آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی

طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی

توجه کنید:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محصولات مربوط به شناخت، معرفی و مباحث تکمیلی و راهکار های درمان ۱۸ طرحواره ی یانگ در سه فصل مجزا برای شما عزیزان ارائه شده است که شما عزیزان میتوانید این محصولات را به راحتی تهیه کرده و استفاده کنید. همچنین برای معرفی، شناخت و درمان هر طرحواره به صورت جداگانه نیز محصول آموزشی(مربوط به طرحواره ی مد نظر شما) یرای شما عزیزان ارائه شده است که شما میتوانید این محصولات را هم خیلی راحت تهیه کنید و استفاده نمایید.

طرحواره ها و تله های زندگی                             شناخت طرحواره ها                             طرحواره درمانی

۱-مبانی اولیه شناخت طرحواره ها            ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار                 ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها

شما عزیزان برای طی کردن پروسه ی کامل شناخت تا درمان طرحواره ها(۱-شناخت طرحواره ها ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها) باید این سه محصول را به صورت جداگانه تهیه کرده و استفاده کنید.

ما برای رفاه حال شما عزیزان این سه محصول را به صورت یک پکیج(پکیج دوره جامع شناخت و درمان طرحواره ها(خودشناسی با طرحواره ها) ) با قیمتی بسیار عالی و با تخفیف ویژه ارائه داده ایم. شما میتوانید این پکیج استثنایی را خریداری کنید و از هر سه محصول استفاده کنید.

با یک تیر سه نشون بزن(برای خرید پکیج اینجا کلیلک کنید)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی

با سلام گرمی وارد اتاق شد و راحت روی مبل نشست. تکیه داد و به آرامی شروع به صحبت کرد.
– سلام خانم دکتر من یه مشکلی دارم که شاید بچگونه باشه.
پولاد قیافه مردونه و بدن ورزشکار جذابی داشت که می تونست خیلی از دخترا رو به خودش جذب کنه. شاید خانمی بهش وابسته شده بود و حالا مونده بود چکار کنه. و فکر می کرد حالا که نمی تونه از این مشکل کوچیک راحت بشه بهتره از مشاوره کمک بخواد.
– من از اینکه باهام قهر کنن بدم میاد. متنفرم. نمی تونم تحمل کنم. دلم به شور می افته. دلتنگ می شم. اگه اون آدمو دوست داشته باشم. اگه هم دوست نداشته باشم یه جوری میشم. حس بدی پیدا می کنم… جدیدا با یه خانم تو محل کارم آشنا شدم. بهش حس پیدا کردم. اونم اینطوری بود. هی به هم نزدیک شدیم.
سکوت کرد. سکوتش ادامه پیدا کرد. به سکوتش اجازه دادم جریان پیدا کنه. می دونستم این سکوت دلایل خاصی داره که نباید شکسته بشه. سکوت تو جلسه مشاوره می تونه معناهای مختلفی داشته باشه. مردد شدن. رو اومدن احساسات و مانع شدن. موضوعات شرم آور که فرد نگران بیان اونها میشه….
– و با صدای آرومی پرسید؛ یه چیزو اول بگم. خانم دکتر هر چی من بگم همینجا می مونه؟ می تونم راحت باشم؟
بهش اطمینان دادم که یکی از اصول حرفه ای ما رازداریه و حتی توی پرونده هم قید نمیشه. فرم و خودکاری که برای یادداشت برداری دستم بود رو روی میز گذاشتم تا با احساس آرامش به حرفهاش ادامه بده.
– با صدای لرزان و کلمات بریده بریده ادامه داد؛ می دونم نباید ارتباط برقرار می کردم. ولی شد دیگه. اون خانم متاهله. اون خانم می تونه هر کسی رو عاشق خودش کنه. نه اینکه ظاهرش خیلی خیلی خاص باشه. نه، منظورم رفتارشه. یه دلبریهایی ویژه خودش داره. وقتی باهاشم انگار دنیارو دارم. و وقتی باهام قهر کنه انگار زندگی مو ازم گرفته.
– اون بلده چکار کنه که منو عاشق خودش نگه داره. نه بهم قوت قلب می ده که باهامه. نه رهام می کنه. همیشه اینجوریه که با دست پس می زنه با پا پیش می کشه. بعضی وقتا دیر جواب پیاممو میده. خوب میدونم که متاهله و وقتش مث من آزاد نیست. ولی منکه می دونم اون چه وقتهایی می تونه پیام بده یا جواب منو بده. آنلاینه ولی به من جواب نمیده. بعد وقتی که من بخوام تلافی کنم بدقلقی می کنه و انتظار نداره و قهر می کنه. من موندم باهاش چکار کنم. وقتی بهم محل نمیده من اونقد حالم بد میشه که اصلا نمی تونم کار بکنم . پاهام بی حس میشن. من ورزشکارم ولی بخاطر این موضوع فشارم می افته. باورتون میشه من چندبار دکتر هم رفتم سرم برام زدن.
– با لحنی که نشون می داد که انرژیش افتاده ادامه داد؛ غرور که دیگه اصلا ندارم. همه فهمیدن من به اون چقد علاقه دارم. دیگران می گن وابسته ای . ولی من میگم من عاشقم. الان یه هفته است منو بلاک کرده دارم دیوونه میشم. از همه جا بلاکم کرده. منی که اینقد حساسم خوب معلومه کم میارم. من می ترسم الان همش فکر می کنم نکنه بلایی سرش اومده باشه. نکنه دیگه منو دوست نداره. نکنه دلش با من نیست؟
بعد اینکه کلی درباره ارتباطش گفت و به گذشته ش پل زدم. این رفتارها نمی تونست فقط مختص همین موقعیت باشه و نمی شد فقط عنوان عاشقی روش گذاشت.

ازش خواستم از بچگی ش بگه. اینکه به کس دیگه ای دلبسته بوده؟ کسی رو از عزیزانش رو از دست داده؟
– راستش بچگی بابامو از دست دادم . تو ۹ سالگی. بابام خیلی خوب بود. بعد فوت بابام زندگی ام عوض شد دیگه. ازون موقع همش نگرانم کسانی که دوستشون دارم رو از دست بدم.الانم دارم مهسارو از دست می دم. خانم دکتر کمکم کنین. میشه شماره شو بدم شما باهاش صحبت کنین بگین منو از بلاکی دربیاره و باهام حرف بزنه.
این حال بد مال از دست دادن مهسا نبود. مربوط به تجربه از دست دادن پدر بود که الان داشت زنده می شد. پولاد تو دوران کودکی تنها و رهاشده بود و فوت پدر شوک بزرگی به زندگی ش وارد کرده بود، شوکی که هنوز ارتعاش تا ۲۷ سالگی اون ادامه داشت و باعث طرحواره رهاشدگی شده بود. ارتعاش طرحواره رهاشدگی، اونو به سمت روابط سست و لرزان هدایت می کرد.
شماره ی منشی رو گرفتم و بهش گفتم زود آب قند بیاره. به پولاد گفتم چیزی نگه و آروم باشه. تا همین جا براش یادآوری کافی بود. برای اینکه کمی حالش بهتر بشه و امیدوار بشه بهش گفتم می تونه شماره مهسارو بده تا باهاش حرف بزنم.
صدای در زدن گفتگوی مارو قطع کرد و منشی با یه لیوان آب قند وارد شد.

اگه از من بپرسن بزرگترین ترس روانی آدما چیه؟ میگم ترس از تنهایی.

تنها موندن ترسیه که خیلی ها تو عمق روانشون دارن. وقتی تو اتاق مشاوره با مراجعانم کار میکنم چه کودک، نوجوان یا بزرگسالی که برای درمان اضطراب یا مشکلات ارتباطی شون مراجعه کردن، و وقتی با تکنیکهای روانشناختی به عمق افکارشون می رم و ریشه ترسهاشونو پیدا می کنم یکی از ترسهای اصلی اونها ترس از تنها موندنه. یعنی مثلا ممکنه یه دانش آموز بیاد با مشکل اضطراب تحصیلی یا ترس از معلم و یا کم شدن نمره ش، بعد وقتی فکرهاشو کندوکاو کنم تو جلسه، می بینم که اون ترس از تنها موندن داره در واقع.

چرا آدما این ترسو دارن. خب تنها بمونن چی میشه؟

برای اینکه آدمها موجوداتی اجتماعی ان. اینطوری آفریده شدن. برای همینم هست که هر جور شده همدیگرو پیدا می کنن و پیش هم می مونن. اینکه آدما کنار هم بمونن هم باعث میشه به هم کمک کنن تو زندگی و تو خطرات از همدیگه مواظبت کنن. هم اینکه به هم محبت و توجه کنن. حالا فک کنین تو یه جزیره تنها باشین یا یه شهر یا روستا، تنها بمونین. باید با کلی خطرات به تنهایی دست و پنجه نرم کنید و از طرفی نه کسی رو دارین که دوستتون داشته باشه و بهتون محبت نشون بده نه کسی رو دارین که دوستش داشته باشین و بهش عشق بدین.

رها شدگی

پس بودن آدمها کنار همدیگه هم باعث بقای جسمی و نسل اونها میشه و بهشون امنیت اجتماعی و محیطی می ده و هم باعث بقای روانی اونها از نظر عاطفی میشه و از همدیگه عشق و محبت و توجه دریافت می کنن. طبیعیه که اگه این نیاز به بودن کنار همدیگه برآورده نشه، آدمها سرگردان و نگران بشن و توی خطر بیافتن. تحقیقات نشون داده که داشتن شبکه اجتماعی گسترده باعث کاهش افسردگی میشه. آدمها تو جوامعی که می تونن با همدیگه شراکت کنن و کار گروهی انجام بدن، بیشتر رشد می کنن و در نتیجه اون جامعه رشد اقتصادی بیشتری خواهد داشت. زنها و مردهای مجرد و طلاق گرفته یا کسانی که همسرشونو از دست دادن در برابر آسیبهای اقتصادی و روحی آسیب پذیرترن.

بعضی از وقتا ترس از تنهایی و تنها موندن طبیعیه ولی کسایی که ترس از تنهاییشون خیلی شدید طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی دارن.

اول بهتون بگم طرحواره چیه؟

طرحواره الگوی ناکارآمدی از احساسات و فکرهاست که توی ذهن ما شکل گرفته و تاثیر منفی روی زندگی ما می گذاره. و منجر به رفتارهای نپخته ای میشه که زندگی رو برای ما سخت تر می کنه، بعضی از وقتا ترس از تنهایی و تنها موندن طبیعیه ولی کسایی که ترس از تنهاییشون خیلی شدید طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی دارن

اما کسانی که طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی دارن چه روحیاتی دارن؟

نشانه های طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی

  • این افراد به بودن و موندن آدمها امید ندارن. ته دلشون همیشه یه نگرانی هست. که تنها بمونن و کسی باهاشون نمونه. به دلایل مختلف مثل طلاق، خیانت، مرگ و ….بویژه این ترس توی زنها بیشتره بخاطر اینکه بیشتر به مردها برای زندگی شون وابسته ان و متاسفانه این وابستگی باعث میشه توی ازدواج و روابطشون هم بد عمل کنن. برای درک بیشتر این مساله محصول تربیت دختر موفق رو ببینین.
  • طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی ترس از دست دادن عزیزان مثل والدین یا فرزند یا دوستان رو هم تشدید می کنه و همیشه تو ذهنشون اتفاقات بدی رو تصور می کنن.
  • این طرحواره باعث میشه که این افراد، اطرافیانشون رو کنترل کنن یا چک کنن و یا زیادی حمایت و مراقبت کنن و نگذارن اونا تنها بمونن. مثلا به فرزندشون اجازه استقلال نمیدن
  • کسانی که طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی دارن نسبت به انتقاد حساسن . چون انتقاد رو نشونه ی جدایی تلقی می کنن.
  • تحمل نکردن قهر و سکوت هم یکی دیگه از نشانه های طرحواره رهاشدگی و بی ثباتیه. و نتیجه ش این میشه که حتی اگه مقصر هم نباشن میرن عذرخواهی و می خوان که زود ارتباط برقرار بشه.
  • افراد دارای طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی وقتی احساس تنهایی یا طرد شدید می کنن برای فرار از این احساس منفی ممکنه سراغ رفتارهای منفی ای برن که باعث آرامش موقتشون میشه مثلا پرخوری زیاد، فیلم دیدن، روابط موازی.

نکته: کسانی که وسواس فکری آسیب دیدن عزیزانشون رو دارن هم نشخوارهای فکری راجع به از دست دادن افراد مهم زندگی شون و تنها موندن خودشون دارن. خب اگه کسی این وسواس رو داشته باشه و در کنارش طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی رو هم داشته باشه دیگه خیلی افکار نگران کننده و آشفته ای خواهد داشت و به تبع اون رفتارهاش هم می تونه بیشتر کنترل کننده و چک کننده باشه.

اگه علائم وسواس رو تو خودتون می بینین حتما مقاله وسواس فکری – عملی رو بخونین.

معرفی فیلم

برای اینکه یک نما از طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی رو توی رابطه عاشقانه ببینین بهتون پیشنهاد می کنم دو تا فیلم رو ببینین؛

فیلم سینمایی لتیان. که امیر جدیدی در نقش طاها، دارای طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی هست ( البته طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری هم داره )  اون درگیر عشق و از طرفی گذشته ی معشوقه ش شده. و توی ذهن و رفتارش با رفتارهای نامزدش که طرد کننده است، درگیره. در نهایت وقتی مطمئن میشه که نامزدش هنوز به همسر سابقش گرایش داره، دست به دیگرکشی می زنه و در واقع داره انتقام می گیره. این رفتار خطرناک آسیب زدن توی کسانی که طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی رو بسیار شدید دارن، دیده میشه. اونها نمی تونن از عشقشون بگذرن و اون فرد رو به حال خودش رها کنن و از طرفی هم نمی تونن این طردشدگی رو تحمل کنن.

طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی حالت معلق بودن در رابطه عاشقانه رو برات جذاب و دلچسب تر می کنه البته به صورت ناخودآگاه. برای همینه که با وجودی که واضحه که طرف مقابل دوستت نداره ولی تو ، توی رابطه می مونی و می خوای نتیجه رو به شکلی شده تغییر بدی.

و فیلم سینمایی لانتوری ؛ که نوید محمدزاده در نقش پاشا که در نهایت وقتی به عشقش نمی رسد به صورت اون اسید می پاشه. پاشا به کسی دل بسته که اونو نمی خواد همونطور که در مثال قبل هم گفتم، این یکی از شرایط روحی افرادیه که طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی دارن. اونها عزت نفس ندارن و با وجود طرد شدن باز به عاشقی ادامه میدن .

برای فهم بیشتر رابطه عشق با طرحواره ها توصیه می کنم مقاله طرحواره و عشق رو مطالعه کنین.

دلایل شکل گیری طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی

  • از دست دادن عزیزان ( مانند والدین و سرپرست و خواهر و برادر )، در دوران کودکی – چه به صورت موقت و چه دائمی – و به شکلهای مختلف مانند طلاق، فوت، ازدواج، مهاجرت، و …. یکی از دلایل مهم ایجاد طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی هست.
  • بی توجهی والدین به کودک و طرد کردن او مثلا قهر کردن با او
  • بیماری والدین و نبودنشون یا اینکه مدام حرف از مرگ و رفتن و قهر کردن بزنن کم کم طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی رو بوجود میاره.
  • شرایط آشفته خانواده که در اون والدین فرصت رسیدگی به فرزندشون رو ندارن.

-نکته ای که باید بدونین اینه که با توجه به شرایط شکل گیری این طرحواره، شدت و ضعف اون توی افراد مختلف متفاوته یا اینکه ممکنه برخی افراد که دچار این طرحواره شدن نسبت به از دست دادن خیلی ها حساس باشن ولی برخی فقط نسبت به از دست دادن یکی دو نفر مثلا همسر و فرزندشون حساس باشن.

-نکته مهم دیگه اینه که یک اتفاق واحد ممکنه تو یه خونواده بیافته مثلا قهر کردن مادر، اما تاثیر این اتفاق روی بچه های خانواده متفاوته، یکی شون ممکنه خیلی آسیب ببینه و ناراحت بشه و یکی شون کمتر آسیب ببینه.

درمان طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی

  1. اگه نشونه های طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی رو توی خودتون می بینین باید بدونین که توی هر رابطه عاطفی که هستین یا وارد بشین شما آسیب پذیرین و احتمال اینکه رابطه رو خراب کنین هست. بنابراین باید مهارت تنها موندن، توانایی تحمل قهر و ابهام رو یاد بگیرین.
  2. طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی شما رو به سمت روابط خراب میبره. روابط خراب یعنی روابطی که از اول مشخصه مشکل داره. به عنوان مثال رابطه با فرد متاهل، فرد دارای اعتیاد یا بیکار ، افراد با اختلالات شخصیتی مثل مرزی یا ضداجتماعی یا پارانویا. از همون ابتدا نشونه های خطر رو جدی بگیرین و به خودتون امید واهی برای بهبود رابطه و تغییر فرد ندین و عطای این رابطه رو به لقاش ببخشین(اگه بیشتر می خواین درباره این موضوع بدونین می تونین مقاله طرحواره و خیانت رو هم مطالعه کنین.)
  3. اگه شخصیت کنترل گر و چسبنده ای دارین رفتارهای کنترل گری خودتونو با آموزش دیدن درباره کنترل خشم، حل تعارض، حل مساله مدیریت کنین.
  4. عزت نفس سهم مهمی در احساس تنهایی بیش از حد شما داره. چرا که شما احساس ارزشمندی خودتونو بیشتر توی روابط جستجو می کنین و اگه کسی باهاتون نباشه فکر می کنین پس بی ارزش هستین، پس افزایش عزت نفس به درمان طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی شما کمک می کنه. پیشنهاد می کنم حتما دوره رایگان عزت نفس رو گوش بدین.
  5. خاطرتون باشه که تنها موندن و از آدمها دوری کردن هدف رواندرمانی نیست. بلکه توان تحمل تنهایی در مواقعی که لازمه، نشونه یه بزرگسال سالم هست.
  6. اگه والدی هستین که دارای طرحواره رهاشدگی و بی ثباتی هستین احتمال اینکه به فرزندتون وابسته باشین یا اینکه اونو به خودتون وابسته کنین هست، پس حتما این مورد رو هم توی خودتون بررسی کنین.

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

ما رو تو اینستاگرام دنبال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *