آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

توجه کنید:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محصولات مربوط به شناخت، معرفی و مباحث تکمیلی و راهکار های درمان ۱۸ طرحواره ی یانگ در سه فصل مجزا برای شما عزیزان ارائه شده است که شما عزیزان میتوانید این محصولات را به راحتی تهیه کرده و استفاده کنید. همچنین برای معرفی، شناخت و درمان هر طرحواره به صورت جداگانه نیز محصول آموزشی(مربوط به طرحواره ی مد نظر شما) یرای شما عزیزان ارائه شده است که شما میتوانید این محصولات را هم خیلی راحت تهیه کنید و استفاده نمایید.

طرحواره ها و تله های زندگی                             شناخت طرحواره ها                             طرحواره درمانی

۱-مبانی اولیه شناخت طرحواره ها            ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار                 ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها

شما عزیزان برای طی کردن پروسه ی کامل شناخت تا درمان طرحواره ها(۱-شناخت طرحواره ها ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها) باید این سه محصول را به صورت جداگانه تهیه کرده و استفاده کنید.

ما برای رفاه حال شما عزیزان این سه محصول را به صورت یک پکیج(پکیج دوره جامع شناخت و درمان طرحواره ها(خودشناسی با طرحواره ها) ) با قیمتی بسیار عالی و با تخفیف ویژه ارائه داده ایم. شما میتوانید این پکیج استثنایی را خریداری کنید و از هر سه محصول استفاده کنید.

با یک تیر سه نشون بزن(برای خرید پکیج اینجا کلیلک کنید)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

اتاق مشاوره مو خیلی دوست دارم. اونجا محل احساسات متفاوته. خیلی زندگی ها اونجا داره گفته میشه. خیلی صداها تو این اتاق طنین انداز شده. صدای گریه، خشم، غم، نومیدی، دلتنگی، شادی، امید و امنیت.
امنیت، از نیازهای پایه ای که هیچ کس نمی تونه منکر اهمیت اون بشه. امنیت چه در زندگی و چه در روابط، برای ما منجر به آرامش خاطر میشه. با خیال راحت سر به بالش می گذاریم یا روزمونو شروع می کنیم. به دیدن همدیگه می ریم. کارمونو می کنیم. چک می کشیم. حرف می زنیم و….
امنیت تو اتاق مشاوره خیلی مهمه. اگه آبراهام مازلو می خواست هرم نیازهای آدم رو برای اتاق مشاوره و برای رابطه بین درمانگر و مراجع طراحی کنه. حتما امنیت رو به عنوان پایه ای ترین نیاز طرح می کرد.
برای همینه که اتاق مشاوره باید طوری باشه که صدا بیرون نره و فرد بتونه راحت صحبت کنه و پرونده و حرفهای رد و بدل شده باید محفوظ بشن.
بسیار پیش اومده که مراجعانم گفتن اینجا خیلی حس خوبی داریم. می تونیم راحت حرفامونو بزنیم. تصوری که خودم از اتاق مشاوره دارم اینه که برای افراد میشه مرکز ثقل امنیت و هستی شون. در تمام مدتی که پیش من میان و یا حتی بعدها…
تو دورترین نقطه از دید من روی مبل نشست. گفت صدامون بیرون نمیره؟ گفتم نه مگر اینکه داد و بیداد باشه.
با صدایی آهسته شرح زندگی شو شروع کرد:
– راستش من دیگه خسته شدم که اومدم مشاوره. ببخشید ها نمی خوام بگم قبول ندارم و ووو اینا. نه. منم چندتا کتاب روانشناسی خوندم. ولی می ترسیدم بیام مرکز مشاوره یه وقت کسی از آشناها ببینه و بد راجع بهم فکر کنه. دیدین که مردم چی می گن میگن آدمهای روانی احتیاج به روانشناس دارن و اینا… راستش مشکلی که به خاطرش اومدم مشاوره اینه که من به شوهرم شک دارم. فک می کنم نکنه ارتباط داشته باشه. آخه یه وقتایی بهش میگم گوشیتو بده مثلا فیلمی ببینم. و…. طولش می ده. یا مثلا تو گروه هایی عضوه که خانما هم هستن. خب آدم حق نداره شک کنه؟ من خودم تو هیچ گروه مختلطی تو تلگرام یا واتساپ نمی رم. میگم ازدواج کردم دیگه چه معنی داره. بنظرم اون زن ها و مردهایی که متاهلن میرن تو این گروه ها یه چیزیشون میشه. مگه کار و زندگی ندارن. زن وشوهر ندارن. برن تو گروه ها بخندن که چی بشه. آها ببخشید یه چیز دیگه شوهرم با دخترخاله و کلا فامیلهاش فرقی نداره دختر عمه خاله… راحت شوخی می کنه می گه می خنده. من بهش می گم بابا من دخترخاله هاتو می شناسم اونا کرم دارن. بدشون نمیاد زندگی مارو به هم بزنن. ولی شوهرم می گه تو زیادی شکاکی. به من میگه تو مشکل داری. درحالی که به نظر من اونه که مشکل داره.که حالیش نیست الان دیگه زن داره. اصلا درسته آدم با نامحرم شوخی کنه؟ اون میگه ما با هم بزرگ شدیم مث خواهر برادریم. ولی من قبول ندارم… واقعیتش خانم دکتر یه حسی ام پیدا کردم تا شبا گوشیشو چک نکنم خیالم راحت نشه نمی رم بخوابم. اگه شماره ای داشته باشه که جدید باشه برمیدارم بعدا زنگ می زنم امتحان می کنم. البته تا حالا تو گوشی اش چیز خاصی ندیدم. اون بیشتر جوک و کلیپ می فرسته. خیلی شوخه و راحته. ندیدم کسی تو پی وی براش چیزی نوشته باشه ولی بازم دلم آروم نمی گیره. شوهرم خوبه. از نظر اقتصادی همه چی می خره. پول می ده. کم نمی ذاره. بهم محبت می کنه. حتی جلو بچه ها بوسم می کنه. میگه من مامانتونو دوست دارم. ازم راضیه. منم کمش نمی گذارم، از آشپزی. خونه داری. محبت. همه چی…
ولی میدونین چیه؟ من یادمه مامانم چه مشکلی داشت. بابام چند بار زن صیغه کرده بود. مامانم مچشو گرفت. من از بابای خودم اینو دیدم اونوقت به شوهرم اطمینان داشته باشم…

موقع صحبت کردنش سرتاپا گوش بودم، از لحظه ای که وارد شد و نقطه دورتری رو برای نشستن انتخاب کرد و آهسته گفت صدامون بیرون نمی ره؟ کدهای طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری رو تو شخصیت و رفتارش دیدم، برای همین فرمی دستم نگرفته بودم و هیچ یادداشتی ننوشتم. احساس امنیت اون به روابط بخاطر رابطه تنش زای والدینش و کارهای پدرش آسیب دیده بود. رجوع به مشاوره و شکل گیری یه رابطه ی امن تو فرایند رواندرمانی می تونست این آسیب رو ترمیم کنه. دوست داشتم بهش کمک کنم. اون زن خونه و ستون عاطفی خانواده بود. چهره ی زیبایی داشت و خوش پوش بود، بعید بود که همسرش بتونه کس دیگه ای رو جز اون دوست داشته باشه و بهش خیانت کنه.

 

من بی اعتماد و بد رفتارم!؟

-شوهرم باهام بدرفتاری می کنه ولی نمی تونم ازش جدا بشم ،دوستش دارم بهش وابسته ام.

-احساس می کنم خواهرشوهرم عمدا به شوهر من محبت می کنه که اونو از من دور کنه.

-نه به مردم اعتماد دارم نه به دولت. کلا همه دزدن، کلاهبردارن.

-به زنم اعتماد دارم ها. ولی به جامعه اعتماد ندارم. به زنم میگم با مامانم برو بیرون ، تو جوونی ، بدش میاد.

-من حس ششم دارم. می فهمم کی منظورش به منه. کی داره به من تیکه می ندازه.

-نمی گذارم کسی بهم کوچکترین توهینی بکنه درجا جوابشو میدم. اصلا خودم زودتر تیکه و کنایه میندازم که حساب کار دستشون بیاد.

-من حرفامو پیش کسی نمی زنم. اینکه چی خریدم.کجا می خوایم بریم سفر، نمیشه پیش دیگران درد و دل کرد از آدم آتو می گیرن. چشم می زنن. حسودی می کنن.

-وقتی پسرم میره مدرسه ، تا برگرده دلم مث سیر و سرکه می جوشه اینهمه تو تلویزیون و اخبار حرف از  بچه دزدی و … میزنن.

-درسته دخترم ۲۰ سالشه ولی من اجازه نمیدم بره سرکار. جامعه گرگه. دختر منم ساده است گول می خوره

-الان همه خیانت می کنن دیگه به این خاطره که شوهرمو کنترل می کنم. وقتی می ریم تو مهمونی چارچشمی مراقبشم.

-من با کسی صمیمی نمیشم. فامیل برای آدم بسه. به دوست نمیشه اعتماد کرد ضربه می زنه به آدم.

بی اعتمادی به همسر

 

اگه شما هم ازین جملات تو خودگویه های ذهنی و ارتباطاتتون دارین، شما طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری دارین.

میدونین طرحواره چیه؟

نحوه تفکر و احساس ما به جهان که از کودکی تا نوجوانی تو چارچوب های مشخص و سرسختانه ای شکل می گیره و مثل یک عینک نامناسب جلوی دید درست مارو به جهان می گیره. این چارچوبها برای ما دردسرساز هستن و زندگی مارو با مشکلاتی همراه می کنن.

احساسات منفی ای مث خشم، غم، اضطراب و نفرت و… بیش از حدی رو به ما تحمیل می کنن و حتی وقتی که بزرگ می شیم هم چون حسابی توی شخصیت ما جا خوش کردن، ما نمی تونیم بذاریمشون کنار و تاثیر مخربشونو تو زندگی مون کم کنیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع تله ها یا طرحواره های ناسالم حتما محصول جامع شناخت طرحواره ها رو تهیه کنین.

تو این مقاله با یکی از این چارچوبهای ناسازگار آشنا می شین، بریم با هم نشونه هاشو ببینیم.

طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری یکی از اون چارچوبهای ناسازگاره.

حالا با هم با مدل این طرحواره بیشتر آشنا می شیم:

نشانه های طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

  • بدبینی توی روابط از خفیف تا شدید. طوری که ممکنه نسبت به یک کنایه هم واکنش شدید نشون بدن و یا یک حرف ساده رو کنایه برداشت کنن.
  • بی اعتمادی به همسر که باعث چک کردن و کنترل گری اون میشه.
  • طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری همراه با خودش احساسات منفی مثل اضطراب، خشم همراه میاره.
  • این طرحواره می تونه از یه سوظن ساده باشه تا اختلال شخصیت پارانویا.
  • کسانی که طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری دارن ممکنه رازداری بیش از حد داشته باشن و حتی مسائل ساده رو از دیگران پنهان کنن.
  • طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری، به حس ناامنی و بی اعتمادی توی روابط مربوط می شه و نه بدبینی به همه ی اتفاقات محیطی.

 

دلایل پدیدایی طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

  • بدرفتاری با کودک از هر نوعی؛ جسمی، روانی و رفتاری باعث ایجاد این طرحواره میشه.
  • مورد سواستفاده جنسی قرار گرفتن کودک و نوجوان از طرف محارم یا دیگران
  • زندگی کردن در خانواده ای که خود والدین طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری دارن و خودشون از دیگران منفی می گن. به قول خود بچه ها وقتی پدر و مادرمون همش پشت سر دیگران حرف می زنن خب معلومه دیگران هم راجع به ما بد حرف می زنن.
  • وقتی فضای جامعه مسموم باشه و کودک همواره خبرهای بد بشنوه درباره کلاهبرداری و سوقصد و بچه دزدی و … طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری توی ذهنش شکل می گیره.
  • زندگی کردن در خانواده نظامی و خاص و توصیه های زیادی والدین برای مراقبت از خود و رازداری

 

طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری و سه نوع رفتار مرتبط

کسانی که طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری دارن یا:

  • در مقابل این طرحواره هستن و می گن دنیا جای قابل اعتمادی نیست، به آدمها نمیشه اعتماد کرد و همینه که هست. پس به طور ناخودآگاه خودشونو در معرض آسیب و سواستفاده قرار میدن. مثلا با افرادی که بدرفتاری می کنن ارتباط برقرار می کنن و با وجود بدرفتاری ارتباط رو ادامه میدن. مثلا با دوست دختر یا پسری که تحقیرشون می کنه. طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری باعث انتخاب همسر سرد و بدرفتار میشه. این افراد از تعصبی بودن خواستگار و دوست پسرشون خوششون میاد ( تعصب باعث بدرفتاری میشه و متفاوت از غیرت هست که باعث مراقبت مهربانانه می شه ). یا خانمی که اهل روابط هست رو انتخاب می کنن و می خوان تغییرش بدن هر طور شده
  • از دوستی با آدمها اجتناب می کنن چون فکر می کنن به کسی نمیشه نزدیک شد. بنابراین روابط خانوادگی شون محدوده.
  • برخی افراد دارای طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری ممکنه خودشون با دیگران بدرفتاری کنن. مثلا فرزندشونو کتک می زنن. با عروسشون بدرفتاری می کنن. پرخاشگری می کنن با همسر یا همکارشون. یا در حالت شدید اون، از دیگران سواستفاده می کنن و خودشون کلاهبردار و ضداجتماعی میشن.

علائم خطر طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری در همسر یا نامزد

اگه در همسرتون این علائم رو دیدین احتمال بدین که خودتون این طرحواره رو دارین و تحت تاثیرش این فرد رو انتخاب کردین. با مطالعه مقاله طرحواره و ازدواج و جذابیت طرحواره ای بیشتر به علت این علائم خطر پی می برین.

  1. خلق و خوی عصبی داره که باعث ترس و وحشت شما یا فرزندتون میشه.
  2. اهل مواد مخدر و مشروبه.
  3. جلوی خانواده یا دوستانتون شمارو تحقیر می کنه و باعث حس بی ارزشی می شه.
  4. به نیازهاتون توجه نمی کنه.
  5. وقتی طبق خواسته ش رفتار نمی کنین، بهتون صدمه می زنه یا تهدیدتون می کنه.
  6. زیادی تعصب داره و نسبت به آدما بدبینه.
  7. خود او هم طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری داره و بهتون دروغ می گه یا فریب میده و یا پنهان کاری می کنه مثلا حقوقشو نمی گه.
  8. قابل اعتماد نیست و بهتون خیانت می کنه. می تونین مقاله طرحواره و خیانت رو بخونین و رابطه بیشتر این طرحواره رو با خیانت متوجه بشین.

 

معرفی فیلم

برای اینکه با طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری بیشتر آشنا بشین شاید بهتر باشه فیلم های ملی و راه های نرفته، قرمز رو ببینین.

هر دو شخصیت مرد این فیلمها، این طرحواره رو در حد شدید دارن.

لزومی نداره شدت این بدبینی و منفی گرایی نسبت به آدما تو شما خیلی باشه که مطمئن باشین توی این تله افتادین، ممکنه خیلی ظریف تو شخصیت شما رخنه کرده باشه.

نشانه های طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری در روابط بین فردی

  1. اغلب احساس می کنین دیگران از شما سواستفاده می کنن، حتی وقتی دلایل و مدارک قابل اثباتی ندارین.
  2. به دیگران اجازه می دین با شما بدرفتاری کنن به این دلیل که از اونها می ترسین یا حس می کنین که حق شماست با شما بدرفتاری کنن.
  3. به دیگران رودست می زنین و قبل اینکه به شما حمله کنن، شما پیش دستی می کنین.
  4. از بازگویی زندگی تون اکراه دارین، چون نگرانین مبادا دیگران بخوان ازتون سواستفاده کنن.
  5. سعی می کنین که نقاط ضعف خودتونو پنهان کنین چرا که می دونین اگه بند به آب بدین، دیگران ازتون نقطه ضعف می گیرن.
  6. چون طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری دارین فکر می کنین دیگران از رنج کشیدن شما لذت می برن.
  7. در کنار دیگران راحت نیستین مثلا پیش خانواده همسرتون چون زیادی به رفتارشون حساسین و نگرانین شمارو تحقیر کنن.
  8. به راحتی جلوی دیگران تسلیم می شین چون ازشون حساب می برن.
  9. به دیگران اجازه می دین از شما سواستفاده کنن چون می گین بهتر از اینه که اصلا کسی رو نداشته باشم و تنها باشم.
  10. به خوبی و محبت دیگران اعتماد ندارین، فکر میکنین هیچ گربه ای در راه رضای خدا موش نمی گیره.
  11. بخش مهمی از دوران کودکی تون رو به یاد نمیارین.
  12. بخاطر طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری ای که دارین، وقتی از کسی می ترسین، بخش مهمی از افکار، احساسات، خواسته ها و تمایلات شما سرکوب میشه و انگار خود واقعی شما در برابر اون فرد از صحنه محو میشه.
  13. از دعوا و حرف و حدیث به شدت می ترسین.
  14. برخی اوقات رفتارتون با دیگران مثلا همسر و فرزندانتون ظالمانه و بی رحمانه میشه.
  15. در رابطه با دیگران، اغلب احساس درماندگی می کنین.

فکر می کنین دیگران نیتها و انگیزه های بدخواهانه دارن، حتی زمانی که شواهد مستدلی ندارین ولی باز هم این احساس دست از سر شما برنمیداره و فکر می کنین مردم گرگن

فیلم ملی و راه های نرفته

 

فیلم قرمز

 

درمان طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری

اگه شما هم نشانه های طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری رو تو خودتون می بینین، بهتون دو تا راهکار روانشناختی میدم که سعی کنین انجامش بدین:

  1. وقتی فکر منفی ای توی ذهنتون میاد، به شکل بالغانه و مث دانشمندان اونو آزمایش و بررسی کنین. مثلا از طرف مقابلتون سوال کنین. بدون اینکه ذهن خوانی کنین و یا غیب گویی داشته باشین. و فکرهای خودتونو فرافکنی کنین. مثلا بپرسین : ببین اونجا که اون حرفو زدی ، من متوجه منظورت نشدم. تعجب کردم . میشه برام توضیح بدی چی شد که اینو گفتی ؟ یا منظورت چی بود؟
  2. طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری سرشار از افکار منفیه، اگه تو ارتباط با همسر یا عشقتون افکار منفی میاد، مدارک بالغانه ای براش پیدا کنین، همچنین مدارکی بر علیه فکرتون هم پیدا کنین. مث کارآگاه ها این مدارک رو کنار هم بگذارین و نتیجه گیری کنین. باید یاد بگیرین زود گول طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری رو نخورین.
  3. یه نکته طلایی اینکه بلافاصله تا فکر منفی به ذهنتون میاد واکنش و رفتاری نشون ندین. صبر کنین.کودک آسیب پذیر درونتون رو آروم کنین. وقتی همه بررسی هارو انجام دادین تازه برین سراغ پرسش کردن بالغانه و مطرح کردن سوال و ابهامتون. طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری وقتی فعال میشه باعث میشه شما واکنش تند نشون بدین. اگه تمرین کنین که واکنشهاتونو به تاخیر بندازین، کم کم طرحواره بی اعتمادی و بدرفتاری رو کنترل می کنین.
  4. افراد دوروبرتون رو گلچین کنین و با هر کسی دوست و هم صحبت نشین. اگه اطرافیانتون آزارگر هستن، یا باید جراتمندی بالغانه یاد بگیرین و باهاشون قاطع باشین و اجازه بدرفتاری ندین یا اینکه ارتباطتتونو محدود کنین و در حد ضرورت ارتباط داشته باشین.
  5. اگه بیش از حد رازنگهدار هستین، شروع کنین به آزمون رفتاری و از موضوعات ساده شروع کنین پیش دیگران گفتن و بعد ببینین آیا شما آسیبی میبینین؟ بررسی کنین آیا دیگران با طرح این مسائل آسیبی می بینن؟

 

طرحواره بی اعتمادی بدرفتاری دلیل خیلی از قهرها، اصطکاکهای ارتباطی با دوستانتون ، مشکلات زناشویی، و طلاقهاست. حیفه که با درمان نکردن اون از طریق مشاوره با یه طرحواره درمانگر خوب و طی کردن مسیر طرحواره درمانی، یه زندگی از هم بپاشه یا رابطه قطع بشه.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

 

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *