بخش های مقاله

    آخرین مقالات

    آخرین محصولات

    مقابله با همسر عصبانی

    مقابله با همسر عصبانی

    اگرچه آرزوی آرامش در زندگی زناشویی آرزویی زیباست و نیت خوب آدمهارو نشون میده ولی در واقعیت دیده میشه که زندگی زناشویی بدون بحث و دعوا و تنش یک ازدواج زاده نشده ست. پس اگه تو ازدواجتون گاهی ناراحتی و عصبانیت بوجود میاد نومید نشید و بدونین که یه ازدواج پویا و گرم اصطکاک رو تجربه می کنه اما می تونین از این تکنیکها برای مقابله با همسر عصبانی تون استفاده کنین.

    وقتی همسرتون عصبانیه از شما ایراد می گیره یا توهین می کنه و اینها شمارو ناراحت میکنه و احساسی شبیه طرد شدن بوجود میاره. موقعی که بدرفتاری از طرف فردی که بهش علاقمند هستین و نظراتش براتون مهمه، انجام می گیره حتی یه بدرفتاری جزئی می تونه بسیار ناراحت کننده باشه. خواه اینکه حق با اون  باشه یا نه، در هر صورت ممکنه احساس کنین درباره شما بد قضاوت کرده و به شما پرخاش کرده. این رفتار باعث میشه عزت نفستون از بین بره و ممکنه شدیدا حالت دفاعی به خودتون بگیرین.

    وقتی یاد بگیرین از این تکنیکها برای مقابله با همسر عصبانی استفاده کنین دیگه کمتر توی رابطه تون ناراحتی رو تجربه می کنین.

    به خاطر داشته باشین که افراد عصبانی اغلب اونهایی هستن که نمی تونن به طور موثر ارتباط برقرار کنن. اونها برای دست یافتن به خواسته خودشون نمی دونن چطوری مذاکره کنن و برخی از اونها قدرت نه گفتن ندارن. همچنین نخوه جلب همکاری دیگران رو بلد نیستن و نمی دونن چگونه ناسازگاری ها رو حل و فصل کنن. افرادی که نومید و عصبانی هستن، دیگران رو مورد حمله و تمسخر و انتقاد قرار می دن.

    مسلما در موقعیت مقابله با همسر عصبانی، شما هم عصبانی می شوید و این می تونه عکس العمل موجه و روش مفیدی به نظر برسه. اما متاسفانه وقتی بخاطر انتقادهای طرف مقابل عصبانی بشین نه تنها مشکلی حل نمیشه، بلکه بیشتر باعث عصبانیت و انتقادگری طرف همسرتون خواهد شد.

    عصبانیت میتونه به صورت پرخاشگری آشکار یا پرخاشگری پنهان و منفعل باشه، اما در هر صورت منجر به تخریب صمیمیت و اعتماد دوجانبه می شه.

    من اینجا ۷ تکنیک : پیش بینی، ایجاد فاصله، همدلی و تمرکز بر احساسات،  کنترل محرکها و جرات مندی رو براتون شرح می دم.

     

    ۵ تکنیک برای مقابله با همسر عصبانی

    • پیش بینی و آماده سازی

    وقتی ما اولین بار در موقعیت عصبانیت همسرمون قرار می گیریم شوکه می شیم ولی به مرور که رابطه عمیقتر میشه، شناخت ما نسبت به همدیگه بیشتر میشه و بهتر می فهمیم در چه موقعیتهایی و چه موضوعاتی باعث خشم همسر ما میشه.

    پیش بینی و آماده سازی

    تجربه ها می تونن مارو مجهز به سلاح پیش بینی کنن و قدرت مارو برای کنترل موقعیت بیشتر کنن. تحقیقات روانشناختی نشون دادن آدمها وقتی می تونن پیش بینی کنن احساس آرامش بیشتری دارن و استرس کمتری رو تجربه می کنن این موضوع حتی در مورد موشهای آزمایشگاهی هم صدق می کنه.

    برای مقابله با همسر عصبانی تون، می تونین لیستی از موضوعات و موقعیتهایی که اونو عصبانی می کنه و همچنین لیستی از گفتارها و رفتارهای او موقع خشم تهیه کنین و برای پیشگیری از این موقعیتها و رفتارها و گفتارها، راهکارهایی پیدا کنین. راهکارهایی که قبلا انجام دادین و موفق بوده یا دیگران انجام دادن و موفق شدن. حتی برای بهتر انجام دادن این تکنیک میشه با همسرتون در شرایط آروم حرف بزنین و از اون بپرسین چه چیزها و موقعیتهایی باعث خشمش می شه و موقع خشم اون، چه کار یا حرفی می تونه آرومش کنه.

     

    • ایجاد فاصله

    در موقعیت مقابله با همسر عصبانی یک نکته مهم رو باید بدونین و اون هم اینکه موقع خشم، قسمت آمیگدال مغز که مرکز هیجانات منفی مثل خشم و ترس و اضطراب و تنفر و …. هست فعال شده و قسمت کورتکس مغز که مرکز آینده نگری و تفکر منطقی و حل مساله است، منفعل شده و کار نمی کنه. بنابراین انتظار نداشته باشین تو موقعیت خشم شما یا همسرتون بتونین به طور منطقی مساله رو حل کنین. تو این موقعیت هر چه شما موضوع رو اصطلاحا کش بدین، رفتارهای پرخاشگرانه و حرفهایی که باعث دل شکستن میشه بیشتر میشه.

    ایجاد فاصله
    یک کار مهم برای مقابله با همسر عصبانی اینه که از اون بخواین ادامه بحث رو به وقت دگه ای موکول کنین و چند دقیقه یا حتی ساعت سکوت کنین. این کار به معنای قهر کردن نیست. اینکار برای آروم کردن آمیگدال و فعال کردن کورتکس مغزه. متوجه باشین که با ایجاد فاصله در بحث و تعارض می تونین با خودتون گفتگوی مثبت داشته باشین و حتی همسرتون هم با آرامشی که ایجاد میشه فرصت بیشتری برای تامل و منطقی فکر کردن پیدا می کنه.

    تو خیلی از زوجین آشفته دیدم که اصرار دارن همون موقع به یه نتیجه ای برسن و مشخص کنن حق با کیه و طرف مقابل رو تسلیم کنن. چنین کاری مثل پرتاب کردن تیر به قلب رابطه ست.

     

    • همدلی با احساسات

    وقتی در شرایط مقابله با همسر عصبانی تون قرار می گیرین، چه چیزهایی می بینین و می شنوین؟ می تونین همین الان چشماتونو ببندین و آخرین باری که با هم مشکل داشتین رو تصور کنین. اونجا دو فرد بالغ وجود ندارن اونجا دو نفر هستن که کودک آسیب پذیر و ترسیده ای ایستادن که هر کدوم فکر می کنن که طرف مقابل درکش نمی کنه یا طرد یا تحقیرش کرده و… حالا اگه همسر شما فردی مدام عصبی باشه بدونین که کودک درون بسیار آسیب دیده و رنجوری داره.

    تو موقعیت خشم یکی از کارهای مفید شنیدن احساسات اونه و همدلی کردن با اون. برای مقابله با همسر عصبانی نباید احساسات اون مسخره یا انکار بشه مثلا نگید چرا عصبانی شدی یا مگه چی شده، مث بچه ها رفتار می کنی و…. بلکه بگید می دونم ناراحتی یا آره درکت می کنم که از این موضوع عصبانی شدی و… البته تایید احساسات اون به معنای تایید رفتار پرخاشگرانه اون نیست. می تونین بگین: ببین می دونم ناراحتی یا عصبانی ولی ازت می خوام با صدای آرومتر باهام حرف بزنی.

     

    • کنترل محرکها

    به زمانهایی که همسرتون عصبانی میشه فکر کنین چه رفتارها یا حرکاتی از شما یا اون موقعیت اونو عصبی تر می کنه. این رفتارها یا حرکتها محرکهایی هستن که احساس خشم اونو تحریک می کنن. کشف محرکهای تقویت کننده خشم برای مقابله با همسر عصبانی یک مهارت ساده و کنترل این محرکها یک مهارت بسیار سخته. مثلا ممکنه سربرگردوندن شما، پوزخند زدن، استفاده از کلماتی که اون روشون حساسه، حرکات پرخاشگرانه دست شما، با صدای بلند حرف زدن، تحقیر خانواده اش، متهم کردن به اینکه همیشه عصبیه و حتی حضور و گریه فرزندتون می تونه همه به عنوان محرکهایی باشن که عصبانیت و پرخاشگری رو بیشتر کنن.

    (محرک: چیزی هست که باعث تحریک و ایجاد احساس ما میشه. مثلا اگه شما به لیموترش فکر کنین بزاق دهانتون ترشح میشه. اینجا تصور لیموترش یه محرک و ترشح بزاق پاسخ شما به این محرک هست).

     

    • جرات مندی

    برای مقابله با همسر عصبانی و هر فرد عصبانی یک مهارت کلیدی که باید داشته باشین جرات مندی هست.جرات مندی یعنی اینکه شما محترمانه، منصفانه و قاطعانه حرفتون رو بزنین و از خودتون دفاع کنین. قهر کردن و سکوت یک رفتار منفعلانه ست و شمارو به مقصدتون نمی رسونه.
    جرات مندی
    پرخاشگری هم بیشتر باعث تنفر و سمی شدن رابطه تون میشه و از شما انسانی غیراخلاقی می سازه. کسانی که جرات مندی ندارن طرحواره اطاعت دارن که پیشنهاد می کنم حتما مقاله مرتبط با اونو بخونین. برای یادگیری جرات مندی و درمان تله اطاعت حتما باید با طرحواره درمانگر جلسات درمانی داشته باشین.

    2 Comments

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *