آخرین مقالات

آخرین محصولات

مهارت های لازم برای رابطه عاطفی

مهارت های لازم برای رابطه

مهارت های لازم برای رابطه عاطفی

سلام سلام.

امیدوارم تا بحال طعم یک رابطه عاطفی رو چشیده باشین. چرا؟ چون در این صورت کسی بوده که شما دوستش داشتین و کسی بوده که دوستتون داشته. چی قشنگتر از عشق و دوست داشتن. به قول شاملو : دوست داشتن را با من بسیار بگو این گل سرخ من است.

اما خب می دونین که همه چی به این دوست داشتن ختم نمیشه. اینکه بتونین دوست داشتن رو به ثبات برسونین و یک رابطه عاطفی سالم داشته باشین خیلی مهمتره.

میدونین که این موضوع هم مث همه مهارتهای لازم برای زندگی، نیاز به آموزش دیدن داره. یعنی نیازه ما مهارت های لازم برای رابطه عاطفی رو یاد بگیریم.

البته که اگه ما شانس آورده باشیم و تو خانواده ای بزرگ شده باشیم که رفتارشون با هم خوب بوده و به هم احترام میذاشتن و محبتشونو نشون میدادن، کار ما راحتتره چون الگوهای خوبی داشتیم و از همون کودکی یه چیزایی رو یاد گرفتیم.

دلم می خواد همین الان کامنت بذارین بگین تو خانواده تون چه چیزای قشنگی برای رابطه عاطفی یاد گرفتین.

خب البته برخی خانواده ها آشفته هستن یعنی بیشتر تعاملاتشون منفی هست و بعضی از خانواده ها هم سرد هستن و اهل گفتگو نیستن. اینو بدونین تو هر خانواده ای بزرگ شده باشین باز می تونین مهارتهای لازم در رابطه عاطفی رو یاد بگیرین.

مهارت های لازم برای رابطه عاطفی که اینجا باهاشون آشنا می شین این موارد هستن:

  1. خودآگاهی: شناخت خود
  2. حفظ فردیت: داشتن هویت و مرزبندی مشخص
  3. حل تعارض: حل مشکلات بین فردی و تفاوتها
  4. مهربانی و توانایی عشق ورزی: احساس تعلق و ابراز احساسات
  5. جراتمندی بالغانه: توانایی ابراز نیاز و افکار و احساسات به شکل سالم
  6. ارتباط موثر: توانایی رد و بدل پیامها و افکار به شکل مفید

 

خودآگاهی

مهارت های لازم برای رابطه

اولین مهارتی که هر فردی برای زندگی و رابطه بهش نیاز داره اینه که به خودش شناخت داشته باشه. من کی ام؟ چی ام؟ چه روحیاتی دارم؟ برونگرا هستم یا درونگرا؟ یعنی بیشتر از روابط اجتماعی انرژی می گیرم یا از تنهایی خودم. چه ویژگیهای مثبت و منفی ای دارم؟ موقع ناراحتی و خشم چکار می کنم؟ چه مهارتهایی توی رابطه دارم؟ حساسیتهای من چیه؟ عقده ها و سایه های روانی من چیه؟ چه ویژگیهایی از من باعث میشه رابطه ای خوب پیش بره یا خراب بشه؟ علائق، تفریحات من چیا هستن؟ از چه تیپ آدمایی خوشم میاد؟ چه ظاهری، چه سبک لباس پوشیدنی سلیقه منه؟

لزوم خودآگاهی که از مهمترین مهارت های لازم برای رابطه عاطفی هست خصوصا در مورد ارزشها خیلی بیشتره، ارزشها یعنی اینکه چه چیزهایی برای من تو زندگی اولویت داره؟ پیشرفت، کمک کردن به دیگران، خانواده، سلامتی ام، زمان و وقتم… داشتن این مهارت خودآگاهی باعث میشه ما تکلیفمون با خودمون روشن باشه، خودآگاهی مث نقشه راهی در گستره مهارتهای لازم در رابطه عاطفی می مونه وقتی اون دستمون باشه هی از این شاخه به اون شاخه نمی ریم و سرگردان نمی شیم، اینطوری تکلیفمون تو  رابطه و با هر آدمی هم مشخصه، مردد نیستیم که ادامه بدیم یا نه، شاید لازم باشه با یه مثال خودآگاهی رو براتون بیشتر بگم و شما متوجه این بعد از مهارت های لازم برای رابطه عاطفی بشین.

فکر کنین رفتین لباسی بخرین هر چی از ملاکها و شرایط و سلیقه خودتون بینش داشته باشین راحتتر خرید می کنین و ببینین یه لباسی ملاکهای شمارو نداره یا به شما نمی خوره بدون شک و تردید از مغازه میاین بیرون و میگین نمی خوایم. پیشنهاد می کنم برای آشنایی با خودتون محصول خودشناسی با طرحواره ها رو تهیه کنین.

بریم با دومین مهارت از مهارتهای لازم در رابطه عاطفی آشنا بشیم.

حفظ فردیت

دومین توانمندی، داشتن فردیت و حفظ هویت خودتونه، فردیت یعنی چی؟ یعنی داشتن شخصیت یکپارچه و مستقل خودتون. یعنی بتونین خودتونو از دیگران تمایز بدین.

برای فهم این بخش مهم از مهارت های لازم برای رابطه عاطفی تصور کنین دختر یا پسری که وارد رابطه ای میشه و فردیت داره علاقمندیها، زمان تنهایی، شغل و تحصیل، و بقیه ابعاد زندگی شو می تونه از طرف مقابلش متمایز کنه ولی فردی که میگه طرف مقابلم همه زندگی منه، اگه اون نباشه من می میرم، اگه اون محبت نکنه من روزم شب نمیشه یا اگه پیام نده، دیر سین کنه یا جواب بده من حال ندارم به کارام برسم یا درسمو بخونم دیگه، در این صورت این فرد هویت خودشو در طرف مقابل ذوب کرده و از فردیت خودش دور شده.

مسلما این دختر یا پسر بسیار آسیب پذیر میشه تو رابطه، حفظ فردیت نه تنها از مهمترین مهارت های لازم برای رابطه عاطفی هست بلکه برای هر رابطه ای باید بهش واقف باشیم.

فرض کنین مریم دختریه که به رضا دقیقا گفته چه وقتهایی می تونه زنگ بزنه و چه وقتهایی نمی تونه یا مثلن میگه یه روزایی من با دوستام میخام برم بیرون و یا خانواده م و نمی تونم همه وقتمو برا تو بذارم، اینجا مریم داره به بقیه ابعاد زندگی ش هم توجه می کنه و حواسش به خودش هست.

احتمال اینکه رابطه مریم و رضا خوب و منطقی پیش بره و تداوم داشته باشه بیشتره و این به لطف داشتن یکی از مهارت های لازم برای رابطه عاطفی یعنی فردیت هست، مگه اینکه رضا مرزبندی بلد نباشه و به بلوغ شخصیتی نرسیده باشه. که در این صورت رضا توانایی ارتباط موثر که از مهارتهای لازم در رابطه عاطفی هست رو نداره. با مقاله طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار بیشتر با مشکل افرادی که توانایی حفظ فردیتشونو  ندارن آشنا می شین.

حل تعارض

تعارض یعنی هر گونه تنش یا چالشی که تو  ارزشها و علائق ما پیش بیاد یا تو رابطه بوجود بیاد. مثلا سارا بگه من شبها دوست ندارم چت کنم و سرم تو گوشی باشه، علی بگه من شبا کارم تموم میشه و راحتم.

خب اینجا یه تعارضی بوجود اومده، مریم و علی اگه مهارت حل تعارض که از مهارتهای مهم برای رابطه عاطفی به شمار میره رو بلد باشن با هم گفتگو و مذاکره می کنن تا بتونن راهی پیدا کنن تا این مساله رو حل کنن و ناراحتی از هم نداشته باشن. یا تصور کنین که مریم بگه من نمی خوام حجاب آنچنانی داشته باشم و علی بگه نه باید کامل حجاب داشته باشی اگه این دو نفر به توافق نرسن همین موضوع باعث رنجش های مداوم و اختلاف میشه و امکان به هم خوردن رابطه بوجود میاد. و در کل اگه کسی حل تعارض بلد نباشه یکی از مهارتهای لازم در رابطه عاطفی رو نداره و احتمال داره که رابطه تو همین زمینه مقاله مشاوره قبل از ازدواج رو مطالعه کنین.

مهربانی و توانایی عشق ورزی

مهارت های لازم برای رابطه

یک مهارت انسانی که نه تنها از مهارت های لازم برای رابطه عاطفی هست بلکه کلا یه مهارت انسانیه، اینه که دو طرف بتونن به همدیگه محبت کنن.

محبت سوخت رابطه حساب میشه اگه یک نفر بگه من ابراز احساسات بلد نیستم یا به هر شکلی عشق و محبتشو نشون نده، طرف مقابل انگیزه ای برای ادامه نداره.

از طرفی حمایت عاطفی از همدیگر کردن، تعریف کردن از هم، موقع ناراحتی دلجویی کردن، موجب میشه احساس امنیت بیشتری تو رابطه بوجود بیاد.

همه ناخودآگاه ما دنبال یه مامان یا بابای مهربون ( نه نصیحت گر و کنترلگر و سرزنشگر ) تو رابطه هستیم، کسی که بتونیم تو سختی ها و ناراحتی ها رو بودنش و حمایتش حساب کنیم.

اگه طرف مقابل ما فردی خودمحور باشه (و معنی ش اینه که احتمالا مهارت های لازم برای رابطه عاطفی رو نداره) و اهمیت نده به حال ما، یا اگه ما اینطوری باشیم دیگه رابطه عاطفی چه معنایی داره.

محبت و دلسوزی زیادی کردن اشتباهه و برای داشتن مهارتهای لازم در رابطه عاطفی بهتره ما افراطی دلسوز نباشیم. اگه شما هم زیادی از حد دلسوز هستین مقاله طرحواره ایثار رو بخونین.

ارتباط موثر

مهارت های لازم برای رابطه

توانایی گفتگو بدون عصبانی شدن و رسوندن منظور خودمون به طرف مقابل در همه حالی یک مهارت بسیار مهمه. ما آدمها بیشتر با کلام با هم ارتباط داریم، حرف می زنیم، درخواست می کنیم، اعتراض می کنیم، محبت می کنیم، توضیح میدیم و… اگه بلد نباشیم چطوری به بهترین نحو این کارو انجام بدیم (و این توانمندی از مهارت های لازم برای رابطه عاطفی رو نداشته باشیم) زود رابطه خراب میشه.

به عنوان مثال فرض کنین مینا میخواد به میثم بگه من از اینکه سه روز ازت خبری نبود ناراحت شدم. حالا بجای اینکه مستقیم و محترمانه حرفشو بزنه بگه سه روزه سراغی از من نمی گیری، دیگه برات مهم نیستم. خود این نوع بیان کردن می تونه باعث شروع یه ناراحتی یا بحث بشه.

یه نگاهی به رابطه تون بندازین ببینین وقتی با هم حرف می زنین چقدر منظور همدیگه رو متوجه میشین، چقدر همدیگه رو درک می کنین، چقدر با زبان بدن همدیگه آشنایین مثلا وقتی دوستتون حالت خاصی داره شما می فهمین ناراحته یا عصبانیه یا خوشحاله.

با این مثالها دارم به ارتباط موثر اشاره می کنم. ارتباط موثر از مهارتهای لازم برای رابطه عاطفی هست که از همون ابتدای رابطه نقش اون شروع میشه تا وقتی که قراره خداحافظی کنین. مهارت مهمی که به شما کمک می کنه فکر و حرف اصلی تونو به طرف مقابل بفهمونین و از طرفی فکر و حرف اصلی اونو متوجه بشین. دچار سوتفاهم نشین و هنگام صحبت با همدیگه طوری پیش برین که به جرو بحث کشیده نشه. اگه این مهارتو داشته باشین با صدای آروم و در کمال آرامش، خلاصه و بدون توضیحات اضافی و ناراحت کننده صحبت می کنین. اتفاقات تلخ گذشته، حاشیه پردازی، توهین به همدیگه نخواهید داشت

جراتمندی بالغانه

یکی از مهارتهای لازم در رابطه عاطفی، اینه که بتونیم وقتی نیازه مخالفت خودمونو ابراز کنیم، نظر و عقیده مونو مطرح کنیم. احساسی که داریم رو بروز بدیم و ترس نداشته باشیم.

این مهارت ابراز وجود (که یک ستون مهم از مهارتهای لازم برای رابطه عاطفی هست) در رابطه باعث میشه ما احساس و یا نظرمونو تو دلمون نگه نداریم و با خیال راحت آشکارش کنیم.

فردی که جراتورزی نداره از ترس اینکه نکنه طرف مقابل رو از دست بده یا اونو ناراحت و عصبانی کنه و اون دیگه دوستش نداشته باشه یا باهاش بدرفتاری کنه، حرفای خودشو نمیزنه یا ممکنه بجای جراتمندی بالغانه، پرخاشگری کنه.

هم انفعال و سکوت و هم پرخاشگری هر دو برای یه رابطه عاطفی سالم مضر هستن

فرض کنین احمد بخاطر قهر نکردن سیما جرات نمی کنه بهش بگه که امروز وقت نداره همو ببینن و یه بهونه الکی یا دروغی می گه، یا فرض کنین سروش چون این مهارت از مهارتهای لازم برای رابطه عاطفی رو نداره هر وقت عصبانی میشه بجای بیان محترمانه احساس و فکرش، با صدای بلند و داد حرفشو  می زنه. پرخاشگری می کنه. بعدش چه اتفاقی می افته؟ دل دوستش می شکنه و یا دچار اضطراب، غم یا خشم می شه و کم کم از نظر عاطفی از سروش دور میشه. خوندن مقاله طرحواره اطاعت می تونه اطلاعات مفصلی راجع به ریشه این مشکلات بده.

برای داشتن مهارت های لازم برای رابطه عاطفی چه باید کرد؟

  • باید بدونین که خودآگاهی از مهمترین مهارتهای لازم در رابطه عاطفی هست پس بی برو برگرد باید یادش بگیرین. میتونین همون سوالاتی که من ابتدای مقاله در توضیحش آوردم رو برا خودتون بنویسین و جواب بدین، همچنین با شرکت در کارگاه های آموزشی و مراجعه به روانشناس و تست شخصیت زدن می تونین بیشتر از درونیات خودتون بینش پیدا کنین. نشناختن خود منجر به این میشه که ملاکهامون برای انتخاب فرد مناسب و برای رابطه رو درست تشخیص ندیم. مث این می مونه که شما میخواین لباس یا ماشینی بخرین اگه خودتونو خوب بشناسین بهتر می تونین انتخاب کنین چی می خواین و چی به دردتون می خوره (با این مثال متوجه اهمیت خودآگاهی از مهارتهای لازم برای رابطه عاطفی می شین) و با اون لباس یا ماشین می خواین چکار کنین.

 

  • با یادگیری استقلال شخصیت و درمان ترس از تنهایی و جدایی و همچنین افزایش عزت نفس می تونین یاد بگیرین که حفظ فردیت شما برعکس اینکه فکر می کنین باعث جدایی میشه اتفاقا باعث رابطه سالمتری میشه. داشتن مرزبندی و حریم مشخص کمک میکنه هویت شما توی رابطه ذوب نشه و شما خود واقعی تونو از دست ندین. برای همینه که من اونو اختصاصا جزو مهارتهای لازم برای رابطه عاطفی ذکر کردم. برای درمان ترس از جدایی و تنهایی پیشنهاد می کنم محصول درمان طرحواره رهاشدگی رو تهیه کنین.

 

  • مهارتهای جراتمندی بالغانه، حل تعارض و همچنین ارتباط موثر رو با درمان طرحواره اطاعت می تونین بدست بیارین. همیشه تلاش کنین که احساس و نظر واقعی تونو محترمانه بیان کنین اگه در ابتدا رودررو براتون سخته با تماس اینکارو بکنین یا توی برخی موارد من میگم از پیام استفاده کنین ولی ابتدا باید چندبار پیامتونو بازنویسی کنین چون پیام ممکنه باعث سوتفاهم بشه، می تونین دیالوگتونو بنویسین و تصور کنین که اون چه جوابهایی به شما خواهد داد. این یه تمرین خوب برای این سه مهارت از مهارتهای لازم برای رابطه عاطفی هست

 

  • سعی کنین در حد تعادلی از مهربانی و خودمحوری باقی بمونین. نه خودتونو فدای رابطه کنین و نه رابطه رو فدای خودتون. تا حدی محبت کنین که طرف مقابل دلزده نشه و تا حدی خودمحوری داشته باشین که طرف مقابل فکر نکنه شما اصلا به اون اهمیت نمی دین. برای آشنایی با روحیات افراد خودخواه مقاله طرحواره استحقاق و بزرگ منشی رو مطالعه کنین.

 

اگه از مقاله مهارت های لازم برای رابطه عاطفی خوشتون اومد حتما تو قسمت دیدگاه بهم بازخورد بدین و برای دوستانتون هم ارسال کنین و اگه سوالی داشتین تو قسمت دیدگاه بنویسین.

حتما به پیج اینستاگرام ما مراجعه کنید و از ویدئوهای آموزشی و مشاوره ای رایگان بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *