آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره وابستگی و بی کفایتی

طرحواره وابستگی و بی کفایتی

توجه کنید:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محصولات مربوط به شناخت، معرفی و مباحث تکمیلی و راهکار های درمان ۱۸ طرحواره ی یانگ در سه فصل مجزا برای شما عزیزان ارائه شده است که شما عزیزان میتوانید این محصولات را به راحتی تهیه کرده و استفاده کنید. همچنین برای معرفی، شناخت و درمان هر طرحواره به صورت جداگانه نیز محصول آموزشی(مربوط به طرحواره ی مد نظر شما) یرای شما عزیزان ارائه شده است که شما میتوانید این محصولات را هم خیلی راحت تهیه کنید و استفاده نمایید.

طرحواره ها و تله های زندگی                             شناخت طرحواره ها                             طرحواره درمانی

۱-مبانی اولیه شناخت طرحواره ها            ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار                 ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها

شما عزیزان برای طی کردن پروسه ی کامل شناخت تا درمان طرحواره ها(۱-شناخت طرحواره ها ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها) باید این سه محصول را به صورت جداگانه تهیه کرده و استفاده کنید.

ما برای رفاه حال شما عزیزان این سه محصول را به صورت یک پکیج(پکیج دوره جامع شناخت و درمان طرحواره ها(خودشناسی با طرحواره ها) ) با قیمتی بسیار عالی و با تخفیف ویژه ارائه داده ایم. شما میتوانید این پکیج استثنایی را خریداری کنید و از هر سه محصول استفاده کنید.

با یک تیر سه نشون بزن(برای خرید پکیج اینجا کلیلک کنید)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

طرحواره وابستگی و بی کفایتی

با توپ پر اومده بود. اومده بود تکلیفشو معلوم کنه. با کی؟ با زنش.
خسته شده بود. ده سال بود ازدواج کرده بود. می گفت از اول زندگی هی زنم گفته من اینکارو بلد نیستم من اون کارو بلد نیستم… من تو خونه مامانم نازپرورده بودم مامانم هوامو داشته. برام سخته. بهم فرصت بده یاد می گیرم. منم به این امید صبر کردم. گفتم خب شاید سنش کمه. ۱۹سالشه. هی منتظر موندم منتظر موندم. خودم وقتایی که خونه بودم یه سری کارهارو انجام می دادم. خیلی وقتا مامانش اومده خونمون. کارارو کرده خونه رو جارو زده به کابینت هاش رسیده.
گفتم خب اشکالش چیه؟ چی اش برات آزاردهنده است؟
گفت خانم دکتر، من زن گرفتم که اون خانم خونه باشه. خودش این کارها رو بکنه.
من دوست دارم همسرم اینکارهارو بکنه.
خوشم نمیاد یه زن دیگه بیاد کابینتای خونه منو تمیز کنه. یخچال خونه منو تمیز کنه. غذا بپزه. نمیدونم چرا زنم حاضر نیست یه تکونی به خودش بده. خودشو به تنبلی می زنه. مامانش میگه دختر من کار نکرده تو خونه ازش توقع نداشته باش.
گفتم موقع خواستگاری اینو نمی دونستی. گفت فکر می کردم خب هر دختری که می خواد ازدواج کنه، بلده کارای خونه داری رو انجام بده فکر نمی کردم مهم باشه. آخه خواهرای خودمو دیده بودم که آشپزی می کنن وقتی مامانم نیست. کارای مختلف انجام میدن. اون موقع من فقط می گفتم یه زن آروم و خوش اخلاق می خوام. اونم گفت من آرومم. راست میگه اصلا خونسرده خونسرده. من کلی حرص می خورم میام خونه می بینم به بچه ام نرسیده. پای گوشی و تلویزیونه دائم. منم که عصبانی میشم یه کم بلند میشه کاری انجام میده و غذایی می پزه.
گفتم: گفتی مامانش غذا می پزه. گفت خب خانم دکتر نه اینکه صفر باشه و اصلا آشپزی نکنه، ولی هر غذایی که غذا نیست. برنجی که دونه هاش سفت باشه چون دیر بلند شده درست کنه قابل خوردن نیست. باور کنین بهترین برنج رو می گیرم.
خانم سخته برام که می بینم وقتی دوستای منم بخوان بیان مامانش باید بیاد کارای خونه مارو انجام بده.
گفتم حالا چی می خوای از مشاوره گفت: من دلم نمی خواد خانمم به دیگران وابسته باشه واسه کاراش. نه اینکه با مامانش مشکل داشته باشم نه. اون بیاد به عنوان مهمون. خانمم کاراشو خودش بکنه. دلم می خواد خانمم خودش بتونه آژانس بگیره تاکسی بگیره . مدام منتظر نباشه من اینور اونور ببرمش یا با کسی دیگه بره. من مرد روشنفکری ام. محدود نکردم زنمو. ولی شانس من اینجور شده. خانم دکتر یادش بدین خودش بره خرید. بره کلاس آشپزی. بره هر آموزشی که لازمه ببینه. اینقد واسه هر چیزی نره سراغ مامانش. باور کنین از خانواده م خجالت می کشم. یه وقتهایی عصبانی میشم ولی خودمو کنترل میکنم از خونه میزنم بیرون که یه وقت کاری نکنم. تازه به خانمم میگم برو کلاس آشپزی. میگه سختمه تنها برم. اگه خواهرم بیاد با اون می رم… خانم دکتر اینارو درست کنین.
بهش فکر کردم . مرد محدودکننده و سختگیری نبود. چی میشه که یه خانم اینقد تو این کارا لنگ می زنه. احتمال دادم خانمش تو تله وابستگی و بی کفایتی گیر افتاده باشه. به چه دلیل؟ شاید حمایت زیادی مادرش باعث شده اون مستقل نشه و آزمون وخطا نکنه و حالا به خودش اعتماد نداشته باشه.. به آقا گفتم حتما برای خانمش وقت بگیره. گفت حتما اینکارو می کنم ولی با مادرش بیاد یا بدون مادرش؟
گفتم : چرا با مادرش. خندید گفت خب می دونم خانمم میگه مادرمم باید همراهم باشه… و رفت.

 

زندگی به تنهایی سخته.

آدم نمی تونه خودش کارهاشو انجام بده. حتما به وجود کسی نیاز داره. به راهنما، یه حامی، یکی که بگه چکار بکنی چکار نکنی. اگه یه وقت اتفاقی افتاد و جایی گیر افتادی به دادت برسه.

تو این دوره زمونه آدم به پارتی و آشنا نیاز داره یا یه بابای پولدار که یه سرمایه حسابی بهت بده. یا مامانی که همیشه واسه کارها بتونی روش حساب کنی. تو بچه داری. آشپزی و ….

این حرفها براتون آشناست؟

این عبارتها، صدای یکی از طرحواره های ناسازگار بنام طرحواره وابستگی و بی کفایتی هست.

اصلا طرحواره چیه؟ چیزی درموردش میدونی؟

طرحواره ها یه چرخه ای از باورها و احساسات و رفتارهای نامطلوب هستن که باعث میشن ما توی ارتباطات و زندگی شخصی مون ذهنیت و رفتار سالمی نداشته باشیم. این چرخه تا آخر عمر تکرار میشه و باعث میشه ما بارها ضربه بخوریم.

 

-کسی که فکر می کنه نمی تونه به تنهایی از پس کارهاش بربیاد. کارهای ساده ای که دیگران انجام میدن به تنهایی  و کارهای سخت. از رانندگی گرفته تا زدن یه مغازه و کار و کاسبی راه انداختن. تا آشپزی و خونه داری و خرید و دفاع کردن از خود جلوی دیگران.

-مردهایی که کارهای فنی خونه رو بخاطر طرحواره وابستگی و بی کفایتی انجام نمیدن و برای هر کاری از دیگران کمک می خوان.

-کسانی که این این تله رو دارن ممکنه برای انتخاب رشته شرایطی رو در نظر بگیرن که خیلی از والدینشون دور نشن چون تنها زندگی کردن براشون سخته. حتی تو محیط خوابگاه.

مساله این افراد، تنهایی عاطفی نیست. بلکه تنهایی تو انجام کارهاست. یعنی فک می کنن خودشون به تنهایی از پس کارهاشون برنمیان. و باید کسی کنارشون باشه.

این افراد تو ازدواج و دوستی ها، افراد چسبنده ای ان که ممکنه خیلی واضح یا غیرمستقیم کارهاشونو به عهده طرف مقابل بگذارن. مثلا بگن تو بیا دنبالم. دوست دارم تو بیای ( در حالیکه درونشون از تنها سوار ماشین شدن یا رانندگی می ترسن ). یا کارشونو از بابا یا برادرشون جدا نمی کنن به این بهونه که میگن اونا منو حمایت می کنن یا بابام تنها میشه یا دیگران به ادم ضربه می زنن ولی بابا هوای آدمو داره.

یه مثال

یادمه تو بیمارستان. یه مادری بود که برای زایمان دخترش اومده بود. ولی نمی تونست لباسهای نوزادو  ( نوه شو ) بپوشه با اینکه من یادش دادم ولی باز حاضر نبود خودش اینکارو بکنه و می رفت سراغ پرستارها یا خانمهای دیگه. (بعدا متوجه شدم که دخترش هم طرحواره وابستگی و بی کفایتی داره، طبیعتا از مادرش الگوبرداری کرده بود).

یا موقعی که پرستار یادش میداد چطوری به دخترش کمک کنه به نوه ش شیر بده اصلا توجهی نمی کرد و برای دفعات دیگه باز می رفت سراغ پرستار و میگفت من بلد نیستم.

مردی که توی تله زندگی وابستگی و بی کفایتی افتاده باشه و به بلوغ و پختگی برای ازدواج نرسیده باشه و هنوز پسر مامان باباشه، همسرش خیلی اذیت میشه. ممکنه این مرد سالها پیش خانواده ش زندگی کنه و حاضر به استقلال نباشه و توجیهش این باشه که ما به بزرگترا نیاز داریم اونا چندتا لباس از ما بیشتر پاره کردن. خوب و بد مارو می دونن.

 

نشانه های طرحواره وابستگی و بی کفایتی

  • جدا نشدن از خانواده به این صورت که وقتی ازدواج کرده و شرایطشو داره، حاضر نمیشه خونه مستقل تهیه کنه و می خواد پیش والدینش بمونه. با این بهونه که اونها بزرگترن، خیر و صلاح مارو می خوان. راهنمایی مون می کنن.
  • مستقل نشدن از خانواده به صورت رفتاری و روانی. دختر خانمی که ازدواج می کنه ولی هر روز خونه مادرشه. یا آقایی حتما باید اول بره یه سر به مامانش بزنه، بعد بره خونه ( باید دقت کنیم که والدینش واقعا بهش نیاز ندارن هر چند ممکنه اونها هم وابسته باشن و کارهاشونو رو دوش بچه هاشون بندازن)
  • طرحواره وابستگی و بی کفایتی به فرد القا می کنه که تو اگه خودت تنهایی کاراتو انجام بدی ممکنه اشتباه کنی، پس بهتره واسه هر کاری از دیگران مشورت و کمک بخوای. این تا حدی ممکنه پیش بره که حتی یه پسر ۲۳ ساله از مامانش بپرسه من چی بپوشم؟ یا آقایی که خانمش براش لباس می خره. یا آقایی که کارهای فنی ساده خونه رو به دیگران واگذار می کنه درحالی که فرصتشو داره.
  • نوجوانی که مادرش هنوز تو انجام تکالیف باید کنارش باشه یا نتونه رفتار با دوستانش رو مدیریت کنه، هم طرحواره وابستگی و بی کفایتی داره.
  • تصمیم گیری، انجام دادن کارهای جدید برای فردی که این طرحواره رو داره سخته.
  • احساس اضطراب و ناتوانی دو هیجان منفی و شایعی هست که تجربه میشه.
  • عزت نفس و بویژه اعتماد به نفس این افراد به شدت کمه. برای افزایش عزت نفس می تونین محصول رایگان دوره صوتی عزت نفس رو تهیه کنین
  • کسانی که توی این تله زندگی گیر افتادن، بخاطر احساس بی کفایتی به دیگران وابسته می شن. این وابستگی عاطفی نیست. بلکه عملکردی هست. و معمولا اطرافیانشون رو خسته می کنن، چون می خوان بار زندگی شونو رو دوش دیگران بندازن.
  • این افراد ممکنه بهونه های مختلفی برای انجام ندادن کارهاشون بیارن مثلا بگن من ضعیفم از نظر جسمی یا اعصابم نمی کشه، یا اهل این کارا نیستم یا به خودم مطمئن نیستم که درست انجامش بدم.
  • گاهی افراد دارای طرحواره وابستگی و بی کفایتی ممکنه مستقل نمایی داشته باشن و بخوان همه کارهارو خودشون انجام بدن. اعلام بی نیازی می کنن از دیگران، مدام چالشهای جدید قبول می کنن و با ترس هاشون دست و پنجه نرم میکنن.
  • تو سبک جبران افراطی کاملا برعکس طرحواره شون عمل می کنن یعنی از کسی مشورت نمی گیرن.
  • از تنهایی سفر کردن می ترسن، فکر می کنن به یه همراه و همسفر نیاز دارن.
  • تو هیچ دوره ای از زندگی شون تنها زندگی نمی کنن.
  • موفقیتها و دستاوردهای خودشونو دست کم میگیرن ( به سبک والدین غلط گیرشون ) و این منجر به بی انگیزگی بیشتر میشه و زودتر کارو رها می کنن.

 

دلایل پدیدایی طرحواره وابستگی و بی کفایتی

  • . حمایت زیاد پدر و مادر از فرزندشون. و اینکه نگذاشتن اون کارهاشو با وجود اشتباهات انجام بده تا خودش یاد بگیره و مستقل بشه.
  • والدین حال و حوصله آموزش درست مسوولیت پذیری رو نداشتن.
  • والدین درگیر مشکلات خودشون بودن یا اصلا حضور نداشتن. و ممکنه نگهداری و تربیت فرزند به دست کسی سپرده شده که اون بلد نبوده به کودک آموزش بده ( مثلا مادربزرگ ) و یا توانشو نداشته.
  • والدین غلط گیری که مدام روی اشتباهات فرزند دست گذاشتن و اونو به احساس بی کفایتی رسوندن. بویژه والدین سختگیر و وسواسی….
  • والدین مدام کودک رو از خطرات ترسوندن و نذاشتن کاری یاد بگیره.
  • کودک خواهر و برادر بزرگتر داشته و اونها کارارو انجام میدادن و به این فرد مسوولیتی ندادن.
  • خود والدین دارای این تله روانی بودن و کودک الگوی سالمی از مسوولیت پذیری نداشته و اینو یاد گرفته.
  • کودک خلق و خویی داشته که خیلی اکتیو و فعال نبوده و برای یادگیری مهارتها تلاش نمی کرده. بنابراین راحت از زیر بار مسوولیت ها فرار می کرده.
  • کودک بخاطر شرایط روحی و جسمی مشکلاتی داشته که نمی تونسته خیلی خوب عمل کنه و این موجب بوجود اومدن طرحواره وابستگی و بی کفایتی شده.

 

معرفی فیلم

چشم درشت

فیلمی که بر اساس زندگی خانم مارگارت کین ساخته شده. خانم نقاش این فیلم نقاشی های قشنگی می کشید از دختربچه های چشم درشت. اما این خانم خانم تله بی کفایتی و وابستگی داشت و فکر می کرد با ازدواج می تونه به خودش و دخترش کمک کنه. پس با یه مرد ازدواج می  کنه . و اون مرد نقاشی های خانم رو بنام خودش میزنه . سالها این روند وجود داشته و این سواستفاده ها بوده. تا بلاخره وقتی که خانم قدرت پیدا می کنه و طغیان می کنه .

توی جامعه ما خانمها بخاطر جنسیتشون بیشتر آمادگی دارن که که طرحواره وابستگی و بی کفایتی رو بگیرن. چرا که خانمها ضعیف تلقی می شن. از کودکی به دخترها این پیام داده میشه که تو با یه مرد خوشبخت می شی. و اتفاقا همین طرحواره باعث اشتباهات زیادی توی انتخاب رشته، انتخاب شغل و همسر میشه و حتی ممکنه یه خانم که کلی توانمندی داره سالها با یه مرد که صلاحیت نداره زندگی کنه بخاطر باور اشتباهی که از ناتوانی خودش داره.

 

رگ خواب

این فیلم که با بازی جذاب خانم لیلا حاتمی هست خانمی رو نشون می ده که دارای طرحواره نقص و شرم و همچنین وابستگی و بی کفایتیه. بخاطر این روحیات به مردی وابسته میشه که ازش سواستفاده می کنه و در نهایت طردش می کنه.

 

درمان طرحواره وابستگی و بی کفایتی

  1. کارهایی رو که از انجام دادنش هراس دارین لیست کنین
  2. اونهارو به ترتیب ساده تا سخت درجه بندی کنین
  3. شرایط و امکانات پرداختن به اون کارهارو تا جاییکه می تونین فراهم کنین
  4. و بیشتر از این به تاخیر نندازین و شروع کنین به آموزش دیدن، یادگیری مهارت، آزمون و خطا
  5. و یه کار طلایی دیگه ؛ سعی کنین برای کارهای ساده با دیگران مشورت نکنین یا خودتون انجامش بدین. می تونین از گوگل ، اینستا اطلاعات بگیرین و زودی برای هر مساله ای سراغ دیگران نرید.
  6. همچنین برای درمان طرحواره وابستگی و بی کفایتی اگه کنار کسانی زندگی می کنین که نمیذارن شما مستقل بشین و مستقل کاراتونو انجام بدین، در صورتی که امکانش رو دارین ازشون فاصله بگیرین. مثلا ممکنه مادرتون بگه تو نمی تونی به تنهایی از پس زندگی بربیای، پیش من بمون. سعی کنین اتاقتون رو جدا کنین یا طبقه زندگی تونو جدا کنین و یا مثلا به مادرتون بگین من می خوام خودم سعی کنم غذا درست کنم حتی اگه خرابکاری کنم و غذام بسوزه. یا به پدرتون بگین من خودم می خوام برم سرکار و نیاز نیست تو منو برسونی.
  7. برای درمان طرحواره وابستگی و بی کفایتی خودتون اگه نامزد یا همسرتون بر اساس اصل مساوات داره عمل می کنه و احترام متقابل باهاتون رفتار میکنهو به شما فرصت مسوولیت پذیری و نظردهی می ده، این فرصتهارو از دست ندین.
  8. وقتی تو انجام کارها موفق میشین هر چند کارهای کوچیک، خودتونو تحسین و تشویق کنین.
  9. از دوستی با دوستانی که طرحواره معیار سرسختانه دارن و ممکنه به شما حس ناتوانی و ضعف بدن و شمارو سرزنش کنن، دوری کنین. برای مطالعه بیشتر در زمینه این تله روانی مقاله طرحواره معیارهای سرسختانه و عیب جویی افراطی رو بخونین.
  10. مواظب طرحواره وابستگی و بی کفایتی تو جمع ها هم باشین و تو مهمونی ها و دورهمی و پیک نیکها حتما حتما کارهایی رو شخصا به عهده بگیرین و نسبت به اونها متعهد باشین مثلا اینکه شما یه سری وسایل رو بیارین، یا آماده کردن ناهار یا صبحانه به عهده شما باشه.
  11. الگوهای تکراری وابستگی خودتونو مشخص کنین. بیشتر با چه کسانی و چه موقعیتهایی تو این تله می افتین. اونهارو کشف و خنثی کنین. از قبل برنامه ای برای تغییر این الگوها بچینین.
  12. کتاب اثر مرکب رو بهتون پیشنهاد می کنم بخونین. این کتاب به شما نکته های خوبی درباره مسوولیت پذیری و تلاش کردن پس از شکست، میگه.

و دوست عزیز من

اگه می خوای طرحواره وابستگی و بی کفایتی رو تو خودت از بین ببری باید بدونی که دنیا جاییه که ما رو با چالشهای زیادی مواجه می کنه. اگه از قبل و در وقت مناسب ما آموزش ببینیم و آماده باشیم، می تونیم خودمون چالشها و مساله های زندگی مونو حل کنیم.

اریک برن، رواندرمانگر تحلیل تبادلی می گه؛ زندگی مجموعه ای از مساله هاست و ما مسوول حل این مساله ها هستیم.

اینکه بخوایم بخاطر انجام دادن کارهامون توی ارتباط باج بدیم، باعث میشه حس بدی به خودمون پیدا کنیم. و عزت نفسمون کمتر بشه.

باید بدونین که با تعدیل طرحواره وابستگی و بی کفایتی زندگی براتون زیباتر و راحتتر میشه. خیلی از مراجعانم رو دیدم که وقتی تونستن به خودشون تکیه کنن چقدر احساس رضایتشون بیشتر شده و از زندگی لذت بردن.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

 

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *