آخرین مقالات

آخرین محصولات

طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار

طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار

توجه کنید:

قبل از هر چیز توجه داشته باشید که محصولات مربوط به شناخت، معرفی و مباحث تکمیلی و راهکار های درمان ۱۸ طرحواره ی یانگ در سه فصل مجزا برای شما عزیزان ارائه شده است که شما عزیزان میتوانید این محصولات را به راحتی تهیه کرده و استفاده کنید. همچنین برای معرفی، شناخت و درمان هر طرحواره به صورت جداگانه نیز محصول آموزشی(مربوط به طرحواره ی مد نظر شما) یرای شما عزیزان ارائه شده است که شما میتوانید این محصولات را هم خیلی راحت تهیه کنید و استفاده نمایید.

طرحواره ها و تله های زندگی                             شناخت طرحواره ها                             طرحواره درمانی

۱-مبانی اولیه شناخت طرحواره ها            ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار                 ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها

شما عزیزان برای طی کردن پروسه ی کامل شناخت تا درمان طرحواره ها(۱-شناخت طرحواره ها ۲-معرفی طرحواره های ناسازگار ۳-مباحث تکمیلی شناخت طرحواره ها) باید این سه محصول را به صورت جداگانه تهیه کرده و استفاده کنید.

ما برای رفاه حال شما عزیزان این سه محصول را به صورت یک پکیج(پکیج دوره جامع شناخت و درمان طرحواره ها(خودشناسی با طرحواره ها) ) با قیمتی بسیار عالی و با تخفیف ویژه ارائه داده ایم. شما میتوانید این پکیج استثنایی را خریداری کنید و از هر سه محصول استفاده کنید.

با یک تیر سه نشون بزن(برای خرید پکیج اینجا کلیلک کنید)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار

شاید پسرها و دخترهایی رو دیدین که با وجود اینکه ازدواج کردن هر روز خونه مامانشونن، هر روز باید سر بزنن یا شب بمونن. گاهی ممکنه اصلا بعد ازدواج جدا نشن. مسائل خصوصی شونو که فقط باید به همسرشون بگن با مامانشون مطرح می کنن. اگه پای درددل همسران یا فرزندان این افراد بشینین، از همسرشون ناراضی ان و شکایت می کنن که مثلا همسرم حتما باید به مادرش همه جزییات زندگی مونو بگه، اونا قبل از من مسائل زندگی مون خبر دارن. هر قدر هم به همسرم میگم چرا خبر میدی میگه مادرمه غریبه که نیست.

این افراد طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار دارن.

 

 

طرحواره (تله زندگی) چیه؟

طرحواره ها باورها و احساسات منفی و ناسالمی هستن که باعث میشن ما دید منفی نسبت به زندگی و آدمها و خودمون داشته باشیم. و رفتارهای دردسرسازی هم برای خودمون و هم دیگران انجام بدیم. طرحواره درمانی رویکردی نوینی به درمان مشکلات شخصیتی هست که با تمرکز به تله های زندگی، باعث تغییر رفتارها و افکار ناسالم میشه.

جفری یانگ ۱۸ تله زندگی یا طرحواره معرفی کرده که هر کدوم اونها دردسرهایی برای زندگی مون ایجاد می کنن. اگه فردی طرحواره هاشو بشناسه و تحت درمان قرار بگیره کیفیت و رضایت زندگی ش افزایش پیدا می کنه.

 

برای یه خودشناسی عمیق حتما محصول پکیج دوره جامع شناخت و درمان طرحواره ها(خودشناسی با طرحواره ها) رو تهیه کنین.

نشانه های طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار

  • کسانی که در اسارت این طرحواره دراومدن، هنوز نتونستن از مرحله کودکی خودشون بیرون بیان و مث دوران کودکی وابسته به والدین هستن.
  • نمی تونن تصمیمات مهم و یا بعضا ساده رو بدون در میون گذاشتن با والدینشون بگیرن.
  • انتخابهاشون مث رشته تحصیلی، همسر، محل زندگی و … باید با نظارت و پذیرش والدین باشه.
  • این افراد همچنان هویت اخذشده دارن و نتونستن هویت خودساخته ای برای خودشون داشته باشن.
  • نه تنها اونها به والدین خودشون چسبیدن، بلکه والدین یکی یا هر دو هم به اونها چسبنده هستن و نمی گذارن فرزندشون مستقل بشه و فردیت جداگانه ای برای خودش داشته باشه.
  • افراد با طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار اگه بخوان از والدینشون جدا بشن، احساس گناه می کنن.
  • هدف اونها تو زندگی راضی نگه داشتن و خوشحال کردن والدین و برآوردن آرزوهای اونهاست.
  • بروز استعدادها و علائقشون براساس تمایلات والدینشون هست.
  • البته ممکنه فقط به والدین وابسته نباشن، گاهی این وابستگی عمیق عاطفی و این در هم تنیدگی می تونه با خواهر یا برادر، همسر، دوست و یا رییس باشه.
  • فکر می کنن با موضوع عشقشون ( چه والدین یا همسر یا رییس یا دوستشون) یک روح در دو بدن هستن، تمام آرزوها و اسرارشونو به طرف مقابل می گن و از طرف مقابل هم همین انتظارو دارن.

دلایل پدیدایی طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار

 

  • والدین (یکی یا هردو) این افراد، بسیار حمایتگر بوده ان و به کودک اجازه نداده ان خودش کارهاشو انجام بده،آزمون و خطا کنه تا بتونه انتخاب کنه و هویت مستقلی پیدا کنه.
  • والدین کنترلگر بودن و توی هر کار کودک مداخله کردن یا اونو از دنیای بیرون و خطرات بیرون ترسوندن و اونو کنار خودشون نگه داشتن.
  • خانواده تو انزوای اجتماعی و ارتباطی بودن و مثلا با اقوام یا دوستان ارتباط زیادی نداشتن همین باعث شده فرزند بیش از همه با والد خودش در ارتباط باشه و اونارو دیده باشه و این باعث در هم تنیدگی با پدر یا مادر شده.
  • طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار می تونه در اثر این بوجود اومده باشه که  والدین طرحواره رهاشدگی یا محرومیت هیجانی داشتن و احساس تنهایی و کمبود محبتشون رو خواستن با وجود فرزندشون پر کنن، بنابراین نگذاشتن فرزند از اونها دور بشه. مثال مادری که نمی گذاره فرزندش جدا بخوابه تا بزرگسالی، یا اینکه پیش فرزندش درددل می کنه و غیرمستقیم از فرزندش محبت می گیره (مقاله طرحواره محرومیت هیجانی رو مطالعه کنین).
  • از دست دادن یکی از والدین باعث شده، کودک بخاطر ترس از دست دادن، همیشه نزدیک والد دیگه مثلا مادرش بمونه و فکر کنه ممکنه بدون اون نتونه به زندگی ادامه بده.

طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار و سه نوع رفتار متفاوت اون

کسانی که این تله زندگی رو دارن، یا:

  • از والدین تقلید می کنن تو سبک زندگی و هدفها، مطابق میل والدین زندگی میکنن و همه حرفهاشونو با اونها در میون می گذارن، و سعی می کنن نزدیک والدین بمونن. بعدها ممکنه این وابستگی بیمارگونه به موضوع عشقشون، انتقال پیدا کنه.
  • از دوستی و صمیمیت با افراد جدید دوری می کنن و همچنین اگه کسی براشون از استقلال و جدایی حرف بزنه، ارتباطشونو قطع می کنن. چرا که طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار به اونها احساس امنیت و آرامش میده.
  • گاهی رفتار متضادی نشون میدن و تو بعضی موارد سر مخالفت می گذارن و لجبازی می کنن. ولی متاسفانه چون اینها مثل کودک هستن و رشد نکردن، این استقلال و جداشدن بدون برنامه و راهنمایی مشاور، میتونه براشون خطرناک و آُسیب زا باشه. مثلا ممکنه عاشق زنی بشن که چندین سال ازشون بزرگتره. یا با کسی دوست بشن و به شدت به اون وابسته و صمیمی بشن و چون هوش اجتماعی شون بخاطر طرحواره زیاد نیست ممکنه گول بخورن و از اون دوست ضربه ببینین. مقاله ذهنیت های طرحواره ای شما رو با کودک آسیب دیده درون آشنا می کنه.

طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار در فرزندپروری

والدینی که این طرحواره رو دارن نمی ذارن فرزندشون مستقل بشه توی کارهای مختلف از کودکی تا بزرگسالی به عنوان مثال:

  • جدا کردن خواب کودک، اجازه دادن به اینکه خودش غذا بخوره یا لباساشو بپوشه، یا درسشو بخونه.
  • تو دوران نوجوانی توی انتخاب رشته فرزندشون یا ارتباط با دوستانش مداخله می کنن و علائق و سلایق خودشونو دخیل می کنن.
  • برای کار هم نمیذارن فرزندشون مستقل بشه ممکنه بگن پیش پدرت باید کار کنی یا اینکه کاری که ما میگیم بری یا اینکه درآمدتو باید به ما هم بدی. خوندن مقاله طرحواره و شغل می تونه مفید باشه.
  • والدین دارای طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار برای ازدواج و مذهب فرزندشون تعیین تکلیف می کنن، ممکنه فرزندشونو از ازدواج منصرف کنن اصلا به بهونه های مختلفی مث اینکه هیچکس لیاقت تورو نداره، اصن ازدواج می خوای چکار، یا حتی کاری کنن طلاق بگیره یا میگن با کسی که ما می گیم باید ازدواج کنی، حتی بعد ازدواج هم نوه شونو به تسخیر خودشون درمیارن. انتظار دارن فرزندشون تو ساختمون خودشون یا نزدیکشون زندگی کنه.
  • به فرزندانشون درباره جدایی و مستقل شدن احساس گناه یا اضطراب میدن به عنوان مثال می گن اگه تو از من دور بشی دوستت ندارم، اگه از پیشم بری کی به داد من میرسه، بچه بزرگ کردم عصای دستم بشه.

معرفی فیلم درباره طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار

فیلم روانی آلفرد هیچکاک می تواند نشان خوبی از این طرحواره باشد. نورمن شخصیت اصلی فیلم که وابسته به مادر است، نتوانسته او را بعد از مرگ دفن کند و جسد او را نگه داشته و ….

یه انیمیشن زیبا که می تونین در این مورد تماشا کنین انیمیشن قرمز شدن هست که درباره یک دختره کاملا مطیع و حرف شنو از مادرش هست که الان که به نوجوانی و بحران بلوغ رسیده با مادرش به مشکل خورده و مادرش اونو کنترل و مراقبت افراطی می کنه و نمیذاره اون از نظر هویتی مستقل بشه. توصیه من اینه حتما ببینیدش و ازش لذت ببرین.

درمان طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار

اگه نشانه های این طرحواره رو توی خودتون می بینین، باید بدونین که خودتون رو از یک زندگی سالم و آزاد، محروم کردین. زندگی ای که حق شماست و با داشتن اون هیچ خیانتی در حق والدینتون نکردین.

گرچه موندن در کنار والدین به شما احساس امنیت می ده ولی این دایره امنیت، باعث میشه روز به روز ترس شما برای از دست دادن بیشتر بشه و ممکنه قبل از اینکه شما مستقل بشین این اتفاق بیافته. از طرفی این چارچوب امن، زندگی زناشویی شمارو تهدید می کنه.

برای اینکه از دست این طرحواره خلاص بشین

  • بهتره تو اسرع وقت سراغ طرحواره درمانی برین و با یه طرحواره درمانگر، شروع به ساختن هویت جدید و خاص خودتون بکنین (با بایدها و نبایدهای طرحواره درمانی آشنا بشین).
  • کم کم در موارد کوچگ با والدین خودتون مرز بگذارین و به صورت تدریجی، از اونها فاصله بگیرین. شما با اینکار طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار خودتونو کم کم درمان می کنین.
  • نظام ارزشی و فکری خودتون رو براساس علائق و سلایق خودتون بنویسین و سعی کنین اونهارو درونی کنین.
  • نظام ارزشی مستقل نداشتن می تونه در طرحواره پذیرش جویی و  جلب توجه هم دیده بشه، اون رو هم مطالعه کنین ببینین رگه هایی از این طرحواره رو دارین یا خیر؟
  • خودتونو از فردی که خیلی دوستش دارین متمایز کنین، درسته که شاید شباهتهای زیادی داشته باشین ولی هر انسانی منحصر به فرده، تفاوتهای فردی خودشو داره. مثلن حتما نیاز نیست همه تفریحات مشترک باشه شما هم تفریحاتی رو دنبال کنین که خاص خودتونه.
  • درمان این طرحواره به معنای طرد والدین، رها کردن اونها، تنها موندن، و بی احترامی به والدین نیست. بلکه به معنای اینه که شما زندگی خودتونو با تکیه بر خودتون داشته باشین.
  • روابط خودتونو با دیگران بیشتر کنین و چیزهای نو و مثبت برای رشد کردن، یاد بگیرین.
  • سعی کنین کمتر با والدین خودتون مشورت کنین بویژه موضوعاتی که عمده و مهم نیستن. مثلا مسائل ازدواجتون رو نیازی نیست با والدین در میون بگذارین بلکه پیش یک روانشناس که با شما ارتباط خانوادگی و عاطفی نداره مطرح کنین، و یا  اینکه کی اومده خونتون کی رفته، ناهار چی خوردین و…
  • با درمان طرحواره خود تحول نیافته و گرفتار، شما به یک خودتحول یافته نزدیک می شین.
  • یعنی انسانی که شخصیت مستقل و اندیشمند و توانمند خودشو داره. شخصیتی که خودش تصمیم میگیره چه کاری انجام بده، برای زندگی ش هدف و برنامه داره نه اینکه برنامه های دیکته شده دیگران رو انجام بده. تاثیرگذاره و نه صرفا تاثیرپذیر. مقاله طرحواره وابستگی و بی کفایتی رو هم بخونین.

 

من شیما محمدی روانشناس بالینی و طرحواره درمانگر با بیش از ۱۰ سال سابقه کاری اومدم که به شما عزیزان کمک کنم تا از تله طرحواره هایی که در اون گرفتار شده اید رها بشید و دوباره طعم خوددوستی و یک زندگی با رضایتمندی و روابط عالی رو بچشید. برای شرکت در دوره های طرحواره درمانی و مشاوره به من پیام بدین.(۰۹۱۹۸۲۰۰۰۳۰)

 

مارو تو اینستاگرام دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *