آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره منفی گرایی و بدبینی

طرحواره منفی گرایی و بدبینی

توجه کنید:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محصولات مربوط به شناخت، معرفی و مباحث تکمیلی و راهکار های درمان ۱۸ طرحواره ی یانگ در سه فصل مجزا برای شما عزیزان ارائه شده است که شما عزیزان میتوانید این محصولات را به راحتی تهیه کرده و استفاده کنید. همچنین برای معرفی، شناخت و درمان هر طرحواره به صورت جداگانه نیز محصول آموزشی(مربوط به طرحواره ی مد نظر شما) یرای شما عزیزان ارائه شده است که شما میتوانید این محصولات را هم خیلی راحت تهیه کنید و استفاده نمایید.

طرحواره ها و تله های زندگی                             شناخت طرحواره ها                             طرحواره درمانی

۱-مبانی اولیه شناخت طرحواره ها            ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار                 ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها

شما عزیزان برای طی کردن پروسه ی کامل شناخت تا درمان طرحواره ها(۱-شناخت طرحواره ها ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها) باید این سه محصول را به صورت جداگانه تهیه کرده و استفاده کنید.

ما برای رفاه حال شما عزیزان این سه محصول را به صورت یک پکیج(پکیج دوره جامع شناخت و درمان طرحواره ها(خودشناسی با طرحواره ها) ) با قیمتی بسیار عالی و با تخفیف ویژه ارائه داده ایم. شما میتوانید این پکیج استثنایی را خریداری کنید و از هر سه محصول استفاده کنید.

با یک تیر سه نشون بزن(برای خرید پکیج اینجا کلیلک کنید)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

طرحواره منفی گرایی و بدبینی

سال ها بود مشاوره می رفت. با روانشناسان مختلف. ولی هر کدوم رو نیمه کاره رها کرده بود. از هیچکدوم راضی نبود. یکی از سوالات اساسی که ما می پرسیم اینه که تا الان برای حل مشکلاتت چه کارهایی کردی؟ چه درمان هایی رو پیگیری کردی؟ چه تکنیکهایی رو اجرا کردی؟ نتیجه چی بوده و چی شده نتیجه نگرفتی؟
همه اینها برای اینه که بدونیم اون چه مسیری رفته. و دوباره کاری نکنیم. خب در اغلب مواقع اینکه فرد سالها مشاوره رفته و نتیجه نگرفته خودش یه نشونه است برای مشکل عمیق مراجع.
همکارم اونو به من ارجاع داده بود برای طرحواره درمانی و بخشی از مسائلش رو گفته بود. اما خواستم بدون پیش گویی و با ذهنی پاک با خودش مواجه بشم.
گفتم خب مساله ای که بخاطرش مشاوره اومدین چیه؟
گفت: خانم دکتر من این همه مشاوره می رم باز مجبورم همه رو از اول تعریف کنم. چرا مشاور قبلی که شمارو معرفی کرده همه حرفامو نزده؟
گفتم: چرا. باهام صحبت کردن شما بخاطر افسردگی پیششون رفتین. ولی من اینجا مسائلتونو با روش خودم بررسی می کنم. شما یخشهای مهم مشکلاتتونو بگین.
با نارضایتی گفت: خانم زندگی من همش مشکله. شوهرم درکم نمی کنه. چون خودش صبح می ره سرکار. انتظار داره من صبح زود بیدار بشم. من صبح تا شب باید با دو تا بچه دوقلوی ۳ ساله ام سرو کله بزنم، شب که شوهرم میاد میگم بچه هارو ببر بیرون. میگه چرا خودت نبردی. میگم باهاشون بازی کن. میگه من خسته ام. اینارو دورو بر من نیار. خب اونا هم باباشونو می خوان. من از شوهر شانس نیاوردم. شوهرم روزای تعطیل باید بره کارای پدر پیرشو انجام بده. بجای اینکه برای ما وقت بگذاره. شوهرم میگه اینهمه کار میکنم خرجی میارم. صبح تا شب جون میکنم واسه تو و بچه ها، دیگه چکار باید برات بکنم. باید کلی هم خداروشکر کنی. خیلی ها اینارو هم ندارن. (غر زدن زیاد از نشونه های طرحواره منفی گرایی و بدبینی).
ولی من میگم مگه همه چی پول و خرجیه. من دوست دارم شبا بیدار بمونم با خیال راحت فیلم ببینم. فقط شبا از دست بچه ها راحتم. خب صبح نمی تونم زود بیدار شم صبحانه آماده کنم. بچه هامم شرو شیطونن. میریزن و می پاشن. خونه رو کثیف میکنن. از شانسم دوقلوان. خسته م می کنن. خودم تو خونواده شلوغ بودم. دوست داشتم تنها باشم به این زودی بچه دار نشم. بس که مادرشوهرم و مادرم اصرار کردن و در گوش شوهرم خوندن که ما نوه می خوایم. حالا بیان خودشون بزرگش کنن. مامانم که خودش وقت نداشت برا ما بذاره. همش می رفت خونه این و اون کار می کرد. بابام بیکار بود و یه وقتایی هم به زور سرکار می رفت. من از بچگی بدبختی کشیدم. اصلا طالع من با بدبختیه. چی بگم خانم. مامانم میگفت سرنوشت شماهام مث من میشه. با این بابایی که دارید. بابام هم تو خونه می موند و به ما دعوا می کرد. فحش می داد. می گفت بی عرضه این. هیچی نمیشین.
گفتم با یه شوهر پولدار ازدواج کنم دیگه خیالم راحته. زندگی م مث مامانم نمیشه. ولی با این شوهری که من دارم این زندگی م بهتر از زندگی مامانم نیست. انرژی ندارم. دلم می خواد برم بیرون شاغل باشم خودم. ولی با این بچه ها مگه میشه؟
پدرم بی محبت. مادرم بی محبت. شوهرم بی محبت. میدونم بچه هامم همین میشن. بعد شوهرم میگه تو منفی بافی. قدر زندگی تو نمی دونی.
بنظر شما برای این مشکلات راه حلی هست؟ نیست دیگه.
تو فکر رفتم. زندگی مریم سختی هایی داشت ولی اونقد که خودش فکر می کرد، سیاه نبود. اون با عینک منفی گرایی و بدبینی داشت به زندگی نگاه می کرد. برداشتن این عینک از چشمهای مریم به راحتی امکان پذیر نبود. اینجور آدما واسه هر راه حلی یه اما و ولی دارن. از هر اتفاقی حتی مثبت یه نکته منفی درمیارن. کار سختی در پیش داشتم.

مریم طرحواره منفی گرایی و بدبینی داشت.

من می دونم نمیشه، من می دونم ما می میریم، من می دونم ما آخرش گیر می افتیم.

این صدای شخصیت منفی گرا در انیمیشن زیبای سفرهای گالیوره.

صدایی که ما توی کودکی مون زیاد شنیدیم.

شما چطورین؟ شما مثبت گرا هستین یا منفی گرا؟ توی ذهن کلام و رفتارتون چی دیده می شه؟

اطرافیانتون چطوری ان؟ بیشتر از اونها چه حرفهایی می شنوید؟

منفی گرایی

فکری با صدای منفی

گرچه شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور اونقدرها اوکی نیست ولی تو همین شرایط برخی به مثبتها و برخی بیشتر به منفی ها می پردازن که حتما دور و برتون دیدینشون.

عبارتهای منفی راجع به زندگی، دنیا، مسائل مالی، مرگ و بیماری،خیانت،مشکلات ارتباطی، اشتباهات انسانی و … مربوط به طرحواره منفی گرایی و بدبینی هست که در اطرافتون زیاد می شنوید و حتی ممکنه خودتون هم به کار ببرید.

طرحواره چیه؟

منظور از طرحواره، باورها و هیجانات غیرمنطقی و به شدت منفی ای هست که ما بخاطر مشکلات زندگی و رخدادهای نامطلوب زندگی، به دام اونها می افتیم و برای نجات خودمون از دست اونها دست به یه سری رفتارهای نابالغانه می زنیم و اینها باعث میشن که شرایط زندگی ما دشوارتر بشه.

برای خودآشنایی به روش طرحواره ها، محصول دوره صوتی جامع شناخت طرحواره ها رو تهیه کنین.

درسته که توی دنیا اتفاقات منفی زیاد رخ میدن اما نمیشه رویدادهای مثبت رو هم ندیده گرفت. این همه اختراع، درمان بیماریها، آگاه شدن خانواده ها نسبت به زمانهای قدیم، افزایش سطح رفاه و … هم نشون از این میده که زندگی اونقدرها هم بد نیست.

 

نشانه های طرحواره منفی گرایی و بدبینی

  • آدمای منفی گرا نقش بازی نمی کنن. چهره ای که نشون می دن واقعا از درون هم همینقدر تیره است. ممکنه کسی باشه که منفی گرایی ش شدید نباشه و تو کلامش خیلی نبینید اما اگه کسی داره حرفهای منفی می زنه مطمئن باشین حتما این طرحواره رو داره.
  • افرادی که توی این تله زندگی افتادن بیشتر اتفاقات منفی زندگی رو می بینن. اشتباهات رو برجسته می کنن. کم و کاستی های آدمها، اقوام، شهرشون یا کشورشون رو …
  • مدام غر می زنن از مشکلات شکایت و ناله می کنن و با اینکار تهوع روانی خودشونو روی شما خالی می کنن، ایراد می گیرن، نا امیدتون می کنن.
  • افراد دارای طرحواره منفی گرایی و بدبینی، ناراحتی ها رو تشدید می کنن. و تو بیان جنبه های ناقص زندگی اغراق می کنن. از نظر ارتباطی این افراد دوستان خوبی نمی تونن برای شما باشن. چرا که وقتی پیشتون که هستن انرژی روانی شما رو می گیرن. و زمانی که از پیش این آدما بر میگردین حس می کنین درونتون خالی شده. و البته این افراد تا مدتی با مظلوم نمایی جذب محبت و توجه می کنن ولی بعدش دیگران خسته میشن و کمتر پای حرفهاشون می شینن.
  • پس اینکه شما از رویاها و اهدافتون پیششون بگین بیشتر به ضررتونه چرا که بلافاصله چندتا نکته منفی می گن و دلسردتون می کنن.
  • طرحواره منفی گرایی و بدبینی می تونه تو یه جامعه که پر از مشکلات داخلی هست و یا با جوامع بیرون از خودش مشکل داره، زیاد بشه چرا که هر چه مشکلات و چالشها بیشتر باشه احساس درماندگی که به فرد میده بیشتره و طبیعتا وقتی آدما ببینن نمی تونن کاری برا کشورشون بکنن نومیدی شون بیشتر میشه.
  • تو ذخیره کلامی و فکری این افراد، داستانهای زیادی از خیانت، بدبختی، دزدی و … وجود داره. اطرافیانش در حقش کوتاهی کردن مثلا والدینش در کودکی یا همسرش یا دوستش، همکارش یا همسایه اش.
  • این ضرب المثل هارو تو صحبتهاشون می شنویم : دوستی با هر که کردم خصم مادرزاد شد… با یه گل بهار نمیشه…
  • همسر و فرزندان کسانی که طرحواره منفی گرایی و بدبینی رو شدید دارن خیلی اذیت می شن چرا که توی خونه مدام حرفهای منفی می زنن. این افراد حس قربانی بودن توی زندگی و روابط رو دارن چه مربوط به گذشته شون باشه و چه زندگی مشترک و یا فضای شغلی.
  • دیدگاه اونا توی روابط من خوب نیستم دیگران خوب نیستن یا من خوب نیستم دیگران خوبن، هست. بهرحال حس خوبی به خودش، زندگی و هر آنچه متعلق به اونه نداره.
  • بیشترین هیجانی که تجربه می کنن غم و درماندگی و نا امیدیه، بنابراین هم تو گفتارشون می بینیم که میگن؛ خب که چی بشه. هم ممکنه خودشون تو ذهنشون اینو بگن برای خیلی موارد.

پیشنهاد میکنم مقاله طرحواره و ازدواج رو مطالعه کنین.

 

خطاهای شناختی و طرحواره منفی گرایی و بدبینی

  • فیلتر منفی: افراد دارای این تله، رویدادها و آدمهارو از این فیلتر رد می کنن و موارد مثبت اونهارو ندیده می گیرن و موارد منفی رو می بینن و برجسته می کنن.
  • فاجعه سازی: از هر اتفاق منفی یک فاجعه می سازن و اونو بزرگ نمایی می کنن. مثلن همسرشون لباسی رو سوزونده، طوری برخورد می کنن انگار یه شکست مالی سنگین خوردن.
  • پیش گویی منفی: پیشاپیش برای برنامه های زندگی پیشگویی منفی می کنن و با نومیدی به آینده نگاه می کنن مثلن می گن من که کنکور قبول نمیشم. ممکنه بچه م مشکل دار به دنیا بیاد. سر این کارم برم فایده نداره و من پولدار نمیشم.

 

معرفی فیلم ( سفرهای گالیور )

شخصیت منفی گرای فیلم سفرهای گالیورو یادتونه. این نمونه بارزی از این طرحواره ست و شاید هر کدوم از ما یه درجه ای از این شخصیت رو درونمون داشته باشیم.

شاید بگین من طرحواره منفی گرایی و بدبینی ندارم.

نه من اینطوری نیستم بابا .

اینقدر هم حالم بد نیست دیگه.

درسته اگه این ویژگیها رو به خیلی ها بگیم ممکنه بگن نه. من اینطوری نیستم من خیلی هم مثبت نگرم اما با عمیق شدن تو سبک زندگی ش، توی پرداختن به روابط و اهدافش یا گفتگوهای درونی اش میشه ردپای این طرحواره ناسازگار رو دید. و همونطور که گفتم ممکنه شدتش زیاد نباشه و به عبارتی خیلی تابلو نباشه.

چالش بدبختی

دلایل شکل گیری طرحواره منفی گرایی و بدبینی

  • سرگذشتی که تو کودکی داشتن شاید فقر، ورشکستگی، و مشکلات خانوادگی باعث شکل گیری این تله زندگی شده.
  • بدرفتاری والدین، بی توجهی والدین یا انتظارات زیاد والدین هم زندگی رو برای فرزندان سخت می کنه و اونها رو به این دیدگاه ناتوان ساز می رسونه.
  • منفی گرایی خود والدین که برای بچه ها تبدیل به یه الگو شده، وقتی خانواده همواره اخبار منفی رو دنبال کنن، خبرهای منفی رو تکرار کنن، این ذهنیت که همه چیز این دنیا بده و درست شدنی نیست، شکل می گیره. و بدبینی توی زندگی رو ایجاد می کنه.
  • مشکلاتی که از نظر اجتماعی وجود داشته و شرایط جامعه که بد بوده مثلا دوران جنگ و مشکلات اقتصادی کشور و … رخدادهای منفی پشت سرهم مثل زلزله، سیل و …طرحواره منفی گرایی و بدبینی رو بوجود میاره. پس تو کشورهای جهان سومی این تله رو بیشتر می بینیم.
  • اتفاقهای منفی پشت سرهم مثل از دست دادن پدر، بعد از اون فقر، بعد از اون بیماری یکی دیگه از اعضا خانواده و …. منجر به این میشه که بچه ها احساس نومیدی کنن و امیدی به بهبود اوضاع نداشته باشن.
  • همچنین شرایط ژنتیکی این افراد که بیشتر مستعد افسردگی هستن و کمبود نروترنسمیترهای مغزی (مواد شیمیایی مغز) که شادی آور هستن مثل سروتونین و …. منجر به خلق پایین اونها و روحیه منفی نگرشون می شه. محصول صوتی رایگان درمان افسردگی رو بهتون پیشنهاد می کنم.

 

 

طرحواره منفی گرایی و بدبینی و سه نوع رفتار متفاوت اون

کسانی که این ذهنیت منفی رو دارن یا:

  • تمرکزشون روی سختی ها، مشکلات و نقص های دنیا و زندگی و اطرافیان و زندگی شونه. پرونده قطوری از بدیهای دنیا و آدمهارو تو ذهنشون دارن، تو اظهار درد و بیماری اغراق می کنن. و دائم نگران این هستن که نکنه اتفاقات منفی و فاجعه آمیزی چه توی روابط یا زندگی یا شغلشون براشون بیافته. نیمه خالی لیوان رو دیدن مختص این افراده. توی هر شغلی برن جنبه های منفی شو می بینن و امیدی به رشد درآمدشون ندارن و باعث میشه تلاش زیادی هم نکنن.
  • طرحواره منفی گرایی و بدبینی کاری میکنه که اونها با پناه بردن به خیالپردازی و خوردن و خوابیدن و فیلم دیدن و مهمونی و مسافرت رفتن سعی می کنن حواسشونو از مشکلاتی که واقعا دارن یا توی ذهنشون دارن، پرت کنن.
  • گاهی خودشونو به بی خیالی می زنن و دچار خوش بینی افراطی میشن. چک دارن ولی میگن بیخیال پاس میشه، بعد که طلبکار میاد بازم قول الکی می دن و این چرخه ادامه پیدا می کنه. تو کلاسهای مثبت نگری می رن، کلیپهای مثبت نگری رو نگاه می کنن ولی اینها به طور موقتی حالشونو خوب می کنه و چون تغییر رفتار پایدار نمی دن دوباره این فرایند تکرار می شه.

 

طرحواره منفی گرایی و بدبینی و فرزندپروری

والدینی که این طرحواره رو دارن:

  • متاسفانه بیشتر نکات منفی فرزندشونو می بینن مثل عیب و نقص هاشو و یا اشتباهاتشو
  • الگویی منفی از بدبینی برای بچه هاشون هستن و طرز فکرشونو انتقال میدن. بچه ها همون دیدگاهی رو به دنیا پیدا می کنن که والدین دارن.
  • اجازه شادی و بیخیالی و راحتی به بچه هاشون نمیدن بسکه نقطه های سیاه زندگی رو به نمایش می ذارن و از اونا حرف می زنن مثلا میگن بازی کنی که چی بشه. این مهمونی بریم که چی بشه.
  • اگه افسردگی داشته باشن تعامل مثبتی نه با زندگی و نه فرزندانشون دارن.

مقاله طرحواره و فرزندپروری شناخت بیشتری از رابطه تله ها با پرورش فرزند بهتون میده.

درمان طرحواره منفی گرایی و بدبینی

اگه شما هم این طرحواره رو دارین باید:

  • در نظر داشته باشین که دارین فضای اطراف خودتونو مسموم می کنین و دیگران از شما زده می شن، پس زودتر شروع کنین به کمتر حرف منفی زدن. می تونین خودتونو جریمه کنین که هر وقت جمله منفی ای گفتین بعدش یکی دوتا جمله مثبت بگین.
  • قبل از اینکه توی دورهمی یا مهمونی وارد بشین با خودتون قرار بگذارین درباره چند موضوع مثبت صحبت کنین و از قبل اون موضوعات رو انتخاب کنین.
  • برخلاف طرحواره منفی گرایی و بدبینی که شواهد منفی رو گردآوری می کنه، هر شب قبل خواب به این فکر کنین که چه اتفاقهای مثبتی تو اون روز افتاده و بابت اونها شکرگزاری کنین. حتی اتفاق ساده ای مثل زنگ زدن دوستتون، یا دیدن یه فیلم خنده دار، بازی کردن بچه ها تون با هم، یه مشتری خوش رو و جدید
  • ممکنه طرحواره شما همراه با اختلال افسرده خویی، وسواس، اختلال دوقطبی و …. همراه باشه. حتما برای درمان دارویی و رواندرمانی اقدام کنین. همچنین مقاله وسواس فکری و عملی رو بخونین.
  • بدونین که با طرحواره درمانی و مراجعه به طرحواره درمانگر می تونین خاطرات هیجانی ای که تو دوران کودکی براتون ایجاد شده و باعث شکل گیری این طرحواره شده رو کشف و از شدت هیجاناتشون کم کنین.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

 

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *