاد: طلاق گرفتن به دلیل اعتیاد هم بسیار شایعه چرا که اعتیاد روی ابعاد مختلف زندگی مثل اقتصادی، رابطه عاطفی، رابطه والد-فرزندی، و رابطه جنسی تاثیر منفی می ذاره.

 

  • مشکلات جنسی: این مسائل در بسیاری موارد می تونه با مراجعه به رواندرمانگر حل بشه ولی از اونجا که هنوز مشاوره گرفتن تو این مورد خیلی جا نیافتاده زوجین با این مشکلات ادامه میدن و روز به روز بیشتر از هم سرد می شن و ممکنه در نهایت وقتی ببینن نمی تونن باعث آرامش جسمی همدیگه بشن از هم جدا میشن.

 

  • اختلالات روانی: در برخی موارد زوجین بخاطر اختلالات روحی ناچار به طلاق گرفتن از همدیگه می شن. مثلا خانم وسواس داره و آقا دیگه نمی تونه تحمل کنه، یا آقا اختلال دوقطبی داره و این اختلال داره آسیب می زنه به خانواده، خانم دیگه نمی تونه تحمل کنه. در همین زمینه مقاله وسواس فکری – عملی رو بخونین.

 

  • نداشتن تفاهم: وقتی زوجین با همدیگه از نظر اعتقادی، فرهنگی، علائق و سلائق و خانوادگی تفاهم نداشته باشن و نتونن این تفاهم رو ایجاد کنن، در نهایت یکی از گزینه هاشون طلاق خواهد بود.

 

  • خشونت و بدرفتاری: اگه زوجین مشکلات شخصیتی و روحی داشته باشن و مهارت کنترل خشم نداشته باشن، به سمت خشونت و بدرفتاری پیش میرن.

 

  • نداشتن مهارتهای ارتباطی و همسرداری: از علل شایع طلاق گرفتن که من تو اتاق مشاوره می بینم همین موضوعه. مقاله طرحواره و مهارتهای ارتباطی رو بخونین بیشتر متوجه نقش مهم مهارتهای ارتباطی تو ازدواج می شین.

راه های پیشگیری از طلاق

طلاق گرفتن

بذارین این موضوع رو با یه مثال ساده براتون بگم، فرض کنین با یه نفر دوست شدین برای اینکه دوستی تون ادامه پیدا کنه چکار باید بکنین. یا فرض کنین با یه نفر قرارداد همکاری نوشتین برای اینکه از نظر کاری پیشرفت کنین و همکاری تون خوب باشه چکار باید بکنین. مسلما تو رابطه دوستی و همکاری باید قوانینی رو رعایت کنین، انتظارات همدگه رو برآورده کنین، مسوولیت پذیر باشین و نقش های خودتونو خوب انجام بدین.

ازدواج رو هم به این شکل در نظر بگیرین منتها با اهمیتی بسیار بیشتر و عوامل بسیار پیچیده تر.

برای پیشگیری از طلاق گرفتن باید از قبل ازدواج برای این موضوع کار کرد و به فکر بود. یادمه خانمی بودن که از عصبی بودن خواستگارشون صحبت می کردن، من بعد از راهنمایی و تحلیل مساله بهشون گفتم ببین تو با ازدواج نکردن با این فرد از یک طلاق حتمی پیشگیری می کنی.

برای داشتن یک ازدواج خوب و در نتیجه پیشگیری از جدایی:

  • مشاوره قبل از ازدواج رو جدی بگیرین، سعی کنین تو انتخاب همسر منطقی و کامل همه ابعادو بررسی کنین. مقاله مشاوره قبل از ازدواج رو تو همین راستا بخونین.

 

  • مشکلات شخصیتی تونو برای پیشگیری از طلاق گرفتن حل کنین، ازدواج درمان کننده مشکلات شما نیست بلکه اونهارو بدتر می کنه. پیشنهاد می کنم مقاله طرحواره درمانی و اختلالات بالینی رو بخونین.

 

  • حتما مهارتهای همسرداری و ازدواج رو یاد بگیرین، رابطه ازدواج مث دوستی و رابطه با والدین و خواهر و برادر یه رابطه ساده نیست و نیاز به مهارتهای پیچیده تری داره.

 

  • یادگیری مرزبندی توی ازدواج تو ارتباط با خانواده ها و دوستان کمک می کنه از دخالتهای اشتباه خانواده ها جلوگیری بشه و در نتیجه پایه های ازدواجتون مستحکم بشه.

 

  • در صورتیکه خیانت از همسرتون دیدین بلافاصله به طلاق گرفتن فکر نکنین بلکه بدون اینکه دعوا و تنش ایجاد کنین حتما به روانشناس مراجعه کنین. در مورد خیانت بهتره مقاله طرحواره و خیانت رو بخونین تا علت بسیاری خیانتهارو بفهمین.

 

  • هر مشکلی توی ازدواج دارین حتما با روانشناس و زوج درمانگر در ارتباط باشین و اینقدر برین و بیاین تا مساله تون حل بشه، مث وقتی که مشکل جسمی دارین ممکنه اینقد به دکترهای مختلف مراجعه کنین حتی به شهرهای بزرگ برین پیش متخصص تا مشکل جسمی تون حل بشه. اینو بدونین که عوارض و هزینه های طلاق بسیار بسیار بیشتر از هزینه های رواندرمانی و آموزش دیدنه.

 

  • با آدمهای موفق در زمینه ازدواج رفت و آمد کنین تا از اونها الگوی خوب بگیرین.

طلاق بگیرم یا نه؟

طلاق گرفتن

طلاق گرفتن تصمیم ساده ای نیست، وقتی زوجین به مشکلاتی تو ازدواج برمی خورن، بارها به این سوال فکر می کنن. یادمه خانمی تو همون اوایل عقدشون مدام این میومد تو ذهنشون که طلاق بگیرم یا نه. وقتی با هم صحبت کردیم متوجه شدم ایشون طرحواره رهاشدگی دارن و وقتی همسرشون قهر می کنه یا سکوت می کنه ایشون به نومیدی می رسن و نمی تونن قهر همسرشونو تحمل کنن، این باعث میشد با همسرش بیشتر دعوا کنه. وقتی طرحواره شونو توضیح دادم براشون و تحلیلشون کردم متوجه مشکلشون شدن از سردرگمی دراومدن و دیدن که لازم نیست اصن به طلاق فکر کنن.

برای تصمیم گیری درباره طلاق گرفتن ما نیاز به جلسات زیاد مشاوره داریم، وقتی یه نفر میاد برای مشاوره زناشویی و طلاق من ازش می خوام عوامل مختلف و شرایط خودشو در حال حاضر و آمادگی ش برای طلاق رو بررسی کنه. اقداماتی که برای حفظ زندگی ش لازمه رو بهش می گم و اگه ببینم که امکان ادامه زندگی میسر نیست و بیشتر آسیب زاست و اصرار به جدایی داره ازش می خوام مزایا و معایب ادامه ازدواج و یا طلاق رو بسنجه و حتی شرایط بعد از طلاق رو بررسی کنه ببینه می تونه و حاضره اون شرایط رو بپذیره یا نه. باید شرایط بچه ها، مسائل مالی، مسائل اجتماعی، آماده سازی خانواده ها و… رو در نظر گرفت. برای مشاوره تو این زمینه می تونین با من مشاوره تلفنی داشته باشین.

بعد از طلاق گرفتن چه کنم؟

طلاق گرفتن

پدیده طلاق مسائل روحی زیادی رو بوجود می آره و کسانی که تو این دوره قرار می گیرن، مراحل روانی رو طی می کنن که اگه به اونها آگاهی نداشته باشن بیشتر اذیت می شن. مراحل روانی بعد طلاق شامل شوک و انکار، خشم، افسردگی، و درنهایت پذیرش هست. همونطور که گفتم قبل طلاق باید با روانشناس صحبت کنین بعد از طلاق هم باید جلسات حرفه ای با روانشناس داشته باشین تا بتونین بهتر این مراحل سخت رو طی کنین.

همچنین روابطتتونو با اطرافیان حفظ کنین، بعد از طلاق روابط خانوادگی با خانواده همسر به هم می خوره و شما بخاطر طلاق گرفتن بخشی از شبکه اجتماعی تونو از دست می دین پس حداقل روابط با دوستان و خانواده خودتونو اگه آزاردهنده نیستن و حامی تون هستن رو حفظ کنین یا اگه مشکلی باهاشون دارین زیر نظر روانشناس رابطه تونو اصلاح کنین.

در مورد نگهداری و دیدار بچه ها به توافق انسانی برسین و یادتون باشه که دیدن بچه ها در ابتدا حق اونهاست نه حق شما و نگین من نمیذارم بچه مو ببینه یا بچه م باید حتما پیش من باشه، اونکه به صلاح بچه تونه انجام بدین. اجازه بدین بچه ها خانواده پدر یا مادرشونو ببینن و اونارو از این روابط عاطفی محروم نکنین.

مردان و زنان بعد از طلاق گرفتن

طلاق گرفتن

بعد از از دست دادن فرزند و همسر، طلاق یکی از استرسورهای بسیار بزرگه برای آدمها. زنها در کل بیشتر از طلاق آسیب می بینن چرا که شرایط کاری شون محدودتره، شرایط ازدواج مجدد براشون سختتره و بخاطر بچه ها محدودیت بیشتری دارن، از طرفی اجتماع نظر منفی تری نسبت به زنانی که طلاق میگیرن داره. اما آقایون برای ازدواج مجدد راحتترن و جامعه باهاشون بهتر کنار میان و هواشونو دارن. با همه اینها بهتره هم آقایون هم خانمها بلافاصله ازدواج نکنن و ابتدا آسیبهای روحی شونو درمان کنن تا مشکلات قبلی رو به ازدواج جدید نبرن.

مهارتهای مقابله ای بعد از طلاق گرفتن

بعد از اینکه زوجین از هم جدا می شن لازمه که با یکسری موقعیتها خودشونو سازگار کنن و مهارتهای مقابله ای لازم رو یاد بگیرن.

مهارت مقابله با تنهایی و جدایی

بعد از هم پاشیدن رابطه عاطفی، هر کدام از زوجین تنها میشن و لازمه که بدونن اکنون هم نوعی انزوای عاطفی و هم انزوای اجتماعی رو ممکنه تجربه کنن و برای این موقعیتها باید از قبل خودشونو آماده کرده باشن و ظرفیت روانی شون افزایش پیدا کنه. برای کسب این مهارت و مقابله با احساس طردشدگی و ترس از تنهایی پیشنهاد می کنم محصول درمان طرحواره رهاشدگی رو تهیه کنین.

مهارت مقابله با شکست

طلاق گرفتن اغلب برای همه افراد یک شکست محسوب میشه گرچه وقتی بهترین تصمیم بوده و باعث نجات از آسیب بشه در واقع نوعی پیروزی تلقی میشه اما از اونجایی که کسی بخاطر طلاق و جدا شدن ازدواج نمی کنه پس وقتی رابطه ش به اونجا می رسه که ناچاره طعم جدایی رو بچشه، پس در واقع تو زندگی مشترکش شکست خورده. این احساس شکست می تونه باعث بروز احساسات متعددی مانند خشم، غم، فقدان، نومیدی و یا حسادت به افراد موفق بشه حتی. بنابراین لازمه یاد بگیریم که چطوری این تجربه تلخ رو راحتتر پشت سر بگذاریم و اجازه ندیم همه زندگی ما تاثیر منفی بگیره.

مهارت مقابله با اضطراب

قبل و بعد از طلاق گرفتن احساس اضطراب و ترس از شرایط مبهم بعد از جدایی، برخورد اطرافیان و جامعه، مسائل اقتصادی و مراقبت از بچه ها، می تونه تمام ذهن فرد رو مشغول کنه و آرامش اونو موقع خواب و بیداری بگیره. گرچه اضطراب اجتناب ناپذیره و تا ۲۰ درصد اونو لازم داریم برای تلاش کردن و رشد کردن، اما وقتی میزان اون به بیش از بیست درصد میرسه توی زندگی و کارکردمون اختلال ایجاد می کنه. بهتره با کمک درمانگر یاد بگیریم که چطوری اونو کنترل کنیم تا سریعتر به این چالش مهم زندگی تسلط پیدا کنیم. طرحواره منفی گرایی و بدبینی یکی از طرحواره هایی هست که میزان اضطراب شما رو چند برابر می کنه، توصیه می کنم مقاله اونو بخونین و از راهکارهای داده شده استفاده کنین.

فرزندان و طلاق

بچه های طلاق

قبل و حین و بعد طلاق گرفتن حتما حتما باید از بچه ها مراقبت روانی کنین. ما بزرگترها مسوولیم و حق نداریم احساسات منفی مونو به بچه هامون انتقال بدیم. اونا نباید قربانی انتخاب اشتباه ما و رفتارهای اشتباه ما بشن. فراهم کردن محیط امن تو این شرایط سخت طلاق از وظایف ما بزرگترهاست. بچه ها اگه تو شرایط آرامش باشن ولی با یک والد زندگی کنن بهتره تا اینکه در کنار هر دو والد باشن ولی هر روز اضطراب و آَشفتگی رو تحمل کنن. برای اینکه بیشتر در این مورد بدونین مقاله بچه های طلاق رو بخونین.

بازگشت از طلاق

طلاق گرفتن

بسیاری زوجین بعد از مدتی از طلاق گرفتن پشیمون می شن یا مردد می شن. این تردید یا بخاطر مواجهه با مشکلات جدی بعد از طلاق (مثلا مشکلات اقتصادی یا تنهایی) یا بخاطر حرفهای اطرافیانه که به اونها اصرار می کنن که برگردن و کوتاه بیان. طلاقهایی که بخاطر لجبازی و توی دعوا و شرایط هیجانی صورت گرفته بیشتر به این مساله می خورن. یا بعضا وقتی خانمها می بینن حامی ندارن یا پدرها می بینن که کسی نیست تا از بچه ها مراقبت کنه اصرار به بازگشت دارن. بهرحال باید تو این شرایط هم زوجین با تامل و پختگی و بدون هیجان لحظه ای و حتما زیر نظر روانشناس درباره این بازگشت تصمیم بگیرن تا از طلاق گرفتن یا بازگشتشون مطمئن بشن.

بایدها و نبایدها برای طلاق گرفتن

  • قبل از جدایی حتما با روانشناس صحبت کنین، شما ابتدا باید کاملا از تصمیم خودتون مطمئن باشین که بعدا پشیمون نشین.

 

  • سعی کنین با یک مشاور حقوقی یا وکیل همه قوانین مربوط به طلاق رو یاد بگیرین تا با ناآگاهی حقوق خودتونو ضایع نکنین. در همین زمینه مقاله قوانین طلاق رو مطالعه کنین.

 

  • قبل جدایی حتما باید از نظر اقتصادی خودتونو آماده کرده باشین. خود طلاق به اندازه کافی تنش زا هست، حالا اگه از نظر مالی هم مشکل داشته باشین اون آرامشی که دلتون می خاد رو به راحتی حس نمی کنین.

 

  • قبل طلاق گرفتن سعی کنین خانواده تونو برای حمایت خودتون آماده کنین. گرچه اغلب خانواده ها مخالف طلاق هستن اما شما می تونین به کمک مشاور اونهارو برای حمایت از خودتون تشویق کنین.

 

  • بجای نگرانی بیش از حد برای بچه ها یا بجای خالی کردن خشم و احساسات منفی تون سر اونها، یادتون باشه که اونها خودشون انتخاب نکردن به دنیا بیان و هیچ منتی برای اونها نیست و این وظیفه شماست به عنوان والدین که بجای فرافکنی احساس منفی تون روی اونها یا نگرانی افراطی برای اونها، خودتونو قوی کنین که بهترین تصمیمو برای مراقبت از اونها بگیرین.

 

حالاکه حرف از طلاق شد بذارین یکی از دلایلی که این همه رابطه ها به طلاق منجر میشه رو بهتون بگم: اهمیت ندادن به مشاوره قبل از ازدواج. این مقاله رو بخونید شاید بدردتون بخوره (مقاله مشاوره قبل از ازدواج) و اهمیت مشاوره قبل از ازدواج رو بویژه اگه قصد ازدواج دوم دارین درک کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *